Tänk om det var min enda chans?

Postat 2010-11-09 kl 10:17:09

Tänk om det här var min enda chans att få barn?
Hur sjutton skulle jag kunna leva hela livet då och vara lycklig? Aldrig få barn och jag skulle bara tänka på den där aborten, om jag nu hade gjort någon.

Jag är RhD negativ och bebisen min är RhD positiv.
När man är RhD negativ är att man saknar vissa proteiner i blodet.
Vid en abort, då mitt och barnets blod blandar kunde jag bilda antikroppar mot rh-faktorn i barnets blod.
När jag skulle vara gravid nästa gång skulle dessa antikroppar angripa mot barnets röda blodkroppar om det barnet också är RhD positiv. Vilken är ganska möligt eftersom det bara är 15% som är RhD negativa och barnet brukar bli vad partnern har för blod.

När jag var i London (mellanlandade, skulle åka hem från malta) så fick jag plötsligt jätte ont i magen och dom sa att jag kanske inte skulle kunna flyga, alltså det är jätte svårt att förklara. Jag fick ont i magen pga jag inte fick min antibiotika och det kunde hända vad som helst på flygplanet. och då skulle dom vara tvungna att landa.
Så det kom sjukhuspersonal som gick ut i stan för att köpa min medicin! Egentligen hade jag varit för länge utan den.. Iallfall, så pratade jag med en jätte gullig tjej. Hon kunde själv inte få barn och livets gåva är att få barn, och hon tyckte jag skulle behålla barnet. För det är trots allt ett mirakel att barn blir till!
Tyckte synd om henne att inte hon kunde få barn, undra hur det kändes för henne. att aldrig kunna få barn.

Jag tog min chans iallafall och jag kommer nog aldrig ångra det.


Amanda
Postat 2010-11-09 kl 10:30:24
Blogg: http://brunettsnurran.blogg.se/

I dagens samhälle är det ingen fara att vara RhD -. Jag är själv det, och har precis fått min första lilla knodd.

Det enda som behövs är en spruta för att ditt immunförsvar inte ska börja bilda krigare.

Gäller även när du fått ditt barn, om det är RhD+ :)

Sandra
Postat 2010-11-09 kl 10:37:36
Blogg: http://sandraalice-jardinsdumonde.blogspot.com/

Hejsan!

Du ska vetta att du gjorde helt rätt som behöll barnet. Jag skulle inte heller kunna ta bort ett levande barn ur mig. Jag har själv två barn och önskar att jag någon gång får fler,barn är underbara och ger en så mycket. Du kommer bli den bästa mamman åt din baby. Hör inte på alla elaka kommentarer. Du är otroligt stark människa och kan stå på dina egna ben. Om jag fick gissa din ålder,om jag inte visste du var 14 så hade jag nog gissat på 20 åtminstone,ditt beteende är gamlare än din ålder.

Väntar på att din lilla baby kommer snart.

Lycka till när det blir så dax att åka iväg.

felicia
Postat 2010-11-09 kl 10:41:50
Blogg: http://chickmama.blogg.se/

förstår faktiskt dig lite bättre än vad jag gjorde innan. var stolt, du är jätte fin och du kommer klara dethär, även fast det är skitsvårt, trust me i know ;)

vi unga föräldrar är inte så dåliga som alla tror.



take care!<3

Anonym
Postat 2010-11-09 kl 10:51:32

men om du hade skyddat dig från första början hade ud ju inte varit tvungen att välja..

Anonym
Postat 2010-11-09 kl 10:52:18

Dessutom är du inte ens byxmyndig så din pojkvän kan till och med bli anmäld för våldtäkt

Camilla
Postat 2010-11-09 kl 11:09:18
Blogg: http://miniwe.webblogg.se/

Håller med dig, att få barn är inget man ska ta för givet. Det är en gåva verkligen. Fick mitt första barn nu i somras och det är underbart :O) Jag är för varje kvinnas rätt att göra abort, men skulle själv aldrig kunna göra det.

Alexandra BF den 2dec
Postat 2010-11-09 kl 11:10:02
Blogg: http://alexisreistad.blogg.se/

jag är också rhd negativ, jag har gjort två aborter, fick inga sprutor då! Och jag har inga problem med att bli med barn. Så det stämmer inte riktigt, visst det kan bli svårare..men du blir inte barnlös :/ ha det!

Emma
Postat 2010-11-09 kl 12:36:41
Blogg: http://eddiesmammaemma.blogg.se/

Men även vid abort eller missfalll får man ju sprutan så man inte ska stöta bort nästa barn.. Det ha dom sagt till mig att vi misstanke om missfall ska jag kontakta sjukvården och få sprutan ....

Malin Andersson
Postat 2010-11-09 kl 12:47:13
Blogg: http://baramalinn.blogg.se/

Jag var gravid för ett år sen, men gjorde abort. Då fick jag veta att jag vad RhD- och jag fick en spruta som skulle undvika att jag skulle stöta bort nästa barn ifall om de var RhD+. Så de där med att du kommer bli barnlös bara för att du är RhD- och gör en abort på ett barn som är RhD+ stämmer inte. Visst de kan bli svårare, men du blir ju inte helt barnlös :)

Heléne - mamma till Alexander
Postat 2010-11-09 kl 12:51:12
Blogg: http://renrot.blogg.se/

Jag har 0- och min son fick 0+ dom kollar ju under graviditeten hela tiden om man byggt upp antikroppar genom alla dessa blodprov (ush, jag avskyr blodprov :P). Men sen för att förebygga inför nästa graviditet så fick jag en spruta innan vi åkte hem efter förlossningen :)

mathilda
Postat 2010-11-09 kl 12:55:33
Blogg: http://stylemathilda.blogg.se/

menar ingenting elakt med det här, ingenting alls, men hur fick du för dig att ha sex när du är 14 ? det är ju lixom lite tidigt :) menar inget elakt med det här, du verkar vara en snäll tjej som vet vad hon vill och det är bra :)

Josefine - mamma till Hugo
Postat 2010-11-09 kl 13:08:47
Blogg: http://joosefinea.blogspot.com

Jag är RH negativ och Hugo positiv, så jag fick en spruta när han hade fötts. Det görs vid aborter också om jag inte minns helt fel. Hur vet du att bebisen är RH positiv? Har hört andra som veta det med men jag visste inte det innan han var född utan de tog blodprov och kolladet det då..

Alexandra BF den 2dec
Postat 2010-11-09 kl 13:09:36
Blogg: http://alexisreistad.blogg.se/

jag fick aldrig några sprutor när jag gjort mina aborter...och dom frågorna har jag funderat på nu. Finns möjlighet att min pojke kanske ha gulsot..men det är inte farligt ju. Jag vet att jag ska få en spruta nu ju, men innan fick jag ingen

Frida
Postat 2010-11-09 kl 14:02:31
Blogg: http://logicaal.blogg.se/

Hej!

Jag tycker att du gör det sjukt bra! Jag tror inte själv att jag skulle klara av en graviditet just nu och jag är ändå 4 år äldre än dig. Åldern spelar verkligen ingen roll så länge man själv tror/vet att man klarar av det. Låt inte elaka och nedvärderande kommentarer komma under skinnet på dig. Strunta i alla som inte tror på dig och stå på dig! Du ska se att du kommer klara detta galant bruden!

Hoppas allt går bra i fortsättning och sköt om dig! /Frida.

Anonym
Postat 2010-11-09 kl 14:08:09

Att vara RH- är ingen fara vid varken abort eller missfall (har fått missfall), du får en spruta efter abort/missfall/förlossning vilket gör att kroppen inte bildar antikroppar :)

lolllo
Postat 2010-11-09 kl 15:20:57

tycker du är riktigt modig! lycka till :)

Sarah
Postat 2010-11-09 kl 15:44:29
Blogg: http://trebarnsmamman82.bloggplatsen.se

Jag är också negativ o har fått tre barn ihop med min man som är positiv. Och det är ingen fara.. Du får en spruta som gör att du inte bildar anti-kroppar mot ev nästa barn inom 24 timmar efter förlossningen.. Lycka till med din förlossning o passa på att njuta av den lilla när den kommer ut.. Tiden går fort o snart är den stor..

Ungmamma & Änglamamma
Postat 2010-11-09 kl 15:51:43
Blogg: http://sarabusck.blogg.se/

Jag är Rh negativ och jag har fött 2 barn man får en srputa efter förlossnnigen som fixar det.

Ungmamma & Änglamamma
Postat 2010-11-09 kl 15:53:35
Blogg: http://sarabusck.blogg.se/

PS min dotter är Positiv

malin
Postat 2010-11-09 kl 16:20:14

Folk som säger att du verkar äldre än du är, jag fattar inte vad dom pratar om. Du verkar yngre än du är och det gör mig rädd. Tycker synd om ditt barn. Hon förtjänar inte att bli uppfostrad av ett barn. Ingen gör de. Hur självisk får man vara? Ta det klokaste beslut du någonsin kommer ta i hela ditt liv; GE BARNET TILL NÅGON SOM KAN GE HENNE ETT RIKTIGT LIV.

Aline
Postat 2010-11-09 kl 17:23:31
Blogg: http://justaline.blogg.se/

Min farmor fick barn när hon var sjutton år. Men när hon försökte skaffa barn lite senare, när hon var typ 25 så fick hon missfall. Så hon är verkligen glad att hon inte gjorde abort, jag med för annars hade inte jag varit här! Tycker att det är riktigt modigt av dej att föda ett barn när du är så ung. Keep up the good work!

Thina - Gott weiß ich will kein Engel sein
Postat 2010-11-09 kl 18:55:21
Blogg: http://tejjna.blogg.se/

Ett barn ska inte ha barn. Det är min åsikt.

Det spelar ingen roll att du säger att det kanske är din enda chans att få barn, det är bara en jävligt dum bortförklaring. Det finns sprutor du kan få efter förlossningen som hindrar att fler antikroppar bildas.

Tycker synd om ditt barn. Lämna bort det till nån som faktiskt kan ta hand om henne, och du kan få leva ditt liv och få uppleva tonårstiden. För den kommer du aldrig att få uppleva igen. Du blir vuxen för fort och du kommer ångra det så jävla mycket när du blir äldre. Tro mig...

Anonym
Postat 2010-11-10 kl 10:26:12

Alltså, barnet får inte partnerns blod per automatik. Om du är Rh- och din partner är Rh- blir barnet också Rh-. Hade du varit Rh+ och din partner Rh- blir ditt barn Rh+ eftersom + är dominant.

en kärlekssaga: unga och annorlunda föräldrar.
Postat 2010-11-10 kl 13:43:35
Blogg: http://enkarlekssaga.blogg.se/

Tilld en anonyma ovanför mig så kan jag säga att + inte als är dominant. Jag är - och min första dotter är minus som mig fast hennes pappa är +. Med andra barnet så var bebisen + och jag fick en spruta och även massa extra blodprover under graviditeten. De har samma pappa alltså.



Och som många redan sagt så är det inte farligt att vara negativ idag, jag tycker dock att dte rä skönt att jag och stora dottern har samma rh faktor för då kan vi ge blod till varandra om det skulle hända något. - kan ju inte ta emot +.

ellen
Postat 2010-11-10 kl 16:05:39
Blogg: http://ellencsordas.blogg.se/

Nu förstår jag bättre. Ska jag vara ärlig så har jag svårt att förstå mig på 14-åringar som skaffar barn. Jag är själv 20 (fick ett missfall för ett år sen). Men jag skulle aldrig kunna skaffa barn än...

Sofia
Postat 2010-11-10 kl 17:08:56

Jag är RHD negativ, min sambo Rhd Positiv och vår knodd är negativ ;)

mimmi - en ung mammas blogg
Postat 2010-11-10 kl 20:11:35
Blogg: http://ellehurmimmi.blogg.se/

Jag är också RhD negativ och fick en bebis som är RhD possetiv. Det gick hur bra som helst och jag fick en spruta. Har tidigare vart gravid när jag var 15 men gjorde abort. Det påverkade inte min graviditet nu!

Michaela Axebrink
Postat 2010-11-11 kl 21:00:42
Blogg: http://michaelaaxebrink.blogspot.com

Hejsan!! Jag är en ny läsare.. din blogg verkar super bra :) Jag jobbar på en BB-avdelning.. Det är så att du kommer få en spruta som heter Anti-D som gör att du kan få barn efter.. den gör att din kropp inte stöter bort fostret omdet är så att du blir gravid igen!!



Kram Michaela

Jenny
Postat 2010-11-19 kl 00:58:16
Blogg: http://jennyam.blogg.se/

Bra att du tagit reda på att du är Rh- Väldigt viktigt att veta. Har läst Biologi A & B, så vet om riskerna med det. Se till att läkarna ger dig en spruta efteråt (tror inte du behöver det, men man vet aldrig med sjukhus.) De missar saker ibland.



Kommentera inlägget här:

» Namn

» Mail

» Blogg/hemsida

» Kommentar