Tips till andra unga mammor!

Postat 2010-12-27 kl 02:02:53


Här kommer jag med lite tips till unga mammor!
Egentligen så rekommenderar jag inte att vara en föör ung mamma, men om man nu är en ung mamma, så är det väl lika bra att ge tips, och inte vara negativa! För det som har hänt har hänt eller hur?
Och vi är inte sämre för vi är unga!

Här är mina tips:

* Bry er inte om fördomar, om du tar ditt ansvar för ditt barn så ska du inte ta åt dig! Den ända som vet bäst är ni själva!

*Tänk inte på allt du kommer missa, tänk på allt du istället kommer uppleva med din lilla bebis!

*Stå på dig! Låt ingen trycka ner dig. Och bara för någon vuxen säger att du är en dålig mamma(om dom nu gör det), så betyder det inte att du är det! Vuxna kan också ha fel! Mognaden sitter inte i åldern.

*Visa att du kan, så kan vi få bort alla fördomar mot unga mammor! För det är hemskt att vi som redan har det jobbigt med skola och allt och vi är så himla starka, att folk ska hålla på att trycka ner en!

*Ta åt dig av allt bra!

*Se inte det som en "skam" att du fått barn tidigt, du är som vilken förälder som helst!


Sanna!
Postat 2010-12-27 kl 04:08:14
Blogg: http://ssstrom.blogg.se/

fan vilka bra tips, en kompis till mig är gravid och snart får hon en liten flicka, ska tänka på att ge henne bra kritik så att säga så hon blir pepp på de hela! :)

jeanette
Postat 2010-12-27 kl 09:02:26
Blogg: http://jeanettebergman.blogg.se/

Bra tips men dem vart väldigt självsäkra ifrån min sida, :)

The Spectacular Life ღ
Postat 2010-12-27 kl 10:04:09
Blogg: http://thespectacularlife.wordpress.com/

Dina ord stärker förhoppningsvis många unga mammor!



Det är kloka ord som du skriver - hoppas och önskar att du själv tänker och lever efter dem också för din och din dotters skull.



Må väl!



Ann@ ღ

Sara
Postat 2010-12-27 kl 11:22:54

Hej Mikaela !



Jag skulle bara vilja säga att du är en sjukt bra mamma ! Du fick ditt första barn när du var 15 och det är mycket imponerande. Jag kan förstå att det är lite stressigt och livet som ung mamma är lite som en berg och dalbana men du klarar det galant ! Du ska vara jättestolt över din urgulliga bebis som inte skulle kunna ha en bättre mamma än dig. Du är stark, modig och ansvarsfull. Du har imponerat på mig jätte mycket och jag läser din blogg varje dag. Fortsätt som du gör, du kommer komma långt med det. Du är jättestark, glöm inte det.



Miljoner kramar från Sara, en flitig läsare ! <3

Thessan
Postat 2010-12-27 kl 11:29:07
Blogg: http://morriislajf.blogg.se/

Jag fick sonen när jag var 16, han är snart 7 och jag är 23 nu, men fortfarande så frågar folk om jag är hans mamma eller storasyster. Han klasskompisar har fortfarande inte fått det klart om att jag är hans mamma. Men han har ju vant sig vid att folk frågar det så han skrattar ju bara. Som tur är :p

sh
Postat 2010-12-27 kl 11:40:36
Blogg: http://parisinlove.devote.se

Jag tycker att du har helt rätt i vad du skriver. Jag är själv ung mamma .

Jennifer
Postat 2010-12-27 kl 12:08:00
Blogg: http://mammajennifers.blogg.se/

Det var as bra tips.

Måste få säga det,men Kelly är super söt<3

Iriz
Postat 2010-12-27 kl 12:33:03
Blogg: http://irizwihk.blogg.se/

Hej allt bra ? :D

Maria
Postat 2010-12-27 kl 13:04:40

"Tänk inte på allt du kommer missa, tänk på allt du istället kommer uppleva med din lilla bebis!"



Varför inte istället uppleva allt och SEN skaffa barn? Varför missa sin egen ungdom? Allt det bästa jag upplevt i mitt liv kommer du att missa för att du har ett barn. Jag har levt mitt liv och när jag är MINST 25 kommer jag att skaffa barn och uppleva fina saker med min bebis. :)



Jag tvivlar inte på att du är en bra mamma, men jag tycker det är fruktansvärt tråkigt att du kommer gå miste om så otroligt mycket bara för att du skaffade barn när du själv var barn.



Men som sagt, du är säkert en bra mamma och se till att fortsätta vara det så du inte börjar göra allt du "borde" göra när du är 18 och skiter i din lilla dotter för att du ska supa och knulla runt.



Ta hand om dig!



PUSS!

Nora
Postat 2010-12-27 kl 13:13:02
Blogg: http://nonniie.blogg.se/

fin bild på dig michale (stavning)



besök gärna min blogg och kommentera <3



du e en jätte bra mamma du ska vara stolt. <3

Livmoderskeppet
Postat 2010-12-27 kl 13:36:33
Blogg: http://livmoderskeppet.blogspot.com

Maria: citat från Ms inlägg: "Egentligen så rekommenderar jag inte att vara en föör ung mamma, men om man nu är en ung mamma, så är det väl lika bra att ge tips, och inte vara negativa! För det som har hänt har hänt eller hur?"



Tycker att det var bra tips! Men man ska även komma ihåg (tror jag) att inte pga alla fördomar mot unga mammor vara rädd för att ta emot tips av äldre och se det som kritik. Åldern är inte bara en siffra. Man lär så länge man lever. Betyder inte att alla äldre har rätt, men ibland har de äldre goda råd att komma med!

ulrika
Postat 2010-12-27 kl 13:46:35
Blogg: http://ullizen.blogg.se/

Skriv något fint här<3

Patricia J
Postat 2010-12-27 kl 13:47:39

''Tänk inte på allt du kommer missa, tänk på allt du istället kommer uppleva med din lilla bebis!''



Jo man ska tänka för, man förlorar hela sin ungdom på att slösa sin tid på sånt man kan uppleva när man är redo att ta handom ett barn, du är runt 16 år säkert och du har inte ens gått ut grundskola, du kommer inte få uppleva känslan att gå på gymnasium som är allas dröm, då man tar studenten och pluggar vidare eller börjar jobba, barn kan man skaffa när man har en inkomst som kan försörja ett barn, det är gulligt att du är ung och är mamma men en dålig sak, för ung är man bara engång och du har tyvärr förlorat hela din ''barn/ung''dom. En dag kommer du att vakna och fråga vart din ungdom försvann, jadu gumman du kommer missa en heldel, du kunde vänta med att skaffa barn.



ta handom dig, kramar!



ulrika
Postat 2010-12-27 kl 14:02:59
Blogg: http://ullizen.blogg.se/

Tips är alltid bra och du gav bra sådana!

Jag har själv en kompis som e neggo att skaffa barn tidigt! Hon är egentligen neggo allt som har med barn att göra.

Jag har alltid velat vara en ung mamma för jag anser att det är härligare att se sina barnbarn än att få besöka dem när man ligger i graven.

Jag har inte haft "turen" att hitta någon som är mogen nog, killar mognar ungefär runt 25 år och uppåt! Men jag har passat barn nu i över 5 år och ska bara säga att varje ålder har sin tjusning. Favorit åldern är 3 år. När de förstår att de har en egen vilja och när de har dina lossas kompisar.

Å det som Maria sa om att knulla runt och så. Hallå vad är det roliga med det!?! Man tröttnar ungefär efter ett år! Plus att alla vill inte supa sig fulla och gå till säng efter säng.



Allt har sin plats här i livet, och alla har sitt egna öde, Du har fått en gåva från ovan som du bara fått låna en liten stund i ditt liv. Å du kommer lära dig en massa på vägen. Glöm inte det. Fortsätt på den väg du går :)



puss

mysan
Postat 2010-12-27 kl 14:05:28
Blogg: http://hildamanda.blogg.se/

Tkr de e jätte bra att du kommit till de här insikterna! :) Ta hand om dej, kram! <3

Samantha - mamma till ebba.
Postat 2010-12-27 kl 14:38:33
Blogg: http://ebbaojag.blogg.se/

Att vara mamma är ingen ålder, det är någonting man är! Unga mammor kan klara det lika bra som äldre mammor. :)

Made Ossandon
Postat 2010-12-27 kl 17:12:18
Blogg: http://www.onlymadeossandon.devote.se

Awww älskar bilden!

nathy 17år och gravid
Postat 2010-12-27 kl 17:22:02
Blogg: http://fuuckfaced.blogspot.com/

Det är självklart att unga mammor inte är sämre än äldre mammor! Tror dock att vissa har det lättare än andra när det gäller att ''gå'' ut med att man är ung och gravid. Mycket av de förflutna som gör att folk misstänker att man kommer bli en dålig mamma..



Meeeeen, här sitter jcg tjock och glad, kan inte vänta tills att mitt lilla pyre kommer till världen.

sofia linnea - mamma till Mio
Postat 2010-12-28 kl 00:11:30
Blogg: http://sossomarkskog.blogg.se/

verkligen jätte bra skrivet..! kram

Fia
Postat 2010-12-28 kl 10:13:45

Bra tips är själv 18 och jätte sugen på en liten bebis:) tycker du idén är dålig? svara gärna till min hotmail:)

Josefine
Postat 2010-12-28 kl 15:12:33
Blogg: http://vildkattan.blogg.se/

Aa fast ja typ hatar barn o skulle aldrig kunna ta hand om ett :P

ja satsar på djur ist :D

Men du gör ett jättebra jobb, well done! :D

Lena Andersson
Postat 2010-12-28 kl 16:10:37
Blogg: http://lenakandersson.blogg.se/

Hej! Jättefin blogg du har...jag var själv ung mamma för 32 år sen..fick en pojke när jag var 16 år..sen kom nästa när jag var 18 år o min sista när jag var 21 år...Tycker att du skriver jättebra om hur det är att vara ung mamma o dina råd är super..Lycka till i fortsättningen.. kram Lena

Sandra
Postat 2010-12-28 kl 17:33:34

Till alla som kommenterar och skriver att man visst borde tänka på allt man kommer missa under sina ungdomsår vill jag bara säga: Ni har delvis rätt.

Det är såklart inte bra att bli gravid för tidigt (precis som Mikaela skriver i början av sitt inlägg om ni läser ordentligt) och att man borde tänka sig för innan. Det har väl dom flesta klart för sig. Men nu är det ju så att man inte ska vara negativ när man redan är gravid och inte vill/kan tänka sig/är försent att göra abort. För vem gynnar egentligen det? Folk som säger att man kommer bli en dålig mamma och att det är synd om barnet bidrar ju bara till att det kanske blir just så (och till dom som gör så vill jag bara säga: Skaffa er lite jävla vett, tack).



Men jag tycker ändå ni är lite off när ni kommenterar just det här inlägget med tips till dom som REDAN ÄR UNGA MAMMOR. Då är det ganska självklart tycker jag att man inte ska fokusera på allt man hade kunnat göra och bla bla, för det allra viktigaste är att man fokuserar på sitt barn och den situation man befinner sig i nu.

Hoppas ni fattade det jag skrev, gled ifrån ämnet lite i mitten. Förlåt för en lång kommentar, ta hand om er!

Julia Hansen
Postat 2010-12-28 kl 18:50:45
Blogg: http://juliahansen.blogg.se/

Bra tips!

Jag är 19 år nu och har en son på 2 år, blev gravid som 16åring.

Ett tips jag har är att det spelar ingen roll om man får barn tidigt och vadå "allt man missar" man kan göra allt man vill men bara i en annan ordning. Och det bästa är att man kan dela det med någon!

Oavsett hur ung man är när man får barn så är det lika nytt att få första barnet som 15 åring och som 30 åring. Man har ju aldrig gjort det förut så det är lika nytt oavsett ålder!

Det är bara stå på sig och göra allt man vill, i en annan ordning! Man klarar det alltid, det är inte jobbigare än vad man själv tycker det är!



Lycka till i livet, det kommer gå jätte bra!



Ps, svarar gärna på frågor om det dyker upp några=)

MVH

Julia med sonen Egon

Mathilda
Postat 2010-12-28 kl 22:04:48

Jag tycker du är en underbar människa som är så himmla positiv. Man blir verkligen på bra humör när man läser den.Jag fick ett tips från en kompis att läsa din blogg och nu är första gången jag läser den och jag kommer absolut att fortsätta läsa den!

massa kramar,

Mathilda <3

Emilia
Postat 2010-12-28 kl 23:30:22

Jag tycker verkligen att du verkar vara en underbar mamma. Vi är lika gamla, och det finns ingen chans i världen att jag skulle klara av det du gör!

Skulle verkligen vilja se hur det ser ut när hon är tio år! Så jag ska följa din blogg så länge jag kan.

Snälla fortsätt.

Cecilia
Postat 2010-12-29 kl 03:03:18
Blogg: http://depressios.blogg.se/

Hej du.

Jag måste bara säga att ja älskar din blogg, den är super mysig och läsa, ja har inga barn själv men jag vill ha men känner att ja inte har redigt med tid nu i dax läget så ja tycker det är super kul o intressant o läsa om hur andra unga mammor har det.

Och Kelly är hur fin som helst.

Mvh Cecilia

Hera.
Postat 2011-01-01 kl 11:25:55
Blogg: http://theelittlelady.blogg.se/

Och rent biologiskt så ska man ju också få barn i din ålder.

verro
Postat 2011-01-07 kl 02:36:03

mkt bra sagt!!!!!!!!! du är fan bäst

Emilia
Postat 2011-01-11 kl 22:41:57
Blogg: http://lillamammaemilia.blogg.se/

Hej tjejen!



Jätte starka tankar du har där. Jag själv är 23 med en 7 årig dotter. Men jag fick Moa och gick klart gymnasiet. Första året gick jag bara två dagar i skolan sen kunde Moa börja på dagis. Så jag ordnade det så. Allt går även man är mamma, ensamstående men har en bra mamma själv som hjälpreda. Stå på dig alla konstiga människor som skriver till dig. De vet inget om det liv vi lever med barn som förtjänar jordelivet lika mycket som oss.



Emilia



Kommentera inlägget här:

» Namn

» Mail

» Blogg/hemsida

» Kommentar