Dagens frågor 17/11

Postat 2010-11-17 kl 16:27:27


Personen skickade in 2 frågor så jag svarar på båda :)

Fråga 1:
Skolsköterskan som missade att du var gravid gjorde ett allvarligt misstag och kan anmälas till Socialstyrelsen. Att inte utesluta graviditet om det kommer en 14-årig tjej och klagar över utebliven mens samtidigt som hon visserligen bantar, men vikten inte går ner, är bland de allvarligaste misstag man kan göra som skolsköterska. Har du anmält henne, eller tänker du göra det?

Nej jag har inte anmält det och jag tror inte jag kommer göra det heller. Hon är en snäll person, men jag kan inte fatta att hon inte kunde berätta för mig att jag kunde varit gravid, jag förträngde ju det bara då. Jag ville höra det från en vuxen innan jag själv började fundera. Jag trodde sjuksköterskor skulle kunna sånt. Men tydligen så är deras första tanke om man kommer till dom och säger "min mens har försvunnit" så tror dom att man bara äter fel..

Fråga 2
Har du börjat använda amnings-bh än? Amningsbh-ar ger bra stöd också åt gravidbröst innan bebin har kommit ut. Dels är det bekvämt, dels ser man till att man får så lite hängbröst som möjligt efteråt.

Amningsbh är på ! :)

Satanja
Postat 2010-11-17 kl 16:29:54
Blogg: http://satanja.se

Gillar du Jay Smith i Idol? Har du hört hans band Von Benzo? Nu har jag öppnat den enda officiella Von Benzo-shoppen, kika in i min blogg och klicka dig vidare om du är sugen på en skiva, en singel, en tröja eller några pins...! :) Psst; har du aldrig hört Von Benzo så finns dom på Spotify, helt värt att kolla upp!

depend
Postat 2010-11-17 kl 16:40:17
Blogg: http://depend.blogg.se/

gick du aldrig till ungdomsmottagningen då?

och sa du aldrig något till din mamma?

Malin
Postat 2010-11-17 kl 16:41:07

Eftersom du är fjorton år och inte är byxmyndig, hade väll skolsköterskan inte en tanke på att du ens haft sex. Fast dock verkar det som det blir vanligare att unga har sex så hon borde ju kanske kunnat tänka på det.



Well hoppas det går bra för dig och lycka till med lilla Kelly.

Ida
Postat 2010-11-17 kl 16:48:00
Blogg: http://greenface.blogg.se/

Vill bara säga att du verkar vara sjukt stark!

Tycker du ska skita i om du får någon skit kommentar.

Tänk då på sånna som mig, som tycker att du är helt awesome som klarar av att vara så stark..

antonia!<3
Postat 2010-11-17 kl 16:52:54
Blogg: http://antonialunden.blogg.se/

SJUUKT FIN BLOGG :D

hur mår du ? :D<3

Anonym
Postat 2010-11-17 kl 16:58:35

varför valde du namnet kelly ?



älskar namnet men vill veta varför så snälla svara på den ??

Anonym
Postat 2010-11-17 kl 16:59:26

Är du tillsammans med pappan? vet pappan om att han har ett barn

Ellan
Postat 2010-11-17 kl 17:04:03

Undrar bara, asså är du inte typ rädd att du typ ska glida ifrån dina vänner när du är lite äldre? Jag vet att du säger att du inte vill festa och supa å så men när du är vid 16- 17 års åldern och dina vänner går på fester å såna saker så kommer du säkert vilja följa med... men du kan inte det för du har ett litet barn, har du tänkt på sånt nån gång? För sånd hör liksom tpnåren till, att festa och dricka å sånt .. Men jag har funderat och det är kanske så att du är ovanligt mogen, för du villa ha barn när du va 12 (?) och då är det väl att du typ ligger lite före i tiden så att säga så det är väl därför som det är som det är, så du har säkert redan gått igenom fasen att dricka å det fast att du inte har duckit å så då men.. ;) Det är ju så för vissa att dem är ovanligt mogna :) Lycka till med barnet och allt! Kram :)

Anna
Postat 2010-11-17 kl 17:27:44
Blogg: http://theanna.webblogg.se/

Fråga 1.Känns det inte lite fel/jobbigt att bli mamma som 14år. Jag själv är 14år och skulle nog inte kunna tänka mig att bli mamma nu - jag har liksom hela livet framför mig, så mycket att upptäcka och lära mig. Att få barn nu skulle stoppa mig till mycket.



Fråga 2. Har/kommer du hoppa av skolan nu när bebisen kommer? Din utbildning är ju väldigt viktig om du ska få bra jobb och kunna försörja dig och ditt barn när du blir äldre och flyttar hemifrån.



Fråga 3. Vem är pappan? Vet ens pappan om att du ska få barn, tänker han hjälpa till? Eller ska du ta hand om bebisen själv?



Lycka till! :)

Bitter Sweet And Twisted
Postat 2010-11-17 kl 17:29:14
Blogg: http://bittersweetandtwisted.blogg.se/

Är det inte typ... Jobbigt att ha barn redan vid 14 års ålder? Jag menar, det är ganska långt kvar tills du slutar skolan, och kommer det inte bli ännu jobbigare sen när du har fått Kelly?

Men men, du verkar ha tänkt igenom allt, så det bör ju inte vara så jobbigt om du är peppad :) Hoppas allt kommer gå bra och lycka till!

ina
Postat 2010-11-17 kl 18:11:34
Blogg: http://inaholm.blogg.se/

1. Varför valde du namnet kelly ?

2. tror du kelly kommer komma förtidigt , på dagen hon är beräknad eller försent ? :D

3. kommer du lägga ut bilder på henne när hon är född ?? :)

sandra
Postat 2010-11-17 kl 18:25:09

du kan väl inte mena allvar att du skyller på skolsköterskan?? Du måste väl ha märkt ngt själv, och eftersom att du inte sa ngt så trodde hon väl inte att du var gravid? Du kunde ju sagt att du haft 6 också, då skulle hon väl inte utesluta att du var gravid

Emelie
Postat 2010-11-17 kl 18:33:34
Blogg: http://emeliehahne.bloggplatsen.se

Jag tycker att du är så jävla duktig och att du kämpar så bra. fortsätt bara du e skitít duktig. Jag skulle ta efter dej om jag oxå blev gravid i din ålder. SKit i vad alla säger fortsätt bara att kämpa..:D



Kraam Emelie D: <3

-
Postat 2010-11-17 kl 18:55:52

hoppas det går bra för dig och lilla kelly, kämpa på :)<3

Sara
Postat 2010-11-17 kl 19:19:43

Hej M.

Har en fråga. Vet pappan om? Hur reagera han?

Tycker du ska läsa boken- som jag vill vara av katarina von bredow. Ville bara säga det kraam

Moonwalk
Postat 2010-11-17 kl 19:41:40

Tycker du ska döpa lillan till Elione :)

Sofia
Postat 2010-11-17 kl 19:52:23
Blogg: http://apieceofsofia.blogg.se/

Jag önskar dig all lycka till! Tror du kommer fixa det galant om du bara vill =) .

Läste ditt tidigare inlägg om rädslor.. och jag tror alla är rädda inför sin förlossning. Det är jag med.. Jag har bf 22:a november och jag blir mer och mer nervös varje dag!

Hanna
Postat 2010-11-17 kl 19:52:35
Blogg: http://hhonney.blogg.se/

Men varför anmäler du henne inte? ..

Stina
Postat 2010-11-17 kl 19:58:05

hej hej! jag undrar om pappan till barnet kommer hjälpa till med enonomin och med barnet över huvud taget??

Patricia
Postat 2010-11-17 kl 19:59:17

Hej, jag vill för det första säga att jag tycker att det är super att du behåller barnet! Jag har alltid velat bli gravid tidigt men har inte riktigt vågat ta steget(16år). Men jag vill verkligen säga till dig, lyssna inte på de dumma kommentarer. Du verkar som en super tjej, du verkar snäll och klok. Jag vet hur det är att vara mycket mognare än sina kompisar, läste kommentarerna ovanför om att du borde vilja dricka, då vill jag säga till dig och kommentararen, att dricka är inget att stäva efter eller som man saknar. Och du har mycket tid att dricka senare och självklart kommer du få "ledigt" från mamma rollen. Att ha ett barn är så mycket mer än gåva en än fylla...

Jag vill önska dig ALL lycka till.

Men tyvärr måste jag säga emot dig lite, du borde verkligen anmäla din sjuksyster, det är inte okej att för det första säga att du äter fel och inte fråga om du har haft sex. Du verkar som en super gullig tjej som inte vill anmäla henne för att hon är snäll men det är ett tjänstefel.

Kram!

Pernilla - Mamma Till Jonas
Postat 2010-11-17 kl 20:20:31
Blogg: http://korkbarn.blogg.se/

inte för att vara en glädje dödare :P men jag använde amningsbh och det spelar ingen roll om du använder det för att inte få hängiga bröst. Det beror på hur starka musklerna är och hur stora dom blir och sedan hur snabbt det går tillbaka :)



Kram och lycka till :)

Anonym
Postat 2010-11-17 kl 20:22:49

Till Ellan: alla vill faktiskt inte dricka

Sofia
Postat 2010-11-17 kl 20:48:35

Jag tycker också att du borde anmäla din skolsyster så att hon inte gör samma misstag igen. Dock kan de ju kännas lite väl att anmäla henne men det är så man gör. Inom vården och sånt så är man tvungen som personal att anmäla vis vissa "fel" om man säger så. Finns de som anmäler sig själva och sitt arbete då de gjort fel, så att socialstyrelsen också ska kunna se vad som görs fel om de kan göra något åt de mm.

Sen hade jag en fråga, har du tänkt nått på vad du ska välja för gymnasieutbildning i framtiden? :)

Du har en jättefin blogg och beundrar dig för din styrka.

Anonym
Postat 2010-11-18 kl 01:39:26

alltså det är inte så att vi lever på en tid där information om sex inte finns var man än vänder huvudet mot... Unga mödrar går fan på tv och påminner en hela tiden om att inte bli gravid när man är för ung... Att ha sex, vilket du hade i en sån ung ålder, är helt obegripligt för mig, men att du sen inte förstod eller inte hade en tanke att din handling kunde leda till att bli gravid intygar ju att du var för ung för att ha sex. Nu är du 14 år och gravid och det måste ju kännas riktigt bra!



visserligen kan man tycka att sköterskan ska anmälas för att hon missade det men samtidigt så borde du kanske ha berättat för sköterskan att du hade haft sex!! Det är inte så konstigt av sköterskan att anta att du saknar vitaminer, järn etc och att det anledningen till att din mens upphörde. Dessutom så finns vårdcentral och andra personer man kan vända sig till om man vill ha flera perspektiv.



Men jag önskar dig lycka och att ditt barn bli friskt och hälsosamt och att du i någon grad i framtiden på något sätt fortfarande kan vara ett barn. Din kropp lär ju ta stryk. Och glöm inte skriva i ditt barns 12-års födelsedagskort att sex kan leda till graviditet (bara för att vara säker att äpplet faller lite längre bort från trädet)



Sköt om dig!

A
Postat 2010-11-18 kl 07:13:35

men nu måste ju folk ge sig! för det första så har hon inte skyllt på skolsköterskan men hade hon gjort det så hade hon haft rätt att göra det! hon är 14 år, hon gick dit för att få hjälp av en vuxen! är det konstigt om hon blir besviken på att hon inte uteslöt det viktigaste innan hon skickade iväg henne?! kanske borde tänka på att anmäla eller prata med skolan, så det inte händer fler gånger, även om hon är snäll så har hon ju inte skött sitt jobb riktigt! fortsätt kämpa, du är så duktig! kram

Daniela
Postat 2010-11-18 kl 10:45:05
Blogg: http://danielinac.wordpress.com

Fast jag tycker du ska anmäla henne, eller i alla fall prata med skolans rektor om det så han/hon kan prata med henne eller de som ansvarar för att hon jobbar på skolan. Hon kan ju göra samma fel igen och alla unga tjejer har kanske inte möjlighet att behålla barnet om de hamnar i din situation, som du själv vet så är en sen abort ingen lätt sak och det vore synd om någon blev tvungen att göra en sådan för att hon inte kan sitt jobb eller om någon behöll ett oönskat barn som sedan for illa. Tycker du inte? Inte meningen att kritisera dig, men jag skulle ha anmält/pratat med en vuxen som kan ta beslut om man ska anmäla eller inte i alla fall. Förstår att det är svårt när du tycker om henne, men även om hon är en snäll person så måste hon få kritik om hon inte gör rätt som yrkesperson så att ingen kommer till skada!

Lofie
Postat 2010-11-18 kl 14:25:41

Du är så himla stark. Att du pallar trycket gmn! Liten fråga: Hur gammal är din mamma

SKÖT OM DIG OCH LT!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! <3

e
Postat 2010-11-18 kl 15:51:57

Så stark tjej som orkar med de. Men hur berätta du för din mamma att du va gravid och hur reagerade din familj på de? :) kram



Kommentera inlägget här:

» Namn

» Mail

» Blogg/hemsida

» Kommentar