Kevin svarar på frågor

Postat 2010-11-29 kl 19:45:43


Kevin var här ett litet tag och han har svarat på några frågor, tyvärr hann han inte med alla men det kommer en annan dag då han gästbloggar igen! :)
Här är frågor och svar:

Hur gammal är du Kevin?:)
Fyllde 18 år i september.


Nu när Kelly har kommit till världen hur ska ni göra då med boende? Kommer du kevin att bo hemma hos
Mikaela tsm med henne och kelly eller funderar ni på att flytta ihop?
Jag tror vi båda vill bo ihop med varandra, och jag tror att det skulle vara jättekul att få chansen att kunna bo ihop oxå.
Men just nu så försöker jag träffa Mikaela och Kelly så ofta jag kan ( mina två änglar typ :D )


alltså om jag har förstått det rätt så är du typ 18 och mikaela 14 eller iallafall när barnet gjordes.... räknas det inte som sexövergrepp då typ? :S
och varför använde du inte kondom ?
ingen anklagelse eller så verkligen inte, bara undrar :) tack på förhand
När barnet blev till så va jag 17 och Mikaela va 14, jag vet inte om det räknas som övergrepp men jag hade inte koll på det heller.
Jag skulle självklart inte göra någonting om hon inte ville det. Jag använde inte kondom för att jag hatar kondomer.


Bor mikaela och du långt bort ifrån varandra? :) och hur tog dina föräldrar när dom fick veta att mikaela var gravid? :)
Jag bor ungefär en timme ifrån Mikaela. Min mamma spände upp ögonen som en lemur när hon fick reda på det, för hon blev så chockad själv när jag skulle förklara
och jag är USEL på att förklara något höhö. Men min mamma tog det väldigt bra ändå.


vill du skaffa fler barn med Mikaela?
Just nu så vet jag inte, men än så länge så har vi inte planerat något för vi är så unga.

 Hur reagerade du igentligen när hon sa att ni skulle till sjukhuset och hon skulle föda barn?
Mikaela sms:ade mig att hon skulle föda snart och jag blev först lite stel och stannade till med allt för jag fattade inte först, men efter nån minut så sprang
jag ut till morsan och visade sms:et. Först va jag lite osäker på att åka men både jag och mamma fattade ju självklart att jag inte kunde stanna hemma. Vad skulle jag
vara för pappa och kille då? Jag kände mig väldigt dum efteråt när jag tänkte på att jag va osäker om jag skulle åka eller inte.


Och va de obehaglit/läskigt att typ se henne ligga där och lida och skrika?
Ja, det va väldigt obehagligt, jag kände att jag ville hjälpa till men kunde inte det, med andra ord kände jag mig ganska hjälplös. Ont i handen fick man ett tag höhö.


Va de du som klipte av Kellys navelsträng?
Ja, det kändes segt att klippa av den, men det var en cool känsla!


Hur va de att få hålla Kelly för första gången?
Det kändes helt overkligt! Men ändå så himla häftigt.


varför gjorde du och mikaela slut? :)
Hon åkte utomlands mycket ett tag och våra känslor blev allt svagare. Så vi tog en paus.


sofia
Postat 2010-11-29 kl 19:56:57

bra svar :)

sandra
Postat 2010-11-29 kl 19:58:34
Blogg: http://sandrainkila.blogg.se/

Till Mikaela: åhh vad fantastiskt att ha en liten bebis! Du verkar så himla lycklig! Lycka tll med allt!

erika
Postat 2010-11-29 kl 20:01:16
Blogg: http://elvismammans.blogg.se/

hej hej jag igen;) jo jag tänkte bara skriva lite om tankar o så. det klart det är läskigt oavsett vilken ålder man är i att bli föräldrar, och såklart för både blivande mamman o pappan. allt är ju så nytt. man kommer jag lovar känna att man inte räcker till som förelder eller för tillsammans i början. och att ni är så unga det ska ju inte spela någon roll, jag menar att moder o far känslorna sitter ju där ändå från allra början. ingen tvrkan om att ni kommer klara det här=) bra ni stödjer varandra o vet vad ni har varandra o kärleken till ert kära söta kelly, så kommer det här bli bra. ni verkar vara förälskade i varandra o kärlek växer inte på träd. jag mötte min kärlek när jag var 16 o han 22 känslig ålder. o nu har vi varit tillsammans i 10 år o har vår elvis i 3 år snart. o redan prata om ett till barn varför? njut av stunden som är nu, o bli en liten familj. må så gott o all lycka till er mvh erika

Emma
Postat 2010-11-29 kl 20:05:39

http://salusalu.blogg.se http://salusalu.blogg.se

Phone Stuff
Postat 2010-11-29 kl 20:09:25
Blogg: http://www.phonestuff.se

Hej!



www.Phonestuff.se har lanserats nu och erbjuder marknadens bästa priser. Phonestuff säljer alla möjliga sorters skal och kan garantera dig bästa priser och fri frakt!



Titta gärna in på hemsidan och skriv sedan vad du tycker =)



Mvh PhoneStuff

Emma :)
Postat 2010-11-29 kl 20:12:44
Blogg: http://portiss.blogg.se/

Hej ! :) Åå ni är så duktiga så man nästan blir tår ögd! Ni är otroligt duktiga tillsammans! Skulle oxå vela ha en liten bäbis! Så mysigt!Lycka till mä alltihopa! Kramar Emma <3

Wictoria - ung 3barnsmamma & fotograf.
Postat 2010-11-29 kl 20:15:30
Blogg: http://dyrbarkarlek.blogg.se/

Grattis till tjejen din!



Var lika ung som dig när jag fick mitt första, är nu 19 och har snart 3 knoddar.



Min dotter hade kolik i 3 månader, det du får göra är att ge sempers droppar, mini fom och rapa henne så mycket som möjligt, baby masage och värme ( hud mot hud ) eller bad, man får försöka hitta lite olika knep som kan lindra för stunden. det är kämpigt när dem skriker nätterna igenom och hela dagarna. sen tror jag inte att hon blev riktigt mätt på din mjölk om hon åt så ofta.



min dotter åt varje kvart som nyfödd enbart för tröstet när hon blev några veckor åt hon varje timme så fick sätta in rutin. nu är hon 7 månader och började med flaska vid 5-6 månader. så länge din dotter blir nöjd och mätt så är det bara bra.



kram på dig och lycka till.

Helena
Postat 2010-11-29 kl 20:16:18

Alltså jag vill inte vara elak, men vad är det för respekt mot en tjej att strunta i kondom för att man inte tycker det är skönt? Du gjorde henne på smällen liksom, den tanken slog dig inte alls? Och varför går man med på sex utan kondom när man är 14 och inte använder något annat preventivmedel? Och ja, det är sexuellt utnyttjande av barn / juriststudent

Sara
Postat 2010-11-29 kl 20:19:31
Blogg: http://saaaaaras.blogg.se/

Kul! Nu fick man veta lite mer! :D

Amanda Forzlöw
Postat 2010-11-29 kl 20:25:13
Blogg: http://takazi.blogg.se/

FRÅGESTUND PÅ BLOGGEN!

Anonym
Postat 2010-11-29 kl 20:29:17

Ni två passar ju perfekt tilsammans! :D

lycka till

Zandra - Mamma till Thindra
Postat 2010-11-29 kl 20:31:52
Blogg: http://mammaijuni.blogg.se/

Bra svar! :)

Hanna
Postat 2010-11-29 kl 20:41:27

ursäkta, men ÄR DU HELT JÄVLA DUM I HUVUDET?? att inte använda kondom för att DU inte "tycker om det" är ju det dummaste jag hört på länge! hur omoget?! däremot anser jag att det är BÅDAS ansvar att skydda sig, men herregud! om det är DU som är orsaken till att mikaela blev gravid, är fan bara en jävla pung. jag tror att det kommer gå jättebra för mikaela och kelly men FAN vad ARG jag blir på idioter som du! kondomen ska på, annars är du indirekt medbrottsling till den ökande spridningen av könssjukdomar i sverige, sjukdomar som HIV !



Bete dig som en man! du har fan blivit PAPPA nu!

katrin
Postat 2010-11-29 kl 20:43:17

inte använda kondom för att man inte tycker om det. Jävla dåligt svar, om man inte kan skydda sig så ska man inte ha sex!

Hejhopp
Postat 2010-11-29 kl 20:49:13

Håller med? De är inte så respekt fullt att bara säga att man inte gillar kondom -.-hur tänker man då? Man kan ju få köns sjukdommar och allt!

Anonym
Postat 2010-11-29 kl 21:16:56

Så det är värt att råka göra sin tjej gravid för att man "hatar kondomer"???

En tjock katt i en smal värld
Postat 2010-11-29 kl 21:23:13
Blogg: http://tjockkatt.webblogg.se/

Hahahahahaha! "Jag hatar kondom". Klassikern! Var glad att det var ett barn du fick och inte någon könssjukdom. Ta det lugnt grabben.

johanna
Postat 2010-11-29 kl 21:29:28
Blogg: http://jahts.blogg.se/

tack för svaret! Lycka till nu!

carro
Postat 2010-11-29 kl 21:31:15

Det stämmer att Kevin kan anmälas för att han haft sex med ett barn (ej byxmyndig).

Vem som helst kan göra denna anmälan mot honom.

Elin
Postat 2010-11-29 kl 21:37:40
Blogg: http://zackoochdexie.blogg.se/

Får man veta exakt vad som stod i smset som Mikaela skickade när hon skulle föda? :)

Rebecca S.
Postat 2010-11-29 kl 21:56:06

förlåt men är du dum i huvdet? "använder inte kondomer för jag hatar de"



aa du lyssnasde inte under biologin

Anna
Postat 2010-11-29 kl 22:08:07

Men hur skulle det vara ifall folk började stötta dom här två istället för att komma med anklagelser hela tiden?

Det är vanligt att killar i hans ålder har sex med tjejer i hennes ålder. Inget jag försvarar men så ser verkligheten ut. Jag tror knappast att lagen kom till för att fälla folk i såna här fall utan i fall då den under 15 faktiskt har blivit utnyttjad alltså på något sätt inte förstått vad den gjort eller att våld varit inblandat. Och jag tror inte riktigt det var så i det här fallet så släpp det nu. Han har precis blivit pappa och det är väl bra mycket bättre att han är där och stöttar mikaela och tar hand om sin dotter som han gör utan att folk ska tjata om anmälningar och att han kanske skulle bli dömd för något och tas ifrån dom? Känner mikaela att hon blivit utnyttjad kan nog hon själv eller hennes familj anmäla honom och det verkar dom inte gjort så då är det frid och fröjd, inget ni läsare behöver gräva i.



Mikaela och kevin grattis till er dotter =)

Elsa
Postat 2010-11-29 kl 22:15:08

SNÄLLA! svara på det här hur träffades ni ? :* <3

och grattis till super söta Kelly!

Anonym
Postat 2010-11-29 kl 22:29:41

Till Kevin: Gjorde du Mikalea gravid för att du hatar kondomer? Svin.

Till Micha: Mikaela, du är stark och Kelly har tur som har dig!

Cecilia
Postat 2010-11-29 kl 22:31:36
Blogg: http://calatalo.blogg.se/

"Jag använde inte kondom för att jag hatar kondomer."

Hur omoget val är inte det? Ha sex med en tjej som dessutom är endast 14 år utan kondom, för att man inte gillar kondom?! Snälla nån..



Nu kommer väl folk gnälla på mig och säga att alla gör som de vill, jo visst men jag säger bara min åsikt och lägger man upp hela sitt liv (t.om. sexliv) på nätet får man tåla folks reaktioner.



Nu menar jag ju inte att ni är några dåliga föräldrar osv. för att ni är unga, för det vet jag ingenting om med tanke på att jag inte känner er. Det jag menar är att ha oskyddat sex för att man "inte gillar kondomer" känns väldigt omoget.



Mia -Livet i Göteborg
Postat 2010-11-29 kl 22:39:00
Blogg: http://mariagraaf.blogg.se/

Citerar: "Jävla dåligt svar, om man inte kan skydda sig så ska man inte ha sex!" Jävligt bra skrivet Katrin! Det här är ju ett väldigt bra exempel på att unga inte ska ha sex! Man borde bli byxmyndig vid 18 istället när man fattar risker mer! Man kan drabbas av obotliga sjukdomar och som sagt bli gravid bara för att "man inte tycker om kondom". Fjantigt och omoget! Det tyckte jag också först ibörjan av mitt sexuella liv men sen så insåg jag: Jag känner ingen skillnad, det är fan skönare med kondom för då blir med mindre kladd efteråt och då kan man bara fokusera på eftermyset :)

kim
Postat 2010-11-29 kl 23:59:58

är man gammal nog för att ha sex kan man ta konsekvenserna med som kommer..skyll inte bara på han utan HON ska även se till att skydd ska finnas tillgängligt INTE BARA han..väx upp och lär er att det är BÅDAS ansvar!!!!!

emma
Postat 2010-11-30 kl 00:25:59
Blogg: http://emzingen.blogg.se/

1) va e det folk ska anmäla?? ja antar att dom låg för att BÅDA ville,lagen e väl till för att hindra pedofiler å våldtäcksmän?!

2)de e väl bådas ansvar att skydda sig eller?! varför detta klankande hela tiden??

va sägs om att stötta dom unga tu, de e nog jobbigt för dom ändå att precis ha blitt föräldrar!!



lycka till grattis till en riktigt söt tjej och

stort GRATTIS till kärleken som blommar igen!!!

amanda
Postat 2010-11-30 kl 06:47:17
Blogg: http://amandadagsberg.blogg.se/

jag tycker också att det är jävligt dåligt av dig som är äldre än mikaela och säga att du hatar att använda kondom!

Maria
Postat 2010-11-30 kl 07:36:12

Tycker att du verkar vara omogen. Vänta med att flytta ihop - för barnets skull - tills du har växt upp!

Sara
Postat 2010-11-30 kl 07:42:44
Blogg: http://alet.blogg.se/

"Jag använde inte kondom för att jag hatar kondomer", vilket moget svar! Not. Jag antar att ni inte planerade att skaffa barn, då kan det vara bra att skydda sig. Fine att inte vilja använda kondom, men någon typ av preventivmedel ska man använda. Ni hade ändå varit ihop så pass länge, det var ju inte direkt ett one night stand.

Tänk över det där svaret om du inte vill ha fler barn inom kort.

E M E L I E R E S E R ! ! !
Postat 2010-11-30 kl 09:07:58
Blogg: http://emeliereser.blogg.se/

kul att ni hittat tbx till varandra iaf :)

Sandra
Postat 2010-11-30 kl 09:56:26

"Om man inte kan skydda sig så ska man inte ha sex" Håller helt med. Men om man nu är så korkad så man ändå har det o tjejen blir gravid....så får man koppla in hjärnan. Nu är läget som det är och det är bara att göra det bästa möjliga av situationen. Men hur fan kan du va så dum att du går ut i bloggen o säger det? Det finns hur många unga tjejer som helst som slaviskt följer denna blogg, känn ansvar o propagera för kondom din idiot!!

Anonym
Postat 2010-11-30 kl 10:30:13

Ja reagerade oxå på hans svar om kondomen, 17 år och inte veta att man skall ha de även om det är obekvämt?..



Det räknas som övergrepp så fort den man har sex med är under 14, även fast personen i fråga vart med på och velat haft sex.



så känner någon för att anmäla kevin (mikaela eller hennes föräldrar) så är inte kevin i någon rolig sitts.

Meila
Postat 2010-11-30 kl 10:34:36
Blogg: http://meila.bloggplatsen.se

Så jävla omoget svar! Man använder kondom? "nej gillar inte kondomer" - Va fan ha inte sex då!?

Anonym
Postat 2010-11-30 kl 10:54:32

En liten notis bara. Kevin de spelar ingen roll om hon var med på det eller ej, byxmyndighetlagen finns där av en anledning. att ha sex med någon som är under 15 år räknas som våldtäckt mot barn minsta straffet på det är 2 år. Nej de spelar ingen som hellst roll att hon ville och att allt var hennes initsiativ. Kan var a bra att veta =) grattis till K

Hannele - mamma till 2 underbara prinsar <3
Postat 2010-11-30 kl 11:42:13
Blogg: http://mammah.webblogg.se/

Det räknas inte som våldtäkt om Mikaela var med på sexet..så det är ingen annan än HON som kan anmäla det OM det hade varit en våldtäkt vilket det inte nu var.



Och Kevin..du har ett fint namn, min äldsta heter likadant :)

Anonym
Postat 2010-11-30 kl 12:00:01

Kom igen nu!!!

det är deras val om dom ville använda kondom eller inte, det är ju bådas ansvar...

jag tycker båda är starka som är mogna nog att ta beslutet att bli tillsammans igen och vara två som tar hand om kelly...

Sluta klanka ner på dom, hur många utav er har inte haft "olagligt sex?????"

Och hur vet ni inte att Mikaelas föräldrar gav godkännande om att dom två hade sex?? Ni vet väl att det är föräldrarna som har bestämmelserätt sålänge mikaela var under 15.... finns även en blankett att skriva ut på polisens hemsida där föräldrarna godkänner att deras barn under 15 år har sex men någon som är äldre.



Anonym
Postat 2010-11-30 kl 13:09:01

Men asså du vet väl att det räknas som sexövergrepp om man är under 15, vare sig båda vill eller inte.

Så dumt av dig Kevin att inte ha kondom bara för att du inte gillar det!

Ville du bli gravid Micah, eller vrf skyddade ni er inte?

Om Kevin inte ville ha kondom så kan du ju alltid tagit P-piller eller ngt sånt...?

Tycker synd om dig Micah som bara är 14 år & redan har ett barn, du kommer ju aldrig kunna få uppleva ett "normalt" tonårsliv:(



Kevin...tänk efter nästa gång va?

Du borde vetat bättre.

Liksom du vet kanske inte hur jobbigt det är att föda.

Men lycka till Kelly & Micah!

Anna T
Postat 2010-11-30 kl 13:20:42
Blogg: http://annatjernstroms.blogg.se/

Alltså om Kevin då va 17 och Micha var 14 så räknas det inte bara som övergrepp utan som pedofili. Visst, det kanske låter konstigt men det gör det. Man ska inte ha sex förens man är 15, helst mer. Man är faktiskt inte mogen fören man är det och som bevisat här är man tydligen int det när man är 17 heller. Herregyd, ta ansvar.

Matilda
Postat 2010-11-30 kl 13:24:49
Blogg: http://mwn.blogg.se/

"Jag använde inte kondom för att jag hatar kondomer."

Haha, that made my day.



Grattis till er, iaf!

Nina
Postat 2010-11-30 kl 15:22:10

Vafan är det för jävla åsikt? "för att jag hatar kondomer"

Och hur många tjejer hade du tänkt göra på smällen innan du fattar att det är jävligt osmart?

Du får ju för fan inte bara tänka på dig själv, din egoistiska pedofil.

Nu hoppas jag verkligen att du blir en jävligt bra farsa för Kelly och att du tar ansvar som du ska.

Hoppas fan i mig att du smittas av en könssjukdom av nästa tjej, om du nu får någon.

Amanda
Postat 2010-11-30 kl 16:32:13

Jag beundrar att ni kan ta hand om ett barn, men asså seriöst " jag gillar inte kondom " så kan man inte säga som man ska ha sex och är så unga som ni faktiskt är. Egentligen är ingen av er redo att skaffa barn, hade ni varit 25-30 så visst vill du inte ha kondom då men då skulle det ju också vara okej om hon blev gravid. Men inte nu, man kan alltid säga men det händer väl inte oss men man kan inte veta om hon får ägglossning just då. Skydda er för tusan eller skippa sexet! Bara för att man inte gillar att ha kondom skapar man en människa som man ska ta hand om och ärligt talat är ingen av er tillräkligt erfarna av livet ännu.

Martina
Postat 2010-11-30 kl 16:59:11
Blogg: http://martinut.blogg.se/

Fy fan vad arg man blir när man läser om sånna som du! Usch, "jag gillar inte kondom" så då är det OK att ha sex ändå. För helvete! Väx upp! Nu har du ett barn resten av livet som du måste ta hand om!

Anonym
Postat 2010-11-30 kl 17:07:39

Använder inte kondom för att du hatar kondomer?

Då tycker jag att du inte ska ha sex överhuvudtaget. Så omoget att säga att du hatar kondomer. Kondomer hindrar inte bara graviditeter det hindrar också från att få könssjukdomar. Så säger som de andra skrev: var glad att hon blev med barn och att hon eller du inte fick någon könssjukdom.

www.skinza.se
Postat 2010-11-30 kl 20:14:12
Blogg: http://www.skinza.se

Skinza.se säljer alla Iphonefodral för endast 69 kr! Oavsett material. Billigast på marknaden. Köp julklapparna hos oss.

www.skinza.se

isabelle
Postat 2010-11-30 kl 20:33:15

Det var jag som ställdefrågan om varför han inte valde att använda kondom och jag kan säga.... JAG ÄR ARG ÖVER SVARET. ?

hur tänker man då liksom ''nää jag gillar inte kondomer'' -.'

och mikaela du är verkligen hur stark som helst, och jag undrar var det första gången du hade sex med kevin eller har haft sex flera gånger ?

Borde du inte frågat han om han inte kunde använda kondom?

haha
Postat 2010-11-30 kl 22:06:37

Du förändrade hela hennes liv pga av att du inte gillar kondom ??? e då okej då eller ?

hon kanske inte tyckte de va så skönt och föda heller jävla pucko...

Cecilia
Postat 2010-11-30 kl 23:38:43
Blogg: http://calatalo.blogg.se/

Det jag skrev före kanske tolkades som att jag menar att allt är hans fel. Men var inte så jag menade, men eftersom att det var han som skrev just det här inlägget så skrev jag ju "till" honom också.



Det är självklart bådas anvsar att man skyddar sig. Men hans anledning till att inte använda kondom var väldigt barnslig. Dessutom finns det massvis av andra sätt att skydda sig på. Och med tanke på att han var så mycket äldre tycker man ju att han borde ha lite vett.

Klara
Postat 2010-12-01 kl 17:21:16

?Pervopervopervo!!!!!!!!!!!!! Fattar du hur många som blir gravida bara för att ni killar inte andvänder kondom!!! Svin säger jag bara........egentliget har man bara lust att anmäla dig!!!!! Så att du kan få böta eller nåt!! Äckel

Erica
Postat 2010-12-01 kl 17:53:25

"Jag hatar kondomer" men herregud, väx upp för fan. Tror du att tjejer gillar att knapra piller eller stoppa upp saker i fittan för att du ska kunna doppa kuken däri utan att hon blir gravid? Och så finns det könssjukdomar också. Och jo, det räknas som övergrepp när en som är över 15 har sex med en som är under 15 även om det inte är det.

Anonym
Postat 2010-12-01 kl 19:40:38

Asså jag fattar inte, det var väl lika mkt bådas fel att hon blev gravid??

Eller det var ju inge fel..ni fick en välskapt & frisk bebis, grattis till det & skit i alla fula kommentarer..du är stark!

fiaaaaaaaaaah.
Postat 2010-12-01 kl 20:43:36

Det är olagligt att ha sex med en människa som är under 15 år om man själv är över 15.

Kevin, du kan få fängelse för att ha gjort Mikaela gravid, det är olagligt!!



Hur tänkte du??!!

JOHANNA O HANNA
Postat 2010-12-02 kl 09:34:14

Kondom



När vi har sex vill vi gärna kunna slappna av och inte oroa oss för könssjukdomar eller oönskad graviditet. Kondom ger ett bra skydd.

Se filmen hur du sätter på en kondom Visa film



Ibland kan du ha en könssjukdom utan att själv veta om det, eftersom många könssjukdomar inte visar symtom. Därför är det viktigt att alltid använda kondom när du är osäker.

Hur man använder kondom



Se till att kondomen är färsk och inte gått över sista förbrukningsdatum. På kondompaketet finns en bruksanvisning. Varje gång man har sex måste man använda en ny kondom. Det går alltså inte att tvätta av den och använda den flera gånger.



När du använder kondom med en partner kan ni sätta på den tillsammans. Att använda kondom behöver inte vara något man smusslar med. Gör det till en del i akten. Då blir sexakten mer spännande och avslappnad och du undviker att råka göra hål på kondomen. Spermier kan tränga ut genom minsta hål. För bästa skydd ska kondom användas vid vaginalt och analt samlag samt vid oralsex.



När man använder kondom och mannen fått utlösning bör man avbryta samlaget. Ibland kan det vara lockande att fortsätta ett litet tag till medan penis slaknar. Men om samlaget fortsätter efter att penis slaknat kan sperma tränga upp längs kondomväggen och komma ut. Dessutom kan kondomen lättare glida av när penis är slakare. Om mannens partner inte fått orgasm finns många andra sätt att fortsätta, förutom penetrering.



Det är viktigt att kondomen hålls fast under hela sexakten så att den inte halkar av penis. Det händer lätt när man drar ut penis efter utlösningen. Håll därför i kondomen vid penisroten när den dras ut.

Glidmedel



Ibland kan du behöva extra glidmedel. Glidmedlet ska vara vatten- eller silikonbaserat. Fett och olja kan skada kondomer av gummi och orsaka att de blir sköra och går sönder. Vattenbaserade glidmedel finns att köpa på apoteket, men det finns även andra sorter i handeln med smak eller doft.



Vid analt samlag räcker inte det glidmedel som redan finns på kondomen. Då måste du alltid använda extra glidmedel. Det finns att köpa glidmedel på tub.

Släng bort kondomen



Släng den använda kondomen i soporna. Om du slänger den i toaletten kan den fastna och ställa till problem på reningsverken. Dessutom har kondomer en tendens att flyta upp igen efter att man spolat.

Är kondomen säker?



Kondomer som säljs i Sverige är mycket säkra. De testas enligt några av världens strängaste normer för att få lov att säljas här. Men inga preventivmedel är 100-procentiga. Kondomen är så nära man kan komma. Det är viktigt att den används vid varje samlag från början till slut, utan att den går sönder eller glider av. Ibland kan det bli ett litet hål utan att du märker det. Är du osäker kan du efter samlaget slå en knut på kondomen. Pressa innehållet lite lätt nedåt i kondomen för att se om den håller tätt.



Det är inte säkrare att använda två kondomer på samma gång, tvärtom. Om du använder två kondomer kan friktionen mellan dem göra så att de går sönder.

Om kondomen ramlar av eller spricker



Hur noggrann du än är kan det hända att kondomen spricker eller ramlar av. Tyvärr kan du i efterhand inte skydda dig mot en könssjukdom eller mot hiv. Är du osäker bör du gå och testa dig efteråt. Kvinnan kan undvika en oönskad graviditet genom att ta dagen-efter-piller eller akut-p-piller. De finns receptfritt på apotek.

Tryggare med kondom



En del kan tycka att det känns besvärligt att mitt i den heta sexakten avbryta och trä på en kondom. En del män och kvinnor tycker också att det är skönare utan, men visar du att du vill använda kondom visar du också att du är kåt. Att du är glad och vill. Kondom signalerar trygghet och ansvar. "Mig kan du lita på." Ansvar är sexigt. En människa som visar ansvar får sin partner att känna sig trygg och det blir lättare att ge njutning.



Kondomen fungerar också så att den kramar åt penis något. Det gör att utlösningen fördröjs, något som är en fördel för många, eftersom det ibland kan ta lite längre tid för kvinnan att få orgasm. Det är bådas ansvar att använda skydd. Det är viktigt att veta att kondomen är det enda preventivmedlet för mannen och det enda sättet för honom att kontrollera sin fertilitet. Om kondomen blir ett naturligt inslag i sexakten kan man säga att den inte bara skyddar mot oönskad graviditet och könssjukdomar, den skyddar också mot ångest, olust och rädsla vid sex. Kondomen framkallar därför lust och glädje.

Olika kondomer



Den finns många kondomer att välja mellan beroende på vad du tycker om. De flesta kondomer är tillverkade av latex, som är en sorts gummi, men några är av plast. Plastkondomerna är luktfria och passar gummiallergiker. Några kondomer är tunnare och några extra starka. Kondomer finns med eller utan behållare och med eller utan glidmedel. För oralsex rekommenderas kondom utan glidmedel.



De flesta kondomer är profilerade, det vill säga de svänger in lite under ollonkanten. Kondomer finns i olika storlekar och är tänjbara. Därför spelar det heller ingen roll om penis är sned vid erektion. Gummit har en speciell lukt, men smakar oftast ingenting. Däremot kan man köpa kondomer i olika smaker. De flesta kondomer är naturfärgade, men finns även i olika färger. För extra känsla finns även knottriga, vågiga, med ribbor, kramiga och trånga.

Förvaring



När du är upphetsad och redo för samlaget vill du kanske inte springa runt och leta efter kondomer. Därför är det bra att förvara kondomer i nattduksbordet eller i någon lös ficka. Då finns de nära till hands. Kondomer kan vara känsliga. Latexkondomer håller i fem år om de är lufttätt förpackade och förvaras i rumstemperatur eller på en sval plats. Du bör kolla dina kondomer med jämna mellanrum och se att sista förbrukningsdatum är aktuellt, att kondomen är hel och att de inte har torkat. Ha aldrig kondomer i solen eller i handskfacket i bilen. Där kan de torka ut fortare. Var försiktig med kondomer i plånboken eller i en ficka nära kroppen. De kan tryckas ihop och gå sönder.

Här hittar du kondomer



Kondomer går att köpa i de flesta livsmedelsbutiker. De finns också på apoteket, bensinmackar, pressbyrån och vissa kiosker. De kan också beställas via postorder. Om du är ung kan du hämta gratis kondomer hos skolsyster, på barnmorske-, ungdoms- och studentmottagningar. Kondomer delas också ofta ut på olika festivaler.

Kondomhistoria



Sedan långt tillbaka har människan använt kondomer för att skydda sig mot sexuellt överförbara sjukdomar eller oönskade graviditeter. För många hundra år sen använde japanerna fint arbetade sköldpaddskal. I Europa och Skandinavien använde vi djurtarmar eller linnetrasor.



På 1700-talet fick kondomen sitt namn. Den engelska kungen Charles II var orolig för att alla hans älskarinnor fick så många barn. Han bad då sin läkare, Dr. Condom att hjälpa honom. Dr. Condom gav kungen just kondomer. Kungen blev så nöjd att han adlade läkaren. I slutet av 1800-talet utvecklade Goodyear gummikondomen. De första kondomerna var tjocka som cykelslangar. På 1800-talet spreds samtidigt en ny syn på kondomen. Man ansåg att de var okristliga och syndiga eftersom de hindrade befruktning. Kondomerna användes ändå i smyg.



I Sverige stiftades 1910 en lag som förbjöd preventivmedel. Tack vare läkarkåren tilläts kondomen till slut eftersom riksdagen övertygades om att kondomer var det enda skyddet mot könssjukdomar. Lagen tillät preventivmedel men förbjöd information om dem. På 1930-talet började man göra kondomer av latex. Nu blev kondomerna tunnare, mer töjbara och billigare. Preventivmedelslagen upphävdes 1937, men inte helt.



Ända in på 1960-talet fick kondomer endast säljas som sjukvårdsartiklar, gummivaror och kontrollerade varor. 1970 upphävdes lagen helt.

Klara
Postat 2010-12-02 kl 21:04:50

Hej Klara igen! Jag skuklle bara vilja säga förlåt till Dig Micha :( Det jag skrev var väldigt dumt! Jag skäms :(( Jag tycker att du är en jätte stark och duktig mamma!:) Jag blev bara så arg över det svaret att jag hatar kondomer! Men det är ju inte ditt fel! Älskar din blogg<3 Hoppas att du kan förlåta mig!! Lycka till med lilla Kelly Rose<33 Önskar er all lycka

Foofie
Postat 2010-12-12 kl 11:33:07
Blogg: http://foofie.blogg.se/

Men asså herre gud! 17 år och hade inte koll på att man inte blir myxmyndig fören man är 15 år och att det således är straffbart att ha sexuellt umgänge med någon som är yngre än 15 år när man är äldre själv, det är skamligt! Lär man sig inte sånt i skolan eller vad händer med världen? "Jag använde inte kondom för att jag hatar kondomer" vad är det för omogen inställning!? Naturligtvis är det bådas ansvar att skydda sig men att ha en sån inställning till kondomer är ju bara puckat och barnsligt! Bara för att Kevin hatar kondomer så blev ni föräldrar i ung ålder och missar er ungdom och har ett livslångt ansvar på era axlar. Tänk till för helvete! Tycker att ni båda ska ta en sväng till ungdomsmottagningen någon dag och sätta er ner och diskutera alternativa framtida preventivmedel så Mikaela inte blir på smällen igen (på ett bra tag iaf). Eller kondomer kanske duger nu Kevin? Helt ärligt, den där lilla stunden av njutning utan kondom, väger det upp mot det livslånga ansvaret ni har om Kelly nu!? Fast frågan är ju om ni kan ta ett sådant stort ansvar, ni klarade ju för fan inte ens av ansvaret att trä på en liten kondom jävel! Men ni blir ju så illa tvungna att ta ert ansvar över lilla Kelly.



TILL ALLA TONÅRINGAR DÄRUTE:

ANVÄND KONDOM UNGJÄVLAR!



Kommentera inlägget här:

» Namn

» Mail

» Blogg/hemsida

» Kommentar