Kolik bebis

Postat 2010-11-28 kl 19:51:38


Vet ni? Jag är svag, jag är vek, jag är en riktig loser! Jag bryter lätt ihop..Och hag har fått en (undebar) kolik bebis. Hon har ont i magen hela tiden och skriker efter jag ammat henne. Och jag känner mig som världens sämsta mamma :( Jag fick nyss ge ERSÄTTNING till henne! För jag inte fick ut någon mjölk. Känner mig hemsk..! Jag ville BARA ge bröstmjölk! och nu kommer hon vänja sig med flaskan.. åh åh PANIK!

Erika - VIKTKAMPEN
Postat 2010-11-28 kl 19:56:15
Blogg: http://junigirl.blogg.se/

Ett tips gumman. Vi gav alltid våra barn MINIFOM som man ska ge några droppar på en sked innan man ger dom mat. Utan Minifom hade vi inte klarat oss. Barnen blev så mycket piggare när de slapp att ha ont i magen.



Hade jag varit du hade jag köpt det direkt i morgon när Apoteket öppnar. Det är inte dyrt heller!



Lycka till! Stor Kram

Anonym
Postat 2010-11-28 kl 19:57:27

Din dotter har ju inte kolik för att amningen inte fungerar som den ska. Om barnet har kolik hjälper inte ens mat.. Utan barnet kan skrika 3-8 timmar om dagen och du kan inte göra någonting åt det.

Kram

jaihoooo
Postat 2010-11-28 kl 19:59:07

får du pengar från bloggen ?=) styrkekraar !

Petra
Postat 2010-11-28 kl 19:59:28

Du är ingen dålig mamma bara för att du får ge ersättning

Frida - blivande mamma
Postat 2010-11-28 kl 20:00:16
Blogg: http://allgren.blogg.se/

Nej, du är inte svag! Du är stark. Man är inte en dålig mamma för att bebisen har ont i magen!

Det försvinner ju inom 4 månadet!

Hoppas det inte är det utan bara lite gaser kanske.

Kram

melinda ♥
Postat 2010-11-28 kl 20:00:39
Blogg: http://fotoblixtt.blogg.se/

grattis!!

hoppas bebisen och du får det bra! :)

svara gärna på frågan i min blogg! :)

frida
Postat 2010-11-28 kl 20:02:42

Du klarar det!

Du klarar allt (:

umran
Postat 2010-11-28 kl 20:02:43
Blogg: http://umraans.blogg.se/

Mikaela ! jag vill snacka med dig ! vore bra om du addade mig i msn :) puss <3 har gett min msn i information grejen ;)

jossan
Postat 2010-11-28 kl 20:03:45

Det spelar ingen roll hur man ger barnet mat det som är viktigt och som du verkligen har är att du bryr dig om Kelly hon är trygg och du är en jätte jätte bra mamma !!



Kraam !

sandra
Postat 2010-11-28 kl 20:07:50

ge miniform och kom ihåg att det du äter äter också kelly via bröstmjölken.. så du kanske ska skära ner på allt med laktos.. vet att det ofta kan göra så bebisarna får ont i magen. Testa utesluta det i din kost ett tag och se ifall det blir någon ändring. Du kan också ringa BB om råd, vilket är superbra att man kan.. och när du fått en BVC sköterska är det dit du vänder dig i fortsättning. Var inte rädd att be om hjälp.

Linda - Mamma till Joline
Postat 2010-11-28 kl 20:08:49
Blogg: http://lindakonno.blogg.se/

Kolik visar sig först efter 2-4 veckor. Så om hon skulle ha kolik så visar det sig inte än! Hon har säkert bara magknip som de flesta andra ungar när dom ska vänja sig vid att äta! Hon har ju fått näringen rakt in i blodet innan så hennes mag- och tarmsystem ska vänja sig!

Anonym
Postat 2010-11-28 kl 20:11:41

Sällan visar sig kolik innan barnet är 1-2 veckor (även om det finns undantag). Kan helt enkelt vara så att du inte har tillräckligt med mat och därför hon skriker. Bebisar skriker ju av alla möjliga anledningar.

Du är ingen dålig mamma för att du måste ge ersättning. Båda mina barn är uppväxta på ersättning och de är jättefina barn nu och inte mer sjuka än andra barn eller nåt i den stilen.



Det viktigaste är att Kelly mår bra, inte vart hon får maten ifrån!

Kram

linn
Postat 2010-11-28 kl 20:13:17

du är jätte stark och en super mamma ! :)

Emily
Postat 2010-11-28 kl 20:15:42
Blogg: http://agressia.blogg.se/

Du är verkligen inte svag hjärtat!

Ibland vill de inte ha bröstet, såklart svider det, men det handlar ju inte om hur du är som mamma! krams

therese och Oliwer
Postat 2010-11-28 kl 20:16:51

min son hade kolik och skrek konstant i 10 tim oavbrutet varje dag.. kolik uppstår ofta vid 4-6 veckors ålder..

småbarns tarmar utvecklas så de första dagarna så det är nog därför hon skriker. det kan också vara för att hon får för mycket mjölk samtidigt i och med att du säger att du har mycket mjölk i brösten eller att du ätit något olämpligt??



miniform och sempersdroppar från apoteket är toppen för deras magar.



stort lycka till



Anonym
Postat 2010-11-28 kl 20:21:57

Du är ingen dålig mamma för att du måste ge ersättning!!!! Inget av mina barn är ammade eftersom det inte funkade och de är två underbara tonåringar och har inga men för att de inte ammades. Styrkekramar till dig.

Maria ♡ Gravid vecka 28
Postat 2010-11-28 kl 20:27:17

Du är verkligen inte en dålig mamma för att du inte kan amma! Även om du gärna vill amma ditt barn så är det ju inte det som avgör om du är en bra mamma eller ej. Inte heller om barnet har ont eller kolik. Det är ju inte ditt fel och du gör ju ditt bästa för att finnas där och räcka till!



En mamma jag känner åt för starkt kryddad mat så då fick bebisen ont i magen av det tills hon började äta mild mat. =) Beror kanske inte på det i ditt fall, ville bara ha sagt att det finns lösningar på de mesta och de blir bättre efter hand!

Anonym
Postat 2010-11-28 kl 20:27:43

Försök amma ändå, det är bäst för bebisen! Förstår att det måste vara jobbigt när hon har kolik, uscha! Men kom ihåg att ta den hjälp du kan få nu, det gör dig inte till en dålig mamma för det :) Bra mammor behöver också vila!:)

Alice
Postat 2010-11-28 kl 20:27:58

Var lugn,hon kommer alltid veta att du är hennes mamma,och att hon aldrig vill skilja sig ifrån dig! Vi var säkert jätte jobbiga när vi var små! Lycka till! Kram Alice

Anonym
Postat 2010-11-28 kl 20:29:26

Nejdå, du är minte dålig! Allas barn kan få kolik o ersättning! Jätte stark som klarar det vid endast 15 års ålder!

Catrin
Postat 2010-11-28 kl 20:31:00
Blogg: http://caaaaatrin.blogg.se/

Pröva att ge sempers magdroppar, finns på apotek. Funka för min son!

Anna - Ensamstående mamma, hundägare & stolt vegetarian.
Postat 2010-11-28 kl 20:38:47
Blogg: http://egopix.blogg.se/firsttimeuser/

Gumman! Du får inte säga så om dig själv!

Det är inte lätt att avra nybliven mamma och man fäller många många tårar!

Du ska se att det snart ger med sig, ring ditt BVC imorgon och fråga om råd. De hjälper dig!

Och bli inte orolig att hon inte kommer att ta börstet mera för att du gett henne flaskan 1 ynka gång, så fort vänjer de inte av sig vid bröstet!



DU ÄR EN GRYM MAMMA!

Isabelle
Postat 2010-11-28 kl 20:40:26
Blogg: http://honkallasbella.blogg.se/

Du är en jättebra mamma!

Du klarar det!

Styrkekramar!

Lina
Postat 2010-11-28 kl 20:43:46

Är du säker på att det är kolik? Mitt första barn skrek jättemycket pga ont i magen, men det visade sig att hon var känslig mot laktos. det blev mycket bättre när jag helt slutade med laktosprodukter. Rekommenderar dig verkligen att prova!! Lycka till

BAMBI - som ska gifta sig i Thailand den 12/1!!!
Postat 2010-11-28 kl 20:44:50
Blogg: http://bambi.blogg.se/

Kolik brukar inte komma förrän bebisen är ca 3 månader och då skriker den flera timmar i sträck. Så jag tror inte att Kelly har kolik!

Martina
Postat 2010-11-28 kl 20:45:07

Testa miniform!! Hjälper på de flesta onda bebismagar :)

Jannika mamma till Jillian
Postat 2010-11-28 kl 20:49:28
Blogg: http://jannikassmulor.blogg.se/

Min bebis hade också ont i magen. Kan tipsa om semper lemolack ersättning för nyfödda som går att köpa på ica! Vi har prövat ALLA ersättningar och den här funkade bäst! Den är för spädbarn som har lite ont i magen:) Annars kan ersättning göra det värre tyvärr:/ Nu tre månader senare mår hon bra och hennes mage funkar! Pröva magmassage också. jätte bra för att få ut bajset så hon mår bättre!:)

Ella
Postat 2010-11-28 kl 20:50:37

Du är ju värdelös. 15 år och mamma. Värdelös. Bra du känner det.

vicky
Postat 2010-11-28 kl 20:50:51

Säger som någon innan att det är inte kolik om barnet blir nöjd av mat då är det helt enkelt så att den vill ha mer mat och det får den av att du ammar mer och amningen behöver inte alls bli förstörd för att du ger ersättning vid något tillfälle, så länge det inte sker flera gånger om dagen. Jag gav ersättning från att min tjej var 3 veckor innan hon skulle sova natt för då sov hon 6 timmar i sträck och jag ammar än och hon är 1 år!

Matilda
Postat 2010-11-28 kl 20:51:33

Du är ingen dålig mamma för att ge ersättning, min mjölk räckte inte till och det funkade helt enkelt inte i längden. Jag mådde piss för det inte funkade, lillan var ledsen och ersättningen hjälpte oss! Hon blev nöjd och lung och jag blev mer harmonisk. Jag var bara glad att det fanns ett alternativ och att jag hade möjlighet att ta till den. Att bo i ett land där det finns hjälp att få. Slutade med efter en lång period att vi gick över till det helt. Du är en underbar mamma! Kelly har den absolut bästa mamman hon kan ha, sin mamma!



Förstår att du vill amma så ge inte upp det, jag fick tipset att amma först och när mjölken "tog slut" så lägger man till flaskan, då stimulerar man mjöklproduktionen plus att hon inte "glömmer bort" att äta från bröstet.



Om nu amingen inte riktigt räcker så rekomendear jag babysemps ersättning "babysemp lemolac" Lemolac är snällare mot magen, finns på maxi eller Willys typ... det finns en "jättesnäll" ersättning på apoteket också (innehåller ingen laktos eller nått sånt) men den ska man helst ha rekomendation från BVC men räcker oftast att be om den.. Den är MKT dyrare men vad gör man liksom inte...



Lycka till, du är stark och det blir bättre även om det är väldigt svårt att tänka så nu...

Michaela
Postat 2010-11-28 kl 20:52:02

Jag hade kolik som liten och det ända som fungerade va att massera min mage med baby olja! barnmorskor brukar ha bra tips på sånt :) du är ingen dålig mamma för det!

Evelina
Postat 2010-11-28 kl 20:52:56

Hejsan! Grattis till din lilla flicka=) Jag vill bara säga ett par tröstande ord ( hoppas jag iaf), jag har två barn och hade problem med amningen med båda. Jag hade svårt att få ordentligt med mjölk och fick tillslut ge dem båda ersättning. Jag kände mig urusel när vi första gången gav flaska, jag kunde inte göra det utan min sambo fick göra det medan jag satt brevid och stor grät... MEN den känslan försvinner, och jag skulle vilja säga att ge ersättning gör dig inte till en sämre mamma utan snarare till en bättre mamma, kan du själv inte, utav någon anledning ge ditt barn tillräckligt med mat så är det ett sunt moderligt beslut att ge ersättning, ävwn om det tar emot att göra det. Jag tror i och för sig att modersmjölk är det bästa att ge barnen men om det av någon anledning inte går så är ersättning, näringsmässigt ett fullgott alternativ. Och ,am kan ju faktiskt både amma och ge ersättning=) Sen finns det inget som säger att du, bara för att du ger ersättning ibland inte kommer att kunna hel amma ditt barn, jag personligen känner ingen som aldrig har gett sina barn ersättning, aven om det kan handla om enstaka gånger. Så ryckupp dig, du är den bästa mamman ditt barn kan få =)



Kramar

Anna
Postat 2010-11-28 kl 20:53:13
Blogg: http://annalds.blogg.se/

Säg inte så! Du är ingen dålig mamma! Du måste förstå hur otroligt stark du är som blir mamma vid så ung ålder.

Klara
Postat 2010-11-28 kl 20:56:44

Ge 10 MINIFOM-droppar innan VARJE måltid! Funkade direkt på min tös. Hoppas det ordnar sig, kom ihåg - du är en fantastisk mamma! <3 Kram

Erika
Postat 2010-11-28 kl 20:57:31
Blogg: http://erikahej.blogg.se/

Åh. Gud! Tycker synd om dig! Min lillasyster hade kolik när hon föddes. Hon skrek konstant, dygnet runt, fanns inget som fick henne att sluta skrika. Min mamma gick nästan in i väggen efter det.

Anonym
Postat 2010-11-28 kl 20:59:04

Såg att du hade fått tips om Minifom och jag håller verkligen med! Det är superbra!



Kellys tarmar arbetar för första gången någonsin, självklart så känns det konstigt och bebisar kommunicerar ju genom att gråta så det behöver ju inte betyda att hon har ont, kanske snarare att det är en konstigt känsla för henne... Men jag vet hur jobbigt det kan vara när ens bebis verkar otröstlig.



Amningen brukar ta några veckor innan den blir normal, först kan det komma för lite, för att sen bara spruta ut... Ta det bara lugnt, och tänk hur bra att det finns ersättning! Det behöver inte betyda att hon inte vill ha tutte sen....



Lycka till!

miixx
Postat 2010-11-28 kl 21:00:14
Blogg: http://miixxbloggen.blogg.se/

hej! du . du vet på din design, så är där en "spalt" till höger där du har skrivit allt detta

"Namn:Mikaela

Ålder:15 år(19-11-95)

Bor:Sollentuna



Mitt namn är Mikaela och som 14 åring blev jag gravid.(2010) Jag fick reda på att jag var gravid i juli 2010 i vecka 20 och bestämde mig för att behålla istället för att göra abort. I min blogg skriver jag om tips till andra unga mammor, om hur det går för mig och min bebis Kelly och om min vardag och mina tankar. Kelly har BF 5/12 2010. Övrigt om mig så gillar jag att hänga med kompisar, festa, shoppa och blogga! Mitt förflutna är tragiskt, men framtiden är ljus. Kram från oss!"



jag undrar hur du får en sån ruta där ? så man kan skriva saker ? <3

Sofia-mamma till Vilja född med läpp och käkspalt
Postat 2010-11-28 kl 21:02:01
Blogg: http://underbaravilja.blogg.se/

Jag kunde inte amma min dotter pga hennes missbildning men det är inte HUR man ger barnet mat som är det viktiga utan närheten och tryggheten. Man är ingen dålig mamma för att man ger flaska!

Anonym
Postat 2010-11-28 kl 21:06:14

vad då kolik?

Elisabeth/duved
Postat 2010-11-28 kl 21:08:55
Blogg: http://antonochtillasmamma.blogspot.com

hej, min dotter hade problem när jag ammade henne, hon svalde mycket luft när hon åt. jag provade sempers magdroppar finns att köpa på apoteket. Tro mig det är ingen dans på rosor att amma alla gånger,jag fick mjölkstockning 1 V efter förlossning.Det här grejar du

Evelinalindh'
Postat 2010-11-28 kl 21:09:24
Blogg: http://evelinalindh.blogg.se/

Jag tänker säga en sak som min mamma alltid fick höra när hon fick mig:

- Du är inte bara mamma i tuttarna!

Och vet du? Det stämmer så jäkla bra, och så länge lilla Kelly får i sig mat så spelar det väl herregud ingen roll om det är från brösten eller från flaskan! Du är lika bra mamma oavsett!



Du är stark och jag beundrar dig!

Anna- mamma till Anton
Postat 2010-11-28 kl 21:10:14
Blogg: http://annadogo.blogg.se/

Jag kunde inte heller amma länge och det är inget fel gumman att ge flaskan. Jag kände likadant men när jag såg att lillen mådde bra, mådde jag bra. JAg rekomenderar också minifom droppar, Min pojke blev mycket lugnare när han började med dom.

Anka
Postat 2010-11-28 kl 21:13:38

Pröva med semper droppar lr minifoam, finns på apoteket och hjälper de små med magproblem.

Lycka till!!

Skrikaan
Postat 2010-11-28 kl 21:15:16
Blogg: http://skrikaan.blogg.se/

Om du slutar att dricka något med mjölkprotein i så kan det hjälpa, det hjälpte för min lillasyster, så prova att skippa allt med mjölkprotein i. Då kan du nog amma igen :)

Sandra
Postat 2010-11-28 kl 21:15:32

Som de andra skriver, du är ju ingen dålig mamma bara för att du ger ersättning.

Mia - Olivers morsa
Postat 2010-11-28 kl 21:17:22
Blogg: http://misiing.blogg.se/

jag bröt också ihop totalt när ammningen inte fungerade, men då va min son 3,5 månader.

hur som helst, prova att undvika äta mjölk totalt, det kan vara att bebisens lilla mage är känslig mot de, då de överförs i bröstmjölken, miniform är också UNDERBART!

tio droppar på en liten sked innan varje mål & de är inget som på något vis är skadligt mot den lilla,

Och funkar inte amningen så funkar den helt enkelt inte, barnet måste ju ändå ha mat, och som jag ser de, så, så länge man ger sitt barn mat är man ingen dålig mamma!

ryck upp dig och va lite mer avslappnad, det kanske fungerar bättre då! :)

Jeanette - Mamma till Noel
Postat 2010-11-28 kl 21:20:31
Blogg: http://deeluxee.blogg.se/

Känn dig verkligen inte som en dålig mamma. Det spelar som sagt ingen roll vad du ger barnet, så länge din kärlek finns :) <3 Men rapar hon ordentligt efter måltiderna? Sitt och stryk henne över ryggen tills du hör att hon får upp luft eller en liten rap. Ett annat tips är också magdroppar som du kan köpa på apoteket. Det har jag kört med. Det bryter ner luftbubblor i magen. Då ger du 10 droppar innan måltiden. Lycka till gumman :D Kram

emma
Postat 2010-11-28 kl 21:20:35
Blogg: http://mammatillbenjamin.blogg.se/

Hej Mikaela! Du , de behöver inte bli så att Kelly vänjer sig vid flaskan och inte vill ha ditt bröst sen, för jag hade problem med amningen de första 2-3 veckorna och då pumpade jag ut mjölk , innan min amning blev bra och kunde amma heltid utan att behöva pumpa. Men även när jag ammade så gav vi vår son ersättning på plaska på kvällarna för att han skulle sova bättre på natten..



När hon har kolik så ska du tänka på att massera hennes mage och att det är viktigt att hon rapar ordentligt efter varje gång hon ätit!



Hoppas de blir bättre. jag vet hur de känns. ja kände mig också som världens sämsta mamma, bara för ja inte kunde amma min son i början. de är många som känner så, du är inte ensam.. de är även vanligt att bli lätt ledsen och så när de är nära inpå en förlossning, du har många hormoner och känslor inom dig som nybliven mamma, men de blir bättre.



Du kommer itne alltid va så känslig:)

Hoppas du haft en bra första advent!

kram / Emma & Benjamin!

M
Postat 2010-11-28 kl 21:22:35
Blogg: http://www.mazlin.se

Det är mycket som händer i ett nyfötts barns kropp.. så det måste inte vara kolik. Om du behöver ge ersättning men är rädd att sabba amningen kan du koppmata, det går fint med kopparna från apoteket men större mängder kan vara rätt drygt att få i via kopp. Kanske var det nått du ätit som ändrade din mjölk lite och sen gav magknip på det..



Jag delammar och ger flaska och min amning har inte blivit sabbad det minsta. Jag började när sonen var 2 dygn. Våra barn är lika gamla.. (han har för övrigt lite magknip just nu också men vem hade inte haft det när mage, tarmar ect ska komma igång helt)

Matilda
Postat 2010-11-28 kl 21:23:00

Du är ingen dålig mamma. Inget av det som du beskriver med dottern har med ditt mödraskap att göra. Jag tycker inte det låter som kolik. För att det ska "klassas" som kolik måste en bebis skrika minst 2-3 timmar sammansängande utan typ stopp under en dag. Och att ge ersättning är ingen skam allas. Jag fick ge min dotter ersätning mer eller mindre från första början för hon var för trött för att suga i gång mjölken, sen när det väl kom igång fanns det inte tillräckligt för att hon skulle bli mätt och gå upp i vikt så det slutade med att vi gick över på ersättning helt och hållet. Från den dagen vi gjorde det är den dag då jag fick världens mest nöjda och glada dotter och kunde vara den mamma jag ville då jag kunde njuta istället för att oroa mig över att bröstmjölken inte räckte. Det viktiga är att din dotter blir mätt och att ni får närhet, det sitter inte i brösten. Gör det som funkar och får er båda att må bra! Och kom ihåg, att stunden som är just nu, den varar inte för evigt. Både de jobbiga och de underbara stunderna går över, tänk på det. Du är en bra mamma som är mån om ditt barn! Lycka till!

Cecilia
Postat 2010-11-28 kl 21:23:04
Blogg: http://emmismamma.webblogg.se/

Hejsan! Du kan ge flaska och amma! Mitt tips är att göra det, vår dotter är nu 8 månader och jag ammade bara de första månaderna - och hon vägrar flaska.. Helt omöjligt att ge henne vatten eller välling nu! Alla barn är olika. Ge miniform, amma och ge ersättning. Är inget fel på att ge ersättning.. och kan ta månader innan amningen kommer igång ordentligt!



Lycka tilL!

em
Postat 2010-11-28 kl 21:25:10

man märker inte först när barnet börjar närma sig 3-4 veckor om dom har det eller inte. Har barnet kolik så varar det alltid samma tid på dygnet och håller i sig i flera timmar, och är otröstlig. Så hon har nog bara gaser. minifom, semper droppar eller massage och det kommer BVC med rekomendera. Dom kan bli väldigt gasiga i magen när allt sätts igång ordentlig med maten..

Anna
Postat 2010-11-28 kl 21:27:28
Blogg: http://snexig.se

Kan oxå tipsa om Minifom OM det visar sig vara kolik.. Vår andra son hade det hela första halvåret (kolik alltså) http://kolikboken.se/index.php/om-kolik

evelina
Postat 2010-11-28 kl 21:27:58

du är inte svag jag tycker du är jätte stark som vågar skriva om det här som klarar av att vara 15 år och ändå ta hand om ett barn jag tror på dig, alla tror på dig lyckatill med allt <3

anneli
Postat 2010-11-28 kl 21:30:39

men herregud du e väl ingen dålig mamma bara för ungen behöver ersättning istället :P har en kompis som ger ersättning till sin lille son som mår hur bra som helst nu, 6 mån gammal, han har levt på det hela sitt korta lilla liv och det går bra. och hon är typ supermom ;) hoppas du får ordning på allt :)

Sara med 2 barn
Postat 2010-11-28 kl 21:33:16

Min lilla flicka skrek jättemycket på nätterna mellan kl 1 och kl 5, jag slutade äta mjölkprodukter och fick en ny tjej som var nöjd och sov om nätterna, ett litet tips bara =)

Signe
Postat 2010-11-28 kl 21:35:16
Blogg: http://thepianofreak.blogg.se/

Men kära vän, du får vara stark och sluta tycka att du är en dålig mamma! Det är nog det absolut värsta du kan göra nu, att tänka negativa tankar!

Du säger ju själv att du blir känslig pga amningen elr så, så pigga till dig lite och tänk positivt! <3 peppar dig till max!! det kommer gå bra emd kelly oxå :)

Emelie - 19år och blivande tvåbarnsmamma!
Postat 2010-11-28 kl 21:35:56
Blogg: http://mammatillebbaa.blogg.se/

Du är ingen dålig mamma bara för att du ger din dotter ersättning, jag ammade inte min dotter alls. Men ett tips, köp minifom imorgon och ge det innan varje måltid.

Isabelle
Postat 2010-11-28 kl 21:39:01

Du är duktig! Men jag säger som många andra att det nog inte är kolik så här tidigt. Fortsätt amma. Ligg ner med henne i sängen och ta det lungt.Försök handmjölka om upplever att du har mindre mjölk. Man brukar få mindre mjölk en stund efter förlossning men sen rinner det till igen.



Tänk vilken omställning för Kelly att helt plötsligt äta mat.



STORT STORT grattis till en perfekt tjeja.

Tess
Postat 2010-11-28 kl 21:42:40
Blogg: http://highlandertess.blogg.se/

Man är ingen förlorare om man ger sitt barn flaskan!

AnnaMaria
Postat 2010-11-28 kl 21:43:19

Halloj.

Har följt din blogg ett tag nu. Vill bara skriva lite ang amningen.



Minifom-droppar gör underverk för kolikmagar.



Sen skulle jag verkligen överföra mina erfarenheter av amning till dig på något sätt. Svårt att formulera, men här kommer lite:



-ta det lugnt. Känn dig inte stressad om inte amningen fungerar perfekt så här fort. För vissa mammor fungerar det aldrig perfekt.



-amningen säger ingenting om hur du är som mamma. Kom ihåg att du är lika perfekt mamma till Kelly oavsett om amningen fungerar eller inte.



-Det är inget fel med ersättning. För vissa mammor fungerar inte amningen, det är som att vissa mammor har stora öron (fast jag tror inte det är genetiskt). Det bara är så. Och vissa barn har större behov av vätska/näring än vad mammorna kan producera. Var istället glad att du har möjlighet att ge Kelly ersättning.



Ta det lugnt. sätt ingen press på dig själv.

Du är den bästa mamma Kelly nånsin kommer att få, och det perfekta mamman för henne.



Glöm inte att njuta.

Linea
Postat 2010-11-28 kl 21:47:28
Blogg: http://essberget.blogg.se/bloggen

Jag klarade inte av att amma mer än 1 månad. Sedan fick min dotter ersättning efter det. Jag har aldrig känt mig som en dålig mamma för det, eftersom min dotter mådde mycket bättre efteråt och blev gladare. För att bebisen ska må bra, måste ju mamman må bra.

Ammning funkar ju inte för alla, så är det ju bara.

Men det är ju bara att testa olika saker och se om det blir bättre.

Anna-Lena
Postat 2010-11-28 kl 21:51:34
Blogg: http://mittlivochvardag.blogg.se/

Ser att du fått massor av råd och tips här. Min son hade också mycket ont i magen efter amning, de betyder inte att dem har kolik. De kan vara något som du har ätit som bebisena mage inte klarar.

Färskt bröd/ kaffebröd, mjölk, lök, kål, banan osv kan ge gaser hos bebisen, sånt som kan ge dig gaser går över till bebisen. Semper har magdroppar för bebisar, och de finns minifom droppar som man kan ge innan måltid för att minska gaser. Gav dem till sonen och de gjorde underverk. Hoppas att du hittar en lösning som passar er.

Agnes
Postat 2010-11-28 kl 21:52:52

Shame on you! Du är ingen dålig mamma! Du är en cool, fin, underbar mamma! Du ska inte säga någotning om en dålig mamma för du är en bra mamma EN BRA MAMMA! ;) <3

Nina, mamma till Hugo & tvillingarna Max & Vincent
Postat 2010-11-28 kl 21:53:39
Blogg: http://ninawikizz.blogg.se/

Kolik får bebisar efter några veckor, så då är det inte det hon har.

Och ersättning funkar precis lika bra, mina barn har jag bara kunnat amma någon vecka sen har dom fått ersättning.Man är precis lika bra mamma ändå!! kram

Sjuksyrran
Postat 2010-11-28 kl 21:54:26

Lite tips...

Minifom - finns på apoteket. Bryter ner gasbubblorna i tarmarna så att bebben inte får så ont av magknipen.



Magdroppar, stabiliserar bakterierna i tarmarna och kan hjälpa vid magont.



Spädbarnsmassage - www.1177.se skriv massage vid kolik. Mycket effektivt.



Bära henne i bärsele, upprätt ställning med rörelse hjälper.



Hoppas detta kan hjälpa.



MVH Sjuksyrran

mysan
Postat 2010-11-28 kl 21:56:01
Blogg: http://hildamanda.blogg.se/

Nej jag lovar att du är en mkt bättre mamma än vad jag hade varit! Du e så stark! Kram kram

Rebecka
Postat 2010-11-28 kl 22:02:24

Som jag såg att några skrivit förut, prova att dra ner på laktos! Min syster var riktigt allergisk när hon var liten. Det räckte att min mamma åt en skiva ost så spydde hon.

Sofie
Postat 2010-11-28 kl 22:04:24

du verkar vara en jätte fin mamma som är så ung.

jag tycker i allafall att du är jätte duktig

emilia
Postat 2010-11-28 kl 22:08:18

Hej,hon behöver aj ha kolik,hon kan 'bara' va jättehungrig, jag ha gett ersättning ända från början åt mina döttrar,hellre mätta nöja bebisar och mamma,än bebisar som är hungriga,skrikiga och har trött mamma! jag tycker det ha varit 'skönt' med flaskmatningen! lycka till med allt! Mvh Emilia

Helena
Postat 2010-11-28 kl 22:10:17

Ett stort grattis till dig. Har kikat lite då och då här och är verkligen imponerad över att du behöll barnet vid så ung ålder. Önskar er alla lycka!

Båda mina barn har haft lite problem med magen. Det kan vara vad du äter så påverkar mycket (dottern fixade inte när jag åt rå lök). Vi har provat miniform till dottern och semper droppar till sonen och semper tyckte jag var mycket bättre då dem gav effekt rätt snabbt! Lycka till. Kram

Annelie
Postat 2010-11-28 kl 22:17:38
Blogg: http://barbiiedoll.blogg.se/

Jag gav också ersättning till min dotter. Hon är tre nu och mår finfint. Det är inget fel i det. Stå på dig och känn själv att du är en bra mamma, för det är du. Var inte rädd för att fråga om hjälp bara. Du ä inte en dålig mamma för att du inte orkar med jämt. INGEN mamma gör det.

Emma - gravid
Postat 2010-11-28 kl 22:25:01
Blogg: http://mommyemma.blogg.se/

Du är en jättebra mamma! Du kommer klara det här :)

sanna
Postat 2010-11-28 kl 22:38:51
Blogg: http://whereweare.webblogg.se/

fråga någon barnmorska eller något om du äter något speciellt som Kelly får ont i magen av, vissa bebisar tål ju inte några grejer som du äter och du kanske äter något ganska starkt som Kelly får i sig genom bröstmjölken och får ont i magen av det?



Min syster fick barn för ungefär 10 månader sen och så jag har lärt mig väldigt mycket om bebisar :D

Och missa inte tiden du har med henne nu, småbarn växer så otroligt fort och det kommer inte dröja innan Kelly är 10 månader :)



Kram!

Theodora-barnmorska.
Postat 2010-11-28 kl 23:03:15
Blogg: http://caitlin.blogg.se/

Som alla andra skriver är miniform bra.

Vissa barn skriker mer än andra och väldigt få har kolik.

Amningen är krånglig vännen och de små har ont i sina magar titt som tätt.

Om du tänker så behövde hon faktiskt inte mer än en tesked mat första dygnet.

Tarmarna kommer därefter igång och det kan ta tid.

Du ska absolut inte känna dig som en dålig mor.

En dålig mir bryr sig inte men det gör du!!!

Kram

Karin
Postat 2010-11-28 kl 23:06:22
Blogg: http://karinslillavarld.blogg.se/

Testa Minifom precis som många ovan säger!!

Mina båda barn skrek å skrek.. Å inget hjälpte..

Vi va vakna halva nätterna å höll på å bli vansinniga! :-(

Men så köpte ja Minifom (det står i kylen på Apoteket å kostar starx under 100 kr för en liten flaska) å livet ändrade sig totalt!!

Så länge ja kom ihåg å ge Minifom innan varje ammning så va d inga problem alls!! :-D

Kom ihåg att rapa henne ordentluigt åxå.. En del barn, ex mina, e seg rapade å behöver vara upprätta i upp emot en 30 min innan allluft kommit upp igen..

Ge inte upp!!

Du fixar d här!! Om d behövs kan du palla upp kuddar bakom din rygg å sova me Kelly liggandes mage mot mage, upprätt på dig.

Då e hon nära nära, du kan klappa henne i stjärten å på så vis hjälpa henne att få upp luften..



Om Minifomet hjälper kommer du å märka skillnad innom ett par timmar, ja lovar, även om inte den ordentliga effekten kommer förän efter 24 timmar.

Ja tycker du ska amma om du har mat till henne :-)

Så fortsätt å försöka me d..

Om inte annat e d praktiskt attalltid ha maten med utan att behöva komma ihåg nappflaskor å ersättning ;-)



Kom igen nu tjejen!! D här fixar du!!

helen - leas mamma
Postat 2010-11-28 kl 23:46:45
Blogg: http://helenm.blogg.se/

Prova ge minifom droppar från apoteket, de gör att hon får ut luft/bubblorna ur magen som kan vara orsaken till att hon har ont. eller semper droppar som är bra "vitaminer" för magen. Vår lea hade mycket gaser i magen och de hjälpte på några dagar så vi slutade med det sen och efter det har vi inte haft några problem. :)

Sandra
Postat 2010-11-28 kl 23:50:07

Hej kära du! Kolik är det icke! Det är förmodligen bara magkramp eller bäbis-gaser i magen! Testa att massagera magen efter amningen. Och glöm inte att raps henne så gott som det går efter. Semper droppar är även jätte bra. Sen kan ett gott bad hjälpa med lite taktil massage på magen också vara nått. Det hjälpte mig alltid! Och se till att skaffa en gas-pip. Den hjälpet bäbisen att få ut gaserna ifall dem är " fast" så att säga!

:) lycka till Kramar Sandra

Maria
Postat 2010-11-28 kl 23:58:55
Blogg: http://bleckosen.blogg.se/

Hej, såg att du fått en massa bra tips.

men jag vill ändå dela med mig.



Jag är mamma till 3 st goa godisar.

och det jag har lärt mig är att:

1. låt bebisen amma hur mycket den vill i början... kan ibland vara så att den vill ligga 30 min upp till en timme. låt bebisen göra detta så får du igång mjölkproduktionen ordentligt.



2. skippa pumpen i början eller ersättning och ta det lungt, sitt bekvämt i soffan, ha massor med film, dricka och ätbart inom räckhåll och amma amma amma. stressa inte. stress kan göra att mjölken lixom "stannar".

(när jag kom hem med min 3:a så blundade jag före varje gång jag skulle amma henne, och tog ett djupt andetag och slappnade av, då rann mjölken till direkt)



3. alla barn är olika. men uteslut tex all med koffein i tills vidare. koffein gör barn överaktiva och de kan få ont i magen.



4. du är en perfekt mamma för din dotter, ta det bara lungt, slappna av, släpp pressen och försök att lyssna på din tös. bry dig inte om att du bara sitter i soffan en hel dag och ammar, ev skaffa en bärsjal och amma henne där, då kan du göra annat om hon bara vill ammas hela tiden.



Lycka till och massa kramar!!!

Ewa karlsson - Mamma till Noel
Postat 2010-11-29 kl 00:35:11
Blogg: http://ewakarlsson.blogg.se/

Tänk på att det kan vara en rap som ligger långt ner som vill upp, min kompis bebis grinar alltid när han har en rap, även om den e pytteliten så blir han glad å tyst direkt när den kommer upp.

Idiis
Postat 2010-11-29 kl 00:53:12

Du är låååååååååååångt ifrån världens sämsta mamma, du verkar vara en jätte bra mamma och det är absolut inte något fel med att ge sin bebis ersättning för att man inte kan få bröstmjölk. Du är jätte duktig :).

Massa kramar!

Anonym
Postat 2010-11-29 kl 08:04:54

Jag lovar att du e en suuuuper bra mamma så kämpa på ! :D <3

Evelina-mamma till Leia ♥
Postat 2010-11-29 kl 08:18:13
Blogg: http://eveliiiinaaa.blogg.se/

Det är inte kolik din bebis har, för då hade hon skrikit non-stop! Det kan helt enkelt vara så att hon inte blir helt mätt.! Och nyfödda och små bebisar äter OFTA så det är helt normalt =)

Hanna
Postat 2010-11-29 kl 08:26:28

Hej.. Jag har aldrig kommenterat men kände att jag behövde göra det nu för det som händer dig hände mig också. Du använder en silikonnapp över bröstet va? En sugnapp så att Kelly ska få bättre tag? Det är den som gör att hon inte blir mätt. Jag fick lära mig att nappen jag satte över bröstet bara gör så att dom får i sig den första, tunna mjölken, som inte är mättande. Den tjocka gräddiga mjölken stannar kvar inne i bröstet för att nappen är ivägen för att hon ska få till ett ordentligt sug och få i sig allt. Det ledde till mjölkstockning för mig så jag fick sluta amma helt och hållet för det hade gått så långt att mjölken sinade. Ett tips jag fick då "till nästa gång" om jag behöver nappen igen är att låta barnet suga först med den (men även att man ska försöka vänja av dom så att dom kan suga ordentligt utan) och sedan pumpa ur den tjocka mjölken med en handpump och ge den efteråt antingen i flaska eller på sked. Prova det så kanske du slipper ersättningen :) Och sen vill jag även tipsa om Minifom droppar från apoteket om hon har magknip, dom funkar hur bra som helst!

Anonym
Postat 2010-11-29 kl 08:29:09

Ofta får barnet mera ont i magen av ersättning för den är svårare för magen att bryta ner. Du kanske får sluta äta mjölkprodukter helt det kan dem få skit ont i magen av och ge miniform innan varje måltid. Hoppas allt fixar sig. <3

nette
Postat 2010-11-29 kl 08:33:15

Du är säkert redan less på tipps men här kommer ett som fungerade på min bebis.

Hab ville äta jämt och fick därför ont i magen. Barnmorskan sa åt oss att vänta tre timmar mellan matningarna fast han skrek. Det var jobbigt att vänta men efter "bara" ett dygn så lugnade hans mage ner sig.

Lycka till och du är ingen dålig mamma jag tror att vi alla ibland känner oss så. Kram

Emma
Postat 2010-11-29 kl 08:42:14
Blogg: http://LillaFamiljenErmling.bloggplatsen.se

Måste bara säga att jag är jätte imponerad av dig. Du har en underbart söt dotter. Du är inte dålig bara för att lillan din har kolik. Det kan vilken baby som helst få. Håll ut det kommer bli bättre. Du är en underbar mor för att du bryr dig så starkt om gumman din.

Anonym
Postat 2010-11-29 kl 08:48:12
Blogg: http://tessanstromback.blogg.se/

Jag tror inte hon har kolik utan snarare lite magknip:-(. Köp Sempers magdroppar dom e bäst!



Du är ingen dålig mamma för d... Man blir stressad då babisen gråter å d gör att mjölken inte rinner ut som den ska! Försök ta de lugnt å du ska inte känna att du måste amma. Du ska göra det som känns bäst och de du orkar med!!



Hopaps allt får bra... Lycka till:-)

Anonym
Postat 2010-11-29 kl 08:57:25

Varför skulle det inte gå lika bra att mata med flaska? Stressa inte upp dig utan ta det som det blir.

Om du stressar upp dig märker Kelly det direkt.

Lycka till!

Malinne Mamma till Nellie 16 månader och Tiffanie 2 månad
Postat 2010-11-29 kl 09:02:02
Blogg: http://malinnes.blogg.se/

Som någon har skrivit så visar sej kolik senare....Men hon skriker förmodligen för att hon vill ha mer mat,Det tar tid för tuttarna att komma igång ordentligt.Ta det lugnt och hetsa inte upp dej för då kommer det ingen mjölk alls från tuttarna.

och du det är INTE fel att ge ersättning,Jag har gett båda mina och det är inge fel på dom.Det var perfekt då kunde min sambo mata medan jag pumpade lite.

Det är bara BRA ifall hon tar flaskan oxå...För hon kommer dricka ur det senare när hon får välling....

Cassandra
Postat 2010-11-29 kl 10:02:49
Blogg: http://caarnberg.blogspot.com/

Du är absolut inte någon dålig mamma för att du ger ersättning :) Du ska verkligen inte känna någon press när det gäller amningen. Jag började ge mitt barn ersättning när han var 1,5 månad. Må inte dåligt över det :)

Elin
Postat 2010-11-29 kl 10:14:42
Blogg: http://elinsvensson87.bloggplatsen.se

Lilla Gumman! Ta bara det lungt. Allt lösersig ska du se. När min son var en vecka gammal så var vi hos mina föräldrar, Å Gustaf bara skrek å skrek. Det vissa sig att han inte fick mat så det räkte till han. Jag sluta å amma efter kanpt en månad för varken han eller jag mådde braav detta så han har fått ersättning. Han har knapt varit sjuk. Det som är viktigast för er är att in ska må bra å inte känna stess å press. Kan ju säga det att jag ville amma till varje pris men hade inte maten.



Stå på dig du klara detta. Man är skör som nybliven mamma. Det sprutar på alla håll å kanter.....



Varma Kramar Elin

Mary Madskills
Postat 2010-11-29 kl 10:20:01
Blogg: http://marialy.blogg.se/

Kära du,

jag är uppvuxen på ersättning och tro det eller ej, men jag blev en alldeles utmärkt människa utan att ha blivit ammad.

Och jag hatar inte min mor heller och det hela gör verkligen inte henne till en sämre mamma.



Myten om att man är en dålig mamma för att man inte kan/vill/orkar amma måste krossas, det är ta mig fan idiotiskt att sitta och tycka och tänka att "Nääe, nu är jag en riktigt kass morsa för att jag inte får ut någon mjölk ur mina tuttar". Ochd et är ÄNNU värre när ANDRA sitter och tänker det om en icke ammande mor.

Det är väl inte mammans fel, hon kan ju inte rå för att kroppen inte vill.



Jenny
Postat 2010-11-29 kl 10:22:43

Hej. min dotter hade oxå kolik när hon var liten. det ända som funkade för oss var att ge henne minifom droppar innan amning och amma ca var 3:e timma och sedan gå runt med henne i bärsele(baby björn), så vi hadde mage mot mage, och babymassage var Jätte bra.

Lycka till

Kram

Diana
Postat 2010-11-29 kl 10:27:18
Blogg: http://bidimika.blogg.se/

Men gumman! Detta är helt nytt för dig, du har gått från att vara ett barn till att ha ett barn. Du har gått från att vara tjej till att bli mamma. Det är ett riktigt stort kliv du tagit, som gick på några sekunden - då Kelly föddes. Plötsligt står du där med en bebis i dina händer.



En helt ny liten skapelse, en fantastisk liten människa som du ska älska, ta hand om & värdera högst av allt. Innan har du bara behövt tänka på dig själv egentligen, men där är hon. Ditt livs kärlek.



& min mjölk slutade rinna igenom när min älskade Lowa var 3 månader. Jag älskade att amma, men ge ersättning är minst lika mysigt. Det är en stund för er två, er emellan.



Tänk att allt du gör, gör du för din älskade dotter. Om det så är bröstet du ger henne eller ersättning. Hon kan inte avgöra ifall du gör fel eller inte. Hon förväntar sig bara att bli älskad. Det är de absolut VIKTIGASTE! Allt annat är egentligen bagateller.



Visste du att spädbarn kan dö om dem inte får någon beröring, kärlek alls? Även om de får mat. Det visar på att allt annat är ovesentligt i jämförelse med din kärlek till henne.



Du är stark! Fantastisk! Du har nyligen klarat de man kallar världens största fysiska smärta. & du har världens tuffaste men absolut roligaste uppgift framför dig. Att älska ditt barn även om de ibland kan vara riktigt tufft. ;)



Kram på dig!

Anonym
Postat 2010-11-29 kl 11:04:28

Säger samma som en del andra här. Bara för hon har magknip så är det intekolik. Mitt barn har skrikit i 2 månader, så vänj dej! De skriker för de inte är vana med mjölken och tarmarna är outvecklade. det tar tid!!! Blir galen av att man säger att alla barn som skriker har kolik!! Nej nejnej, kolik-då skriker de dygnet runt!!!

Ida K
Postat 2010-11-29 kl 11:10:14
Blogg: http://karlssonida.blogg.se/

Min väns dotter har kolik och klarar inte alls av mjölken. Problemet är tydligen att tarmarna är outvecklade så hon klarar inte av att bryta ner komjölk (som hon får i sig genom att mamman dricker mjölk). Mamman har börjat äta helt mjölkfritt (ej laktosfritt utan mjölkfritt) och det har hjälpt jättemycket. Ett tips bara!

Romina
Postat 2010-11-29 kl 11:31:02
Blogg: http://romajs.blogg.se/

Huvudsaken är att kelly blir mätt, och blir hon det av ammningen så är det bra, men fungerar inte det så är det ju underbart att ersättning finns :) Du är stark och en jättebra mammma!

Paulina - Mamma till Leon 7 månader
Postat 2010-11-29 kl 11:48:45
Blogg: http://paulinaklosinska.blogg.se/

Inte ditt fel att hon har fått kolik.

Och det där med ersättningen, min son fick båda två, han vart inte mätt när jag ammade, så först fick han bröstet sen flaskan. Och ibland vill han bara ha bröstet. Bara för att man ger flaskan så behöver det inte betyda att dom inte vill ha bröstet sen... !



Och koliken kommer ju gå över, kämpa på !

kram

linda
Postat 2010-11-29 kl 12:10:40
Blogg: http://snart4barnsmamma.blogspot.com

mini form droppar e bra men hör först med bvc allt man ändrar ska man informera de om, mina barn hade samma problem o de skriker väldigt mkt o de dropparna e bra man kan även koka lite vatten låt det svalna till kallt. koka det riktigt annars får hon ont i magen sen ska det svalna till kallt e bra med, ofta skriker små barn väldigt mkt de kan även bli förstoppade av ersättning i början det går över efter ett tag, de kan bli jätte hårda o då måste man typ ta salva på en topps där bak på henne lite fram o tillbaka. låter konstigt men sen när man gjort det kommer avföringen ut sten hårt men när de fått ut det så mer de mkt bättre kan även massera hennes mage lätt :)hoppas det löser sig första månaderna till barnet e 3 månader e tufft det blir lättare. allt e även nytt för dit barn en hel nt värld hon försöker anpassa sig till. bästa e ha henne i din famn o så blir hon lugnare ju mera hon e hos dig i famnen ju mera får hon kärlek till dig o känner sig tryg o lung krammmm

Jasse
Postat 2010-11-29 kl 15:38:32

Ett tips om du ska ge ersättning, ge det då via en kopp, dvs ett sånt litet plastglas som du kan böja kanten på. Då får hon in tekniken iallafall och tappar inte den. Lär de mig det när jag nyss var i praktik på patienthotellet för nyfödda i Norge.

Christel / Dressyrtoppen.blogg.se
Postat 2010-11-29 kl 15:43:55
Blogg: http://dressyrtoppen.blogg.se/

Jag hade kolik när jag var liten, minns inget men min mamma och pappa har berättat hur det var...inget vidare kul :/

Nomman
Postat 2010-11-29 kl 15:48:07
Blogg: http://www.singelpappan.com/

Inte känna dig som en dålig mamma över mjölkersättningen. Den mjölkersättning som finns nu för tiden är jättebra, så din lilla rackare kommer säkert inte att må något dåligt för den.

Anonym
Postat 2010-11-29 kl 16:38:49

duu e jätte duktiig :o

Anonym
Postat 2010-11-29 kl 16:49:33

miniform,miniform,miniform !!!!!!!!!

helt otroligt bra,köp & ge kelly så ska du få höra på en helt annan bebis ;)

Jessica
Postat 2010-11-29 kl 17:03:40

Lugn nu Mikaela, det är absolut inte ditt fel!

Och vad gör det om du inte BARA ammar Kelly, det viktigaste är väl iallafall att hon får mat. Fast det kanske är en helt annan grej när man är mamma, en annan känsla liksom. Jag får nog utforska allt vad amning innebär sedan när jag blir mamma någon gång.

Bamsekram Jessica :)

Anonym
Postat 2010-11-29 kl 17:18:34

När ett barn skriker mer än 3 timmar i sträck räknas det som inte normalt ont i magen. och barnet kan därmed lida av atingen kolik eller komjölkskolik eller ngt helt annat. vår pojke led av komjölkskolik och fick därmed komjölksproteinfri mat. Men han fick ändå normal ont i magen och hade ont i max 2 timmar i sträck en klar förbättring från 9 timmar i sträck :) Du kan ju kanske testa att vara utan mjölk produkter om kelly nu har mer timmar än normalt. Och sen är det ju väldigt viktigt att rapa barnet så den inte får ont i magen. Enligt våran läkare så sa han att ett käne tecken för komjölkprotein kolik var torr hud på bebisen. Men rådgör först med en läkare innan. kom ihåg att det tar uppemot 3-7 dagar efter att du har börjat äta en mjölk fri kost att det visat resultat på kellys onda mage om det nu skulle vara ngt sådant. starka kramar. ps. det är inget fel att ge barnet flaska våran pojke är uppvuxen med flaska pga av att han inte kunde suga från bröstet viktigaste är att barnet får mat d.s

emma
Postat 2010-11-29 kl 18:43:30
Blogg: http://emmaochpegasus.blogg.se/

NEJNEJ! Du är inte en värdelös mamma! Du klarar detta! Om du tänker så så är du faktiskt "värdelös" men om du tänker possetivt och tar nya trag så är du säkert toppen! KÄMPA PÅ NU :D

Lina
Postat 2010-11-29 kl 19:36:21

Jag säger bara en sak, MINIFOM :) Skit bra verkligen för bebisens lillemage

Patti
Postat 2010-11-29 kl 20:36:05
Blogg: http://www.metrobloggen.se/FiinGuzzilago

Förstår att det känns jobbigt för dig!

Men jag kan ge ditt ett litet tips, som jag gav min lille son när han hade kolik. Jag gav honom "Minifom". Ibland kan bebisen svälja luft när den ammas, och detta ska typ bryta ner det. Det finns att köpa apoteket :) Testa det i alla fall, så kanske du slipper att ge erstättning! Kram

Anonym
Postat 2010-11-29 kl 21:51:05

Min son hade kolik tills han var tre månader, det är en tung period -jag hade dessutom tvillingar på 14 månader så jag trodde just då jag knappt skulle överleva det hela -men det går.

Det behöver ju inte vara kolik hon har heller, hon är ju så pass liten att det kan vara tarmarna som bara inte är fullt utvecklade än, men det vet du säkert redan :)



Ta hand om dig och grattis till dottern!



Lycka till!

Dorothea - Ett nästintill trillingliv.
Postat 2010-11-29 kl 21:52:19
Blogg: http://www.alltforforaldrar.se/theans

Hoppsan jag råkade skicka utan att det var ifyllt, var bara jag som var trebarnsmorsan med kolikunge ;)

Ina
Postat 2010-11-29 kl 22:02:20
Blogg: http://inaswe.blogg.se/

Fick min bebis för lite mer än en vecka sen, också på danderyds sjukhus. :) Grymt sjukhus det där..

Min bröstmjölk kom aldrig igång, jag vill inget hellre än å ge tutten när han är hungrig, så jag förstår hur du känner. Min lilla kille skriker också efter att jag matat honom, men det är mest för att han får magknip och blir förstoppad av ersättningen. Tycker så synd om honom, han är ju mitt allt å det känns som att min kropp har svikit mig för att mata min bebis på rätt sätt. Men huvudsaken är ju att dom får mat i sig...

Hollys mamma <3
Postat 2010-11-29 kl 22:29:06
Blogg: http://elliieoberg.blogg.se/

Jobbigt att hon skriker, fortsätter det så kan du ju pröva komjölkfri ersättning som finns på apoteket sen om det visar sig att det är det hon behöver så får man utskrivet resept för det är lite dyrare än vanlig ersättning:) men prova miniform och låt henne rapa ordenkligt:) och du är inte världens sämsta mamma, jag kunde bara amma min Holly i ca tre veckor och hon mår prima:) eller ge vanlig ersättning kan ju vara så att hon är hungrig bara.

Lisa
Postat 2010-11-30 kl 11:48:16
Blogg: http://lisalill.blogg.se/

Få inte panik gumman! Vet att det är oerhört jobbigt när ens barn gråter och man inte vet hur man ska trösta, testa att bära runt henne på armen.. alltså lägg henne på din underarm och håll den mot kroppen, det hjälper ibland, annars kan du lägga henne i soffan elelr på en filt å "cykla" med hennes ben och börja upp dom mot magen :)



Och man FÅR använda ersättning! Min dotter började med ersättning när hon var runt 3 veckor för jag kunde inte amma, visst känner man sig kass men samtidigt så har ju Kelly fått i sig det viktigaste.. bröstmjölken dom första veckorna är viktigast.

Snart kommer det kännas bra, ge inte upp amningen helt, försök ett tag, pumpa mkt så kommer det igång om det har stannat upp lite..



Miljoner kramar till er <3

Linnea
Postat 2010-11-30 kl 18:26:45
Blogg: http://mylifeaslinnea.blogg.se/

Du låter precis som min mamma beskrev sig själv låta när hon fött mig. o:

kattensbästavän
Postat 2010-11-30 kl 19:43:37

när min mamma ammade mejj hade jag oxå ont i magen,

det visade sig att jag var alergisk mot mjölk och ägg.

mamma slutade äta ägg, mjök och fisk.

det kan va mjölk/ägg alergii x)<3

du är en superbra mamma, (Y)(:

Alexandra -mamma till Leia
Postat 2010-11-30 kl 21:06:57
Blogg: http://triquetra.blogg.se/

Man är INTE en DÅLIG mamma för man inte kan amma!!! Tvärtom. bättre att ha en mamma som mår bra annars mår inte bebis bra än en mamma som mår skit o ändå ska amma. Jag kunde inte amma och tacka gudarna för det. För jag mådde skit av amningen och min dotter gick inte upp i vikt eller nåt. När hon väl fick ersättning mådde vi alla mycket bätte och hon gick upp ivikt. En välmående mamma är en bra mamma!

Och alla barn skriker mer eller mindre. Det är ingen dans på rosor att va mamma. Speciellt inte i början. Tyvärr. Fick jag oxå erfara. Usch!

malin
Postat 2010-12-08 kl 18:34:32
Blogg: http://maluutandersonen.blogg.se/

man är ingen dålig mamma för att man får ge ersättning, jag fick min son första november och fick ge ersättning andra dagen för att han inte blev mätt på det han fick av mig men nu går det lättare. så det går säkert över för dig också.

måste säga att du har en väldigt söt liten flicka oxå:)



Kommentera inlägget här:

» Namn

» Mail

» Blogg/hemsida

» Kommentar