Svaren från frågestunden! 2/9

Postat 2010-09-02 kl 19:57:00





hur reagerade din mamma, pappa, syskon och kompisar när du sa att du var gravid? eller alltså din omgivning
Dom ville först att jag skulle göra abort, men dom sa att det var upp till mig.
Nu tycker jag faktiskt att dom också är glada över det :) Att få ett litet barnbarn.
Mina syskon tyckte också att jag skulle göra abort, och min övriga släkt sa inget om det.

du skrev tidigare att du inte visste om dina föräldrar är skilda?? hur kan man inte veta det?
För från början så flyttade vi alla till det huset som min pappa bor i nu i katrineholm,
men jag och mamma ville bo i stan och pappa i katrineholm. Så jag vet inte om dom bor separat
för att dom är skillda eller för dom vill bo annorlunda.

Kommer pappan finnas där för barnet?
Han kommer inte finnas där som en pappa, men han kommer hälsa på ibland och träffa den.

Är du tillsammans med pappan?
Nej, han vill inte vara tillsammans, men han gillar pussa på mig.

vem är pappan till barnet?hur gammal är han? kommer ni bo ihop?
hur reagerar han på att du ska behålla det, kommer han finnas där för barnet?
Han heter Kevin, 18 år. Nej det kommer vi inte. Han tycker det är helt okej att han kommer bli pappa, han blev inte arg eller så. Men han säger att han inte är redo än att ta hand om ett barn.

Är din relation till dina föräldrar annorlunda nu?
Jag tycker vi har fått en bättre relation! Liksom vi pratar mer nu och jag kan säga till dom när jag träffar killar och så.
Förrut ville jag liksom hålla allt hemligt för dom , men efter gravidnyheten så kan man säga allt till dom! :)



Hur reagerade du på att du var gravid när du var så långt gången?
Blev du inte upprörd över att sjuksköterskan inte sagt att det kunde vara en möjlighet?
Jo jag blev ju chockad! Jag hade faktiskt inte haft en anning! Och visst blev man lite sur
på skolsköterskan att hon inte hade tänkt på det först innan hon började ge mig kostråd
och massa konstiga andledningar varför jag inte hade fått mens!

Hade du barnlängtan innan du visste om att du var gravid? Om inte, har du fått det nu?
Jag ska berätta något som jag aldrig berättat förrut. När jag var 12 år trodde jag att jag var gravid.
(jag hade haft sex första gången) Jag var såklart inte gravid, men jag trodde jag var det för
min mens var försenad några dagar. Jag började kolla på mammasidor och massa info!
Jag ville så gärna ta hand om en bebis redan då!
Så jag har nog alltid haft lite barnlängtan. Jag har mycket kärlek att ge!
Och nu när jag är 14 år , och har bekräftat att jag är gravid, längtar jag mest av allt!!

Hade du barnlängtan innan du visste om att du var gravid? Om inte, har du fått det nu?
Jag ska berätta något som jag aldrig berättat förrut. När jag var 12 år trodde jag att jag var gravid.
(jag hade haft sex första gången) Jag var såklart inte gravid, men jag trodde jag var det för
min mens var försenad några dagar. Jag började kolla på mammasidor och massa info!
Jag ville så gärna ta hand om en bebis redan då!
Så jag har nog alltid haft lite barnlängtan. Jag har mycket kärlek att ge!
Och nu när jag är 14 år , och har bekräftat att jag är gravid, längtar jag mest av allt!!


Ska du ta del av förlossningsförberedelser i form av olika kurser?
Jag ska gå en förberedande föräldrakurs och en profylaxkurs! :)


Vad ska bli roligast med barnet?
Gosh vilken svår fråga! Jag längtar till allt! Gå med den i parken med barnvagnen, sjunga för den, se den växa upp, gå på tivoli, amma, bada den, sköta om bebe och älska bebe <3
Och det kommer vara mitt eget barn! Jag längtar till allt!


kollar folk mkt på dig i stan typ?
Nej, jag betraktas som en helt vanlig gravid kvinna :)


i vilken vecka var du när du märkte att du va gravid?
hade du verkligen inte märkt någonting innan dess?
Jag fick veta i vecka 20. Jag vet att det låter konstig, det skulle jag själv tycka om jag fick höra det från någon annan.
Men nej jag hade inte märkt någonting!

Möts du av mycket fördomar?
Mest av dom som kommenterar på bloggen. Men annars nej :)

är du inte orolig för förlosningen ? att det ska göra ont eller så ?
Såklart jag är lite orolig! Jag är trotts allt människa! :)
Jag är så rädd att det kommer göra så ont ja! Alla gravida skriker ju när dom föder barn "DÖDA MIG DET GÖR SÅ ONT".
Men jag tror det kommer gå bra om jag går dom förberedande kurserna och det :)

varför vill du ha barn nu?
Jag var så långt gången, bebisen var så stor och när jag såg den på ultraljudet var det helt omöjligt att säga att jag ville göra abort!
Den liksom vinkade till mig och sa "Hej Mikaela, jag är din bebis!". Det som händer, händer av en anledning.

vad är du mest nervös för inför förlossningen?
Att jag ska andas in lustgasen fel :(

Hur reagerade du själv när du fick veta att du var gravid?
Jag var andlös! Chockad och visste inte vad jag skulle göra! Jag var fast på något sätt och jag visste inte var jag skulle ta vägen!
När det gått en stund efter jag fått reda på det började jag tänka hur jag skulle ta hand om barnet och det, och jag började längta efter den :)

Hur känns det att vara gravid?
Det känns som en liten fisk som simmar runt i magen och vill komma ut för den sparkar hela tiden! Det känns underbart att vara gravid!

Har du funderat på några namn till barnet?! Och isåfall vilka?
Om det blir en tjej kommer den hetta Kelly och om det blir en kille kommer den hetta Nathaniel. :)

hade du planerat att bli gravid?
Nix, annars hade jag kollat upp om jag var gravid :)

Hur kunde det ske? Använde ni preventivmedel som inte fungerade eller hade du inte en tanke på att du kunde bli gravid?
Vi använde ingen kondom eller något. Jag vet ju vad som kunde hända, jag är ju inte dum i huvudet. Men jag tror
att jag inte var rädd för att bli gravid. Att om det skulle hända så skulle jag inte tycka det var något problem utan något bra. :)

tänker du någonsin tillbaka och tänker att du skulle vetat om det och gjort abort?
Ja men det var mest i början jag tänkte tillbaks. Det var sista dagen som jag skulle kunna göra abort och alla sa till mig "du kommer ångra dig, jag lovar"
Och jag försökte tänka vad jag skulle kunna ångra och om jag skulle ångra mig ännu mer om jag gjorde abort. Och jag tror jag skulle ångra mig om jag hade gjort
abort.

Ska du och din baby bo hemma hos din mamma även när den är född? och vet du vad det är för kön ännu?
Japp vi kommer bo hemma hos min mamma och katten tills jag får en egen inkomst! :) Nej jag vet inte än, men jag har mina anningar :)

Känner du dig redo att ha ett barn?
Nu känner jag mig jätte redo! Jag skulle kunna klämma ut barnet imorgon, om jag kunde! så redo är jag :)

Äre kul att vara gravid, eller är det mycket humörsvängningar
Det är kul och jag känner mig lycklig, det är lite humörsvägningar, jag blev arg häromdagen på läraren för hon sa att man inte fick smsa och jag blev skit sur på henne!
Nu efter undrar jag varför jag blev sur xD

ska du ha barnet hos en fosterfamilj eller uppfostra och ta hand om henne/honom helt själv?
Jag och min mamma kommer ta hand om barnet :) Mest jag då, men när jag är i skolan kommer min mamma ta hand om barnet.

Kommer du ta reda på vilket kön det är?
Nej, jag väntar tills förlossningen! :)


Hur kommer du göra med med skolan och sånt sen?
Och vart kommer du få pengar ifrån till alla bebisgrejer?
Dom första månaderna kommer jag vara hemma, men sen kommer min mamma vara hemma hos bebe
och passa. Jag kommer bara gå några timmar i skolan då tex.en dag bara på eftermiddagen och
en annan dag kanske bara på förmiddagen.
Det löser sig nog! Vi har tillräckligt med pengar så vi klarar oss, så en till familjemedlem
är väl inget problem! :) Plus att vi får ju lite bidrag som mödravårdspengar och barnbidrag.

jag undrar hur eleverna/lärarna har reagerat på att du är gravid? kollar dem snett på dig i skolan?
Jag vet inte hur alla lärare fått reda på det men dom säger liksom "grattis" jag ba "jaha tack!hur vet du?"
Mina klasskamrater tycker nog det är lite gulligt :) Dom vill känna på min mage när jag säger att
den sparkar och det tycker jag är roligt :D Ingen kollar snett på mig, men dom kollar ner på
min mage..

Kommer du att begära pengar månadsvis av Pappan för uppfostringen av hans barn??
Nej,det behövs inte.Jag kommer inte begära något av han



Skulle du kunna rekommendera att åka på språkresa efter allt som hände dig där?
Jag åkte på språkresa förra året och det avr riktigt mysigt! Det var jätte kul och fick många vänner!
Jag skulle rekommendera att åka på språkresa, dock inte till en feststad som jag var i , i år.
I år reste jag till St.julians där det bara var massa fester och fullosar överallt.
Jag rekommenderar att ni åker till ett ställe med mycket bad och sol istället!

Hur många besökare har du per dag?
Ungefär 900-1000 besökare.

du har skrivit att du blev överfallen,
blev du då våldtagen elr vad och hur gammal var du då??
Nej jag blev inte våldtagen,men det kändes lika hemskt som att bli våldtagen. Det var iår på Malta och det kom fram 2 män och började ta på mig och jag sa att dom
skulle sluta så slog dom mig istället och sparka på mig. Kortfattat.



Kommentera inlägget här:

» Namn

» Mail

» Blogg/hemsida

» Kommentar