Om min amning

Postat 2011-01-16 kl 03:09:34

Nu har ni kommenterat tillräckligt om att jag inte ammade Kelly.
Men vet ni? Efter kanske 2-3 veckor TOG MIN MJÖLK SLUT!
Jag var stressad, jag var obekväm med det och vips! Så slutade det ens att komma mjölk.
Jag försökte att Kelly skulle suga på bröstet så det skulle komma och jag försökte pumpa, jag satt i flera dagar! Men vet ni? Det funkade inte alls! Oavsett vad jag ville så funkade det inte.
Och jag kan nu inte göra något åt det. Men kelly mår bra ändå även fast hon inte får bröstmjölk! Jag är själv uppvuxen på ersättning eftersom min mamma hade haft bröstcancer, och jag har klarat mig fint! Har jag tagit någon skada av det? Nej.

Ni ska själv vara i situationen för att dömma mig, jag kunde inget göra.

Good times, good times <3

Who Framed Joanna?
Postat 2011-01-16 kl 03:38:01
Blogg: http://whoframedjoanna.bloggsida.se

Du, folk var likadana när jag slutade amma min son efter tre veckor. Det kom aldrig egentligen nån mjölk och jag tyckte det var så psykiskt jobbigt att jag grät varje gång jag skulle amma. DEt var världens frihet att få börja med ersättning.



Du ska skita i vad folk säger om att amma eller inte, men det är ett hett ämne! "Ammar man inte så är man en sämre mamma"... Jo, tjena!



Diggar dig stenhårt, stumpan! Leta efter ett mail från mig i din inkorg (som du får imorgon) och håll även utkik efter ett nytt paket på posten!



Massa kärlek!

Frida
Postat 2011-01-16 kl 04:07:23

SKIT I VAD FOLK SÄGER!!!Du må va vara ung, men DU känner din dotter bäst! Ta hand om er =)

Klara
Postat 2011-01-16 kl 04:09:12

Ja, all denna amningshysteri blir jag trött på! Man får ta så mycket skit trots att man inte KAN amma. Önskar folk hade mer förståelse!

mimmi
Postat 2011-01-16 kl 04:21:06
Blogg: http://mimmisigrid.bloggplatsen.se

Hoppas jag kommer få amma min bebis, är jätte rädd för att jag inte ska få det (mamma hade lite bröst mjölk). Synd att du inte kan amma Kelly, men som sagt hon mår ju lika bra av ersättning :)

Matilda
Postat 2011-01-16 kl 04:55:49

Men herre Gud, man måste ju få fråga!!fixar du verkligen att ha en stor blogg? -folk undrar och du blir ju irriterad över ingenting!

Bröstmjölk ÄR det BÄSTA för bebisar och fåll kanske ifrågasätter om di gör det bästa för Kelly och undrar? (jo det finns dom som beundrar dig, men de verkar inte vara en dag över 15 , och förstår inte vad det innebär att vara förälder) Finns ingen anledning att bli irriterad. Det finns amningscentrum, gick di till det?

Magnus
Postat 2011-01-16 kl 05:01:39

Jag är född i mitten av 60-talet och blev efter förlossningsproblem helt uppfödd på ersättning. Inte ens på den tiden så var det igentligen några problem. Fast det fanns gott om domedagsprofeter redan då!!

Hittade hit ifrån Aftonbladet och tycker att du/ni är intressanta att följa! Min grabb är född 95 så vi får ibland lite roliga samtalsämnen ifrån dig!

Jag beundrar dig, dels för att du orkar blogga om dit liv som tonårsförälder men även för att du verkar vara en riktigt bra mamma til Kelly. Tänk om alla barn fick så mycket kärlek som Kelly får ifrån dig! Då hade mycket varit annerlunda i samhället.

Jess
Postat 2011-01-16 kl 06:14:54

Om du har tagit någon skada av det?

JA; di blev gravid när du var 14 år. Har inget mer att tillägga.

T
Postat 2011-01-16 kl 07:09:52

Lyssna inte på de som lägger dig i för att du inte ammat Kelly. Undrar om de lagt sig i lika mycket om du var äldre? Huvudsaken är vel att du och ditt barn mår bra. Massa lycka till med allt <3

Nina - Mamma till två
Postat 2011-01-16 kl 07:57:54
Blogg: http://ninac.blogg.se/

Snälla lyssna inte på alla "moraltanter" som ska kommentera om allt man gör med sitt barn och konstigt nog är allt man gör helt fel.. Alla kan inte amma, alla mår inte bra av att amma och alla vill inte amma. Det är just därför det finns ersättning.

Sånt där ska du inte ens behöva försvara dig för. Kram!

Sandra
Postat 2011-01-16 kl 08:15:16
Blogg: http://www.intesomsandra.blogspot.com

Strunta i alla amningsfanatiker!

Jag kunde inte amma min dotter, och hon växte upp på ersättning. Hon är idag en fullt frisk 5åring med spring i benen. Jag fick också höra en jävla massa, men jag valde att inte lyssna.

Faktiskt så blev det även tjaffs när jag fick min son i januari förra året och KUNDE amma. Då tyckte folk att "varför inte ge ersättning? Så mkt smidigare!".

De är aldrig nöjda helt enkelt. Men så länge du & din dotter mår bra och är nöjda så är de det viktigaste!

Emma
Postat 2011-01-16 kl 08:31:02

Dagens ersättning är så bra så kan man inte amma är det inte hela världen. Jag ammade bara min son heöt i två veckor sen varvade jag med ersättning vecka tre och sen fick jag gå över till bara ersättning.



Jag har inte sett ett enda barn som inte mår bra eller som är väldigt annorlunda bara för att den fått ersättning.



Precis som du säger...man ska inte yttra sig om amning förrän man varit i situationen själv.

Amma är bäst men funkar det inte så funkar det inte...och ersättning går jätte bra då!

Daniella - mamma till Nea
Postat 2011-01-16 kl 08:42:45
Blogg: http://dellisch.blogg.se/

Jag va helt sjukt obekväm i det där med ammningen.. men ändå ammade jag just för att folk runt omkring skulle vara nöjda.. jag mådde väldigt dåligt.. men jag gav henne alltid ersätning när jag va någon annan stans än hemma eller om de va massa folk här.. när hon va 1 månad började jag ge mer ersättning å på dagen när hon blev 2 månader vägrade hon ta bröstet.. hon insåg att det va smidigare att få mat från flaskan än bröstet.. Min dotter mår jätte bra å folk som säger att bröstmjölk gör så barnen håller sej friska bättre å sånt kan ja säga att mina dotter nu är 8 ½ månad och hon har inte varit sjukmer än 2 gånger. en kort förkyldning + 3 dagarsfeber.. så skit i allas kommentarer!

Jenny
Postat 2011-01-16 kl 09:02:31

Jag kunde amma min son max 2 månader, och det var sparsamt med mjölk. Han var inte nöjd med det han fick. Så det är ju jätte bra att det finns ersättning att ge.

Har följt din blogg ett tag och jag tycker att du gör ett bra jobb med din dotter. Lita på din mamma känsla och lyssna inte så mycket på vad folk säger åt dig. Tycker inte din pojkvän om din kropp, so what! Du ska vara stolt över din kropp. Den har burit det finaste du har, din dotter. Du är så ung ännu så din kropp kommer att återhämta sig bättre än vad min gör, jag är 30. Så här får man minsann kämpa för att bli av med graviditetskilona. :)

All lycka till dig och din dotter!

Ninjakossan
Postat 2011-01-16 kl 09:08:00
Blogg: http://www.ninjakossan.se/

Ta inte åt dig av okunniga människors elakheter. Ersättning funkar lika bra som vanlig bröstmjölk. Jag fick bara ersättning som barn, min bror fick delvis ersättning, eftersom mamma fick fruktansvärt ont av att amma oss.

Ingen av oss har varit sjukare än andra barn eller haft brist på något.



Det viktigaste med amning är ju närheten, men den kan man få på annat sätt. Även om man inte ammar sitt barn så kan man sitta med det i famnen och skapa den tryggheten.



Du gör inget fel.

Mamma till en son vars far är´alkoholist
Postat 2011-01-16 kl 09:13:54
Blogg: http://joolineelindgren.blogspot.com

Min mjölk tog också slut efter 4 veckor! Plus att han sög fel så ofta så det gjorde enormt ont så jag kunde inte äns ha kläder på mig för det skavde så mycket...Och vem vill gå utan kläder liksom??



Att amma ska vara bekvämt för både mamman och barnet. Dom som gnäller på dig att du inte ammar Kelly är dom som är oerfarna och inte har ett humm om föräldrarrollen...

A
Postat 2011-01-16 kl 09:17:32

Tänk på att många som läser din blogg och skriver sådana kommentarer förmodligen inte har gått igenom vare sig en förlossning och därmed inge efterbörd. Så ignorera deras kommentarer och gör som du gjort hitills, det bästa DU kan. Folk har tyvärr alltid åsikter och vet inte när de ska va tysta, speciellt när det gäller saker de inte förstår! Lycka till!

Hellniss
Postat 2011-01-16 kl 09:23:44

jo du blev visst skadad av det, du är helt och hållet rubbad i hjärnan, även en bimbo!

melinda
Postat 2011-01-16 kl 09:39:31

Hej! Fin bild.

Jag tycker du ska lägga ut mer bilder på Kelly, för hon är så fin. Det hade varit roligare tycker jag. Kram

josephine
Postat 2011-01-16 kl 09:42:04
Blogg: http://josephineochdevin.blogg.se/

Bry dig inte om folk. De skall tycka så mycket hela tiden om allting. Jag ammade min son i tio dagar och beslutet att börja med ersättning var nog det bästa någonsin. Att amma passar inte alla, oavsett vad det beror på. För min del fungerade det aldrig, bröstvårtorna blödde och hela.amningsatjnden som annars skall vara så mysig, blev förknippad med smärta, gråt och ångest. Att amma är inte så bara, det är en konst! Jag fick istället en son som blev mätt, glad och nöjd. Och så länge du som mamma mår bra så mår även ditt barn bra. Dagens ersättning fungerar lika bra som bröstmjölk, set säger även barnmorskorna på bvc. Det är bara en myt som fortfarande lever kvar och det må hända att det kanske.inte var lika bra förr i tiden men mkt har hänt sedan dess.



Kram Josephine

josephine
Postat 2011-01-16 kl 09:42:46
Blogg: http://josephineochdevin.blogg.se/

Bry dig inte om folk. De skall tycka så mycket hela tiden om allting. Jag ammade min son i tio dagar och beslutet att börja med ersättning var nog det bästa någonsin. Att amma passar inte alla, oavsett vad det beror på. För min del fungerade det aldrig, bröstvårtorna blödde och hela.amningsatjnden som annars skall vara så mysig, blev förknippad med smärta, gråt och ångest. Att amma är inte så bara, det är en konst! Jag fick istället en son som blev mätt, glad och nöjd. Och så länge du som mamma mår bra så mår även ditt barn bra. Dagens ersättning fungerar lika bra som bröstmjölk, set säger även barnmorskorna på bvc. Det är bara en myt som fortfarande lever kvar och det må hända att det kanske.inte var lika bra förr i tiden men mkt har hänt sedan dess.



Kram Josephine

Jennifer
Postat 2011-01-16 kl 09:45:48
Blogg: http://jenniferdegrell.blogg.se/

Jag började läsa din blogg, och jag tycker verkligen att det är enormt fin!

Jag fattar inte hur stark och modig du har vart,

det går bara inte in i mitt huvud.

Vill ge dig alla lycka i livet nu. Kram!

Jennifer
Postat 2011-01-16 kl 09:49:10
Blogg: http://jenniferdegrell.blogg.se/

Du har verkligen världens finaste blogg!

och du är helt klart den starkaste tjejen jag vet.

Du har en fantastisk blogg! :)

Lycka till med Kelly & allt nu. Kram!!

Jen
Postat 2011-01-16 kl 09:53:43
Blogg: http://identitetmamma.blogg.se/

Hej förstår inte varför är så upspelta över just ammningen? Jag ammade min son när jag fick honom jag fick hur mycket mjölk som helst! Ändå så räckte det inte till han ville ha mer och mer..



Nu när jag fick min dotter i sept var jag helt beredd på att amma igen och såg fram emot det men jag hade inte så mycket. På BB redan tog den mjölken hade slut och hon fick ersättning, sedan kom det en stor mängd men sedan sinade det av. Jag ammade henne helt i två mån sedan så vart det 50/50 och nu är hon fyra månader och hon går helt på flaska. Hon är mätt, hon är nöjd och hon växer och är frisk. Det är allt som räknas.



Kan man inte amma så ska man inte tvinga kroppen till något som den uppenbarligen inte vill eller kan! Det är ine fel att ge sitt abrn ersättning och dom dumma idioterna som trycker ner dig för att du flaskmatar Kelly borde enbart hålla sina munnar stängda!!



Jag skulle vilja se en av dom som skriver så få barn och inte kunna amma pga för lite mjölk sitta där och känna den psykiska påfrestningen och hur dåligt man mår och önska att man hade mat och sedan få höra alla dom orden DOM SJÄLVA SÄGER till andra! Jag skulle vilja se dom i den situationen!



Många kramar till dig :)

Pilla
Postat 2011-01-16 kl 10:04:17
Blogg: http://www.mondoblog.se/nillaa

Hej....



Jag har precis börjat läsa din blogg men jag måste säga att jag beundrar dig verkligen dels för att du vågar stå på dig och dels för att du vågade skaffa barn så pass ung...

Är själv 24 och har en underba dotter på snart 14månader...

Hmm det dära med ammningen känner jag igen,ammade inte min dotter heller och jädra vilket liv det blev vill jag lova bara för att man inte ville/kunde amma sitt barn...

Men som sagt jag hade ingen mjölk och sedan så kände jag mig så pass obekväm med det dära med ammningen,sen så var min dotter aldrig intresserad av bröstet men däremot så funkade det jätte bra att ge henne flaskan och den tog hon som ingenting och jag kan lova dig att min dotter har inte fått några men för att hon fått flaskan och uppväxt på ersättning...

Det är bara att stänga öronen och låta dom andra snacka om dom må bättre av det....



Stora kramar på dej...



Milla
Postat 2011-01-16 kl 10:10:03
Blogg: http://prettylittleditty.blogg.se/

Herregud, denna ständiga amningshets... Idag är den ersättning som finns i affärerna så bra att den utan problem kan ersätta bröstmjölken. Sen finns det teorier hit och dit, men som du sa: Kelly mår bra! Och du mår bra. Det är det allra viktigaste! Amning ska inte vara ett stressmoment och det ska inte förknippas med ångest, jag tycker att du har gjort ett skitbra jobb. Det finns massor av mammor som av olika anledningar inte kan eller vill amma och deras barn blir inte sämre barn för det. Det är ingen skillnad bara för att du är yngre än dem, stå på dig!

Kram Emilia

Hannah
Postat 2011-01-16 kl 10:11:10

att folk orkar skriva sånt till dig e bara så irriterande. de kommer ingen mjölk om man e stressad o inte mår psykisk bra så e de! inget mer man kan göra åt saken. all styrka till dej.att ge ersättning e ingen fara för barnet! kram på dej.

Linda
Postat 2011-01-16 kl 10:14:22

Hahaha förlåt men jag döööör för denna bilden. Kolla Kellys små fossingar. Snacka om vig liten brud som kan vrida benen sådär :P haha! Söte då!

salee
Postat 2011-01-16 kl 10:15:00

Jag är själv uppvuxen på ersättning eftersom min mamma hade haft bröstcancer, och jag har klarat mig fint! <--- joo helt super fint! grattis ja e avundsjuk -.-''

Anna
Postat 2011-01-16 kl 10:22:06

Jag kunde inte heller amma min dotter, som idag är 1,5 år. Fick också höra negativa kommentarer, och blir så trött. Att folk orkar! Självklart hade jag ammat om jag kunnat, men jag hade aldrig tillräckligt med mjölk.

Skit i vad folk skriver! Det gör inte dig till en sämre mamma, och ersättning är bra mat, som innehåller allt en bebis behöver, precis som bröstmjölken. Nu i efterhand kan jag dessutom hitta fördelar med att inte amma också. Jag är 30 år, inte för det spelar nån roll i sammanhanget :)

Anonym
Postat 2011-01-16 kl 10:35:50

jävla gnäll-blogg

Åsa
Postat 2011-01-16 kl 10:49:50
Blogg: http://tretroll.blogg.se/ www.tretroll.se

Jag har 3 barn och 1:a barnet ammade jag helt i 1½månad bara. Mjölken tog helt enkelt slut. De andra 2 ammade jag i 1-2v sedan orkade jag inte krångla mer. Är man orolig och sterssad så funkar det helt enkelt inte så det är inget att skämmas för eller för någon annan att döma en för. Alla är olika. Kramiz

Robin
Postat 2011-01-16 kl 10:50:19
Blogg: http://gamingground.blogg.se/

Istället för att spy ur mig en negativ kommentar så önskar jag dig lycka till istället. Själv är jag 26år, och tycker livet är svårt som fan fast än jag är ungkarl och inte har barn.



Lycka till med allt!

Linda <3
Postat 2011-01-16 kl 11:08:38
Blogg: http://skigirl.blogg.se/

Super gullig beebis! :D Kelly är jätte fint namn också!

Anonym
Postat 2011-01-16 kl 11:18:46

jag slutade amma efter 3 veckor eftersom det inte fungerade. nu är min son snart ett år och han har endast haft feber en gång annars har han varit frisk. så barn som får ersättning tar inte skada!

Anonym
Postat 2011-01-16 kl 11:19:05

men duma människor! det händer många, mitt syskon barn fick ersätning tidigt för han fick tänder tidigt helt normalt så sluta klaga !

carro
Postat 2011-01-16 kl 11:27:00
Blogg: http://bellsansmamma.blogg.se/

Skriver som komentaren ovan. Folk sa samma sak till mig när jag slutade amma min dotter. Men min mjölk tog också slut och vad fan gör man då. Hon är nu 3 år och hon mår väldigt bra. så stå på dig tjejen. LYCKA till med bebisen

Ellenor
Postat 2011-01-16 kl 11:30:11

Hej! Har du piercat naveln nu, får man se? :D

martina
Postat 2011-01-16 kl 11:31:14
Blogg: http://magotsuku.blogg.se/

Jag tycker du ska vara glad och stolt att du lyckades amma.. alla kan inte det! De flesta barn äter ändå ersättning så du är ju inte unik så det är många personer som dessa individer skulle behöva bli arga på :) ha med dig det i bakhuvudet :)

Jessica
Postat 2011-01-16 kl 11:32:20
Blogg: http://yessicaa.blogg.se/

Vet du vad Mikaela? Dom som kommenterar om amning har antagligen inte barn själva. Och om dom har det så har dom kunnat vara mjölk kossor åt sina barn. Jag har inte kunnat amma någon av mina barn. Har ammat fast jag inte haft näring. Min första åt och åt jag grät och grät det var psykiskt påfrestenade. Till slut sa min mamma, nee jessica vi köper ersättning. Och första natten sov hon hela natten utan att vakna. Det var inte konstigt att hon var kinkig. Hon blev ju inte mätt. Jag hade ingen näring och knappt någon mjölkheller. Alla kan inte amma. Hoppas dock jag kommer kunna det nu med fjärde :)

Kram Jessica

Marianne
Postat 2011-01-16 kl 11:33:49

jag ska själv ha barn snart. Och jag kommer att ge ersättning om inte ammning kommer o funka.

Man är inte en sämre mamma bara för att man inte ammar.

Kram<3

Emma C
Postat 2011-01-16 kl 11:41:32
Blogg: http://gladjeochsorg.blogg.se/

Micha jag tycker att du är en riktigt stark tjej. Skit i vad dom säger. Det är ju du som vet sanningen.

Min son ville inte ens amma. och jag är 25 mitt andra barn kommer innom 2 veckor :) och jag vet inte om den vill amma heller.. det är inget man bestämmer.. och som för dig mjölken kan sina.. Så bara skit i dom!!

Sabine
Postat 2011-01-16 kl 11:59:27
Blogg: http://nissesmamma.blogg.se/

Otroligt jobbigt det måste kännas, att vilja amma men att inte kunna och sen ha folk till att klaga på en.

Jag kunde amma min dotter jättebra och hoppas jag kommer kunna göra det med alla mina barn. Ibland har man inte sån tur och det finns inget att göra åt de. Huvudsaken är att barnet får mat och växer.

Ida
Postat 2011-01-16 kl 12:00:42
Blogg: http://praecox.blogg.se/

Hejsan. Du har säkert hört det förut men det tåls att sägas igen - gör det som känns rätt för dig, vad som känns bra. Min pojk kom 10 veckor för tidigt. Brösten hade inte ställt in sig på mjölkproduktion och jag satt och pumpade i flera dagar i början. Han fick sondmatas och behövde bara några få ml. i början, så det lilla som kom räckte- till en början. Men när han "kom ifatt" och vi var hemkomna från neonatalavdelningen så ville han ha mer mat och hans temperament kom fram - han sög och det kom ingen mjölk. Man blir frustrerad, för jag ville så gärna kunna amma honom. Jag mådde dåligt när han fick ersättning, tills dagen kom och jag insåg att han blev mätt utan att suga i timmar. (VILKEN UNDERBAR KÄNSLA!) att sluta klandra sig själv. Dessutom fanns det fördelar med nappflaskan och ersättning. Han kunde bli matad av pappa! Närkontakten fick man ju ändå. NEJ stå på dig. Lyssna inte till andras kritik. Ersättning fungerar alldeles utmärkt! De som säger annat bör kanske kolla med en amningmottagning och få höra detta av erfarna människor. All lycka till. Ida

mamma Lena
Postat 2011-01-16 kl 12:00:52

Du Micah.. bry dig inte om dom helsjuka kommentarerna du får av folk som förmodligen aldrig fött ett barn!!!!



''Döm aldrig någon annan innan du gått i hennes/hans skor''



Jag har barn och jag slutade amma redan första veckan, eftersom mitt barn fann det jobbigt att amma. Bröstvårtan var inte stor nog för henne och hon tog till sig nappflaskan mycket bättre. Detta var efter barnmorskans inrådan. Barn klarar sig även på ersättningsmjölken som finns idag. Folk vet inte vad dom snackar om, dom vill bara dömma och vara elaka mot dig... så snälla, BRY dig inte om dom. Det finns säkert 50% av mammorna som av olika anledningar inte ammar!!



Du finner dig i mammarollen bra, så skit du i andra!!! (dom VILL förmodligen att du ska misslyckas!!)

Erica
Postat 2011-01-16 kl 12:03:08
Blogg: http://surpricebox.com

jag har en vän som aldrig ammade sin dotter de gick inte för hon ville inte snutta på bröstet.. men andra barnet för henne gick bättre.. så jag tycker inte folk ska klaga du har ammat din söta kelly så gott de går.. Och om mjölkejn tog slut så är det bara så inget man kan göra åt..

Sofia-mamma till Vilja född med läpp och käkspalt
Postat 2011-01-16 kl 12:30:50
Blogg: http://underbaravilja.blogg.se/

Ojoj,många av dom som säger så har antadligen inte barn själv eller så har dom haft en lätt amning.



Jag har inte ammat någonting och mitt barn är mindre sjukt än dom som har ammats;)



Man är inte sämre mamma för att man ger ersättning. Kärleken till ens barn sitter inte i brösten.

Anonym
Postat 2011-01-16 kl 12:35:49

jag själv ammade inte heller våran pojk efter 2 veckors försökande så gav jag upp han tog inte bröstet. Men det var psykiskt jobbigt att sluta samtidigt som jag inte heller kände mig bekväm med de? Men i dagens samhälle så är det ju automatiskt så att är man inte en mamma som ammar ja då ska man ha en jäkla bra anledning till att man inte ammade. Det är så för alla. Dom kommer bara åt dig bättre genom din blogg. Och visst vår pojke var juk i olika förkylningar sitt första år. Men han överlevde och har har enbart varit sjuk nu endast två gången denna vinter så grabben har fått ett immunförsvar ändå! Ersättningen som man ger i dagens samhälle är nästan lika bra som mjölken. Och vet du vad jag fick höra av läkarna? (som vi hade kontakt med när vi bytte till mjölkfri ersättning) Att det är rå mjölken dom får i sig som är immunförsvaret sen skyddar det bara. rå mjölken är viktigast tydligen. Ne men skit i vad dom andra säger gör det som funkar för er det blir bäst så i slutändan :) kram

Anna - Mitt liv som student
Postat 2011-01-16 kl 12:42:30
Blogg: http://annalds.blogg.se/

Men varför ska man döma dig för att du inte ammar? Har man läst din blogg så vet man varför. Förstår mig inte på folk..

Linda
Postat 2011-01-16 kl 12:43:11

Hej!

Jag måste först skriva att du är en helt fantastisk tjej och cool mamma.

Jag själv är mamma (35 år idag) till 4 barn och blev gravid som 18 åring och mamma som 19 åring. När jag va 20 år hade jag två små att ta hand om, för -95 kom sonen. Sen så har det ploppat ut 2 tjejer till efter det.

När min dotter föddes-94 så var det ingen som hjälpte mig med amningen, hon skrek dygnet runt och jag fattade inte varför. Började med ersättning efter bara 4 veckor och genast blev hon en glad och nöjd bebis.

Innan dess så dumförklarade alla mig även BVC, du är för ung för att klara det här hade du väntat hade det gått bättre.

Kommer lägga till din blogg i mina favoriter och följa dig och Kelly, sååååå söt liten flicka du har.



Önskar dig all lycka med dottern och pojkvännen.



Kramar Linda

Malin
Postat 2011-01-16 kl 12:52:24

Vilken fiiin bäbis! :D Var har du köpt henne?

Thérèse
Postat 2011-01-16 kl 12:55:56
Blogg: http://www.theresesjosten.se

Ähh va sjutton!! Folk har inte att göra med om man ammar eller inte. INGET man ska behöva försvara!! För mig startade aldrig mjölkproduktionen igång ordentligt trots att jag försökte i TVÅ veckor och ungen bara skrek!!!

Att börja med ersättningen var bannemig det bästa som vi kunde ha gjort!!

Stå på dig bara!!!

kramar

Karro
Postat 2011-01-16 kl 12:56:33
Blogg: http://www.appelblomman.blogspot.com

Meeen att folk ens orkar bry sig... Jag själv har ammat mina 3 pojkar, har varit som en mjölkkossa. Medans min bästa vän inte haft en gnutta mat till sina barn. Hon har kämpat och kämpat men den tog slut. Alla har INTE bröstmjölk.... Att de ska vara så svårt att förstå... Och alla vill INTE amma. De finns ersättning som är minst lika bra om kanske inte bättre än vad bröstmjölken är i visa fall.

men att folk orkar bry sig:-(

Kramar K

Anonym
Postat 2011-01-16 kl 13:10:26

Det där är så fucking sjukt. vem fan skaffar barn när man är 14-15 år tänk på att du inte kommer vara så mycket äldre än henne Plus! att du inte är tillräckligt mogen för att ha barn ! o jag menar inget dumt men jag bara säger att jag tycker det är sjukt att barn i din ålder skaffar barn ! jobba i skolan ist skaffa bra jobb sen när man har gått ut skolan med bra betyg så kanske du har bra jobb tjänar massa pengar till att kunna köpa kläder osv.. Men lycka till hörru med Kelly hon värkar vara en go tjej och mår bra ! heeya

Marie
Postat 2011-01-16 kl 13:22:46

Barnet tar inte alls skada, jag är laktosintolerant och fick inte min mammas bröstmjölk, fick också ersättning. Så skit i vad de säger, det blir precis lika bra :)

linda
Postat 2011-01-16 kl 13:22:52

jag ammat alla mina 3 barn 2 månader var. pga det kom ej så mkt sen ville de ej suga så mjölken kom slut. o du vet när man ammar så svettas man mkt o blir yr o det e stressande.e man stressad blir ju barnet stressad. man dör ej av ersättning. nestle e dock bättre. sen när hon e 4 månader kan man ta majsvälling e bra för magen,

nää folk har såna fördomar de snackar så mkt skit när de inte har barn så de vet ej vad de snackar om. kram:)

Karin
Postat 2011-01-16 kl 13:25:26
Blogg: http://iambafucin.blogg.se/

Jag slutade amma min dotter efter 6 veckor av samma anledning, mjölken tog slut. Hon mår utmärkt. Fördomarna haglade och man kände sig jättedålig som inte kunde/fick amma, men ta inte åt dig. Förr kanske ersättningen inte va lika bra, men nu är den så pass lik bröstmjölken så det är absolut ingen fara.

ung mamma
Postat 2011-01-16 kl 13:29:26

slutade amma min son efter 2 mån o min dotter efter 2 veckor pga adhd ..

Emma
Postat 2011-01-16 kl 13:32:06
Blogg: http://roxxxylicious.blogg.se/

men va!!! seriöst, har folk klagat på dig för att du inte ammar kelly?:S

vad är det för värld vi lever i, min kompis kunde inte amma sin son överhuvutaget för att hon fick mjölkstockning och det är inte att leka med.

du försökte ju iallafall att amma kel,ly så länge som möjligt och jag tror inte att hon klagar ifall hon får ersättning:) bara lilla kelly blir mätt i magen <3

Charlotte
Postat 2011-01-16 kl 13:52:32

Vad folk håller på allså -.-'

Jag är oxå uppväxt på erkätning och jag mår skit bra ;)

Har en fråga också:

Tycker inte du att det är lite läskigt att lämna ut adressen så folk kan skicka paket till dig och kelly? lixom det kan vara någon som åker hem till dig och det kanske inte är så bra om det är någon knäppis...

Har ingen blogg så tacksam för svar i ett inlägg :D

Krama om kelly och dig själv från mig ;)

Mia
Postat 2011-01-16 kl 14:09:53

Jag är 28 år, har två barn med 17 månaders mellanrum och ingen av mina barn har blivit ammade. Jag valde bort detta redan innan förlossningen så jag har inte ens testat för den situationen är obekväm för mej. Mina barn är friska och pigga pch har inga allergier så om att man ska amma är upp till var o en, jäkla skit snack hela tiden vad man ska göra och inte göra, folk har inget bättre än att lägga sig i andras liv... men så kommer det alltid vara.

Lycka till med lilla Kelly =)

MVH

Mia =)

Lotta
Postat 2011-01-16 kl 14:16:42

Åhh jag vet precis...Dock "lyckades" jag amma i 2,5 månad. Men mitt problem var att jag fick sådana sår utan dess like..mina bröstvårtor delade sig och det blödde och gjorde fruktansvärt ont. Men jag kämpade och kämpade men tillslut orkade jag inte längre. Grät ju varje gång så ont det gjorde...

Tycker inte att man är sämre mamma bara för att man inte "lyckas" med amningen...min dotter e hur frisk som helst :)Tycker inte du behöver försvara ditt val. Folk vet inte vad de pratar om.



Styrkekramar

v i k t o r i a
Postat 2011-01-16 kl 14:29:51
Blogg: http://vikzan.blogg.se/

Min mamma ammade mig i 2 veckor. Jag lever & mår bra! :)

Tora - Viggos mamma
Postat 2011-01-16 kl 14:41:21
Blogg: http://glitterfjolla.blogg.se/

Jag kunde inte heller amma, min mjölk tog slut efter en månad och jäklar var jag fick höra mycket skit om det. Ingen man kan rå över så folk ska bara backa och bry sig mer om sina egna patetiska liv - det tycker jag :)

ungar dör inte av att ligga på magen, sova hela nätter eller få ersättning men det verkar ju många tro.



Nej du - stå på dig!

Therese
Postat 2011-01-16 kl 14:47:12
Blogg: http://theresethornberg.blogg.se/

Du verkar så modig!

lycka till med barnet :)

sara
Postat 2011-01-16 kl 15:06:15
Blogg: http://dubidub.blogg.se/

SÅ idiotiskt att alla klagar... jag känner många barn som äter ersättning å det e inte minsta fel på dom man ska vad glad att de finns ersättning annars hade de vart illa så jag e helt säker på att kelly mår hur bra som helst av ersättningen. kram på dig!

Isabel & Caroline
Postat 2011-01-16 kl 15:27:12
Blogg: http://sistersofgothenburg.blogg.se/

Hatar att folk gillar att lägga sig i så mycket, dom har ingenting med det att göra :)

Anna Allert
Postat 2011-01-16 kl 15:27:42

Hej Mikaela.

Jag ser verkligen upp till dig för att du är den du är. Du är den bästa mamman Kelly kan få och du borde vara stolt över dig själv. Även om saker och ting ibland kan vara svårt, så tycker jag att du reagerar moget och gör dem rätta valen. Följ ditt hjärta för jag följer ditt.

Puss och kram och jag önskar dig all lycka i framtiden! mvh anna

Sandra
Postat 2011-01-16 kl 15:27:52

Hej :)



jag vill bara säga att jag tycker din blogg är jättebra och att jag följer den och tycker att din dotter Kelly är jätte söt och tycker att du är verkar snäll:)

Hoppas att jag får ett svar av dig det vore jätte roligt:)<3<3

N & J
Postat 2011-01-16 kl 15:48:59
Blogg: http://Vi e söta, Inte du!

Har du aldrig tänkt på att det skulle vara bättre att inte skaffat henne, Efterssom hon troligtvis kommer bli mobbad för Hor-Mamma när hon går på Högstadiet?

mysan
Postat 2011-01-16 kl 15:57:37

Jisses vilket larv det skall vara på människor. Hur vida du ammar eller inte ammar ditt barn är väl upp till dig, ingenting någon annan skall komma och lägga sig . Det finns väl ersättning av någon anledning eller skapades den bara för skojs skull kanske?

I så fall tycker jag att dagens utveckling är lite onödig.

Stå på dig och ta ingen skit som grynet säger =)

Therese
Postat 2011-01-16 kl 15:57:53
Blogg: http://theresian.blogg.se/

Stäng öronen för sånt skitsnack. Som nybliven förälder får man höra från alla jävla håll hur man ska göra och vad so är bäst. Jag var över 30 när jag blev mamma ocg fick massa "goda råd" från höger och vänster, vare sig jag bad om det eller inte. Kan tänka mig att Du som så ung mamma får ännu fler pekpinnar. Men, jag tror att oavsett ålder så känner man nog innerst inne som mamma vad so mär bäst för just sitt eget barn. Stå på dig och lycka till!

Marie
Postat 2011-01-16 kl 16:22:45
Blogg: http://marieodanne.blogg.se/

Fattar inte att alla måste lägga sig i! Jag har 2 barn och båda två har jag försökt amma dock utan framgång, med andra ord har båda fått ersättning! //Marie

Emmy
Postat 2011-01-16 kl 16:52:44

Skit i vad de säger, jag hade inte ammat mitt barn ifall jag haft något även ifall jag kunnat.

Man ska bara amma ifall man själv vill och känner sig bekväm med det, inte för att någon har åsikter om det.

Nallie
Postat 2011-01-16 kl 16:54:02
Blogg: http://foraldrarlivet.blogg.se/

Håller helt med dig, har man ingen mjölk så kan man inget göra. För alla er som klagar huvudsaken är väl ändå att hon gör något åt det, hon försökte det funkade inte så lilla Kelly får ersättning.

Varför tror ni det finns ersättning? Jo för de mammor som inte har eller vill amma sina barn..

Järnflickan
Postat 2011-01-16 kl 16:55:29
Blogg: http://irongirl.blogg.se/

Den här gången kan jag faktiskt hålla med dig. Ersättningen eller bröstmjölk spelar ingen roll! Men givetvis ska andra alltid lägga sig hur man gör och vad man gör.



Om jag får barn tänker jag inte amma, oavsett om jag kan eller inte.

julia A
Postat 2011-01-16 kl 16:59:01
Blogg: http://youareinmylife.blogg.se/

men herregud, hur kan folk dömma dig för det :O det varjubara elakt och sjukt. det är ju inte ditt fel.. bara kellymår bra så är det ju lugnt :)

Anonym
Postat 2011-01-16 kl 17:02:57

Stå på dig. Min dotter är nu 3 månader och min mjölk tog slut när hon var 1 månad. Kände mej som en värdelös och dålig mamma för att jag inte kunde amma henne. Men vadå, hon mår ju superbra ändå:)

Camilla
Postat 2011-01-16 kl 17:19:52

Hej! I dagens samhälle är ju ersättningen så bra att man inte behöver oroa sig, barnet kan växa upp och vara friskt och glatt ändå :) Har haft flera kompisar som har använt ersättning istället för bröstmjölk och deras barn har vuxit upp och blivit stora och friska barn. Så om någon klagar ska du inte bry dig om dom dom är inte så upptaderade med tiden bara ;) Du är stark och glöm aldrig det :)

Johanna
Postat 2011-01-16 kl 17:32:54

Ofta du lägger ut en bild på dig och söta Kelly när du ammar henne! Man ser ju din ena ***!!

Sessan
Postat 2011-01-16 kl 17:40:53

Jag har aldrig fått en skvätt bröstmjölk av min mamma för det fanns ingen mjölk att få.

Malou
Postat 2011-01-16 kl 17:59:27

Tycker inte att du ska ta illa upp av alla dumma komentarer du fått för att du slutade amma! Jag e lika gammal som dig och mim mamma berättade att jag ammade bara i en månad och sen ville ja tydligen inte bli ammad mer och då fick jag ju också någon ersättning men ja når ju bra ändå!



Ja blir så jävla arg på alla dumma kommentarer, du gör ju så gott du kan eller hur?! Kämpa på alla problem har en lösning:)<3

Louise
Postat 2011-01-16 kl 17:59:46
Blogg: http://grooodan.blogg.se/

Trist att amningen inte fungerade :(

Det är ju tyvärr så att ALLA kan INTE amma..

det är ingen självklarhet att kunna amma!

Anonym
Postat 2011-01-16 kl 18:06:22

hej, alltså om man blir sämre om man nt får bröst mjölk e olika från person till person och det märker man nt på ett spädbarn! mammas mjölk tog också slut så jag levde på ersättning och idag är jag allergisk mot i stort sätt allting. Det är jätte jobbigt!!!

Louise Lundin
Postat 2011-01-16 kl 18:08:49
Blogg: http://thisisourlifeandweloveit.blogg.se/

Ser på vissa av dina kommentarer.

Man är ingen DÅLIG mamma för att man inte kan amma sitt barn, du har försökt och THATS IT. Du kan inte hjälpa om din mjölk tar slut, för jag ammade min son i 2 månader sen gick det inte längre heller för min mjölk tog också slut, jag pumpade dag som natt men det kom inte alls mycket. Det är ingen idee att man tröttar ut sig heller och försöker hur länge som helst, man ska ha krafter till sitt barn också. Som du säger dom mår bra i vilket fall som helst, bara dom får MAT. Ammnings central? Vad hade det gjort för skillnad, inget tror jag. Jag låg på sjukhust några gånger med min son pga han var så liten när han föddes och fick inflammation i kroppen och då sa jag redan till dom där hur det var och det kom en från ammingns centralen men det e inte mycket att göra åt det om det inte går och om man är stressad.

Hoppas det går bra för er.

Kramar Från mamma Louise och Alexander

Louise Lundin
Postat 2011-01-16 kl 18:15:23
Blogg: http://thisisourlifeandweloveit.blogg.se/

Måste bara tillägga, vilka omogna IDIOTER som lägger kommentarer! Gillar ni inte hennes blogg,hennes val i livet ge fan i att läsa!

Blir bara så irriterade över vad folk kan slänga ur sig! Visst det är tidigt att få barn som 14 år, men det är DIT val ingen annans. Jag hade aldrig kunnat göra abort om det var i mitt fall. Man får ta sitt ansvar när man har sex annars får man skydda sig om man inte gillar det som kommer i slut ändan. Att folk skulle kalla dit barn hor barn i skolan, det tror jag knappast! Blir bara irriterad. Kämpa på! Behöver du svar eller hjälp med något så var inte rädd för att fråga!

Kramar från oss igen <3

CAROFLINA.SE ♥ ♥ ♥
Postat 2011-01-16 kl 18:17:29
Blogg: http://caroflina.se

Dömer någon dig gällande detta är dom dumma i huvudet. Det kan ingen hjälpa, och det kan hända vem som helst. Har hört från många mammor att det är väldigt vanligt idag att barn får ersättning väldigt tidigt!

Anna
Postat 2011-01-16 kl 18:26:09
Blogg: http://pannys.blogg.se/

Min son föddes samma dag som Kelly och när han var på sitt andra besök på bvc (han var då 2 veckor och 2 dagar) hade han inte gått upp ett enda gram sen veckan innan. Jag hade jättemycket mjölk i brösten men han blev inte mätt på det och gick inte upp någonting. Jag var alltså tvungen att börja med ersättning precis som du. Jag kände mig jättehemsk för jag ville verkligen amma. Men går det inte så går det inte! Dessutom verkar han må mycket bättre sen jag började med ersättning och det är jätteskönt! Jag ger honom 150 ml var 3e timme på dagen (sammanlagt 6 gånger) sen voer han hela natten..

Maria
Postat 2011-01-16 kl 18:56:33

Hei:) Jeg er en norsk jente på 21 år som har startet å lese bloggen din. Vil bare si at jeg syns du er en utrolig flink mamma for å være så ung! Ikke hør på alle andre sin dritt, de fleste av dem er garantert ikke foreldre selv,og forstår ikke hva de snakker om. Ang amming, og morsmelkerstatning, så er det ingen grunn til å ha dårlig samvittighet for at man ikke ammer! Jeg selv ammet gutten min i 10 mnd, men kjenner mange som ikke har gjort det. Morsmelkerstatningen er så sinnsykt bra sammensatt, og når man gir barnet det så har det fått i seg absolutt alt det trenger, pluss litt til.Nå må folk skjerpe seg, og slutte å finne ting å klage på. Get a life..

Jenny
Postat 2011-01-16 kl 19:14:51

Hej hej! Jag har två barn och jag har gett båda ersättning från att de var 1-3 veckor. Jag försökte också men finns det ingen mat så gör det inte det, men shit vad man känner sig usel. Det är mycket press på att man ska amma. Jag blev som du inte heller ammad men jag mår bra och har sluppit allergier. Jag tycker du gör ett toppenjobb!

miranda
Postat 2011-01-16 kl 19:26:17
Blogg: http://omgsocrazy.blogg.se/

hmm.. jag ville inte ha morsans bröstmjölk så jag fick ersättning. Men de har då inte påverkat mej ett piss. Bättre att dom får ersättning än inget alls? Elleeeer ?

Matilda o Tintin
Postat 2011-01-16 kl 19:53:45
Blogg: http://killas.blogg.se/

Alla får inte ammningen att funka, och så är det bara.. har många vänner som det inte funkat på alls, eller bara i början.. Så är det.. alla är olika och är det jobbigt i början så är det klart att man blir stressad och det är såklart negativt för mjölken.

Judeau
Postat 2011-01-16 kl 20:02:44

Hoppas ungen suger ihjäl dig! HORA!!! Gafflar i halsen på dig!

Nina ung mamma till Klara
Postat 2011-01-16 kl 20:14:20

Jag delammade min lilla tjej i 1 månad. Försökte göra det på heltid men ingenting fungerade, hon blev aldrig mätt. Pumpade och inte heller det funkade. Gav upp och hon fick ersättning. Välling startade vi med tidigt eftersom att hon inte klarade ersättning längre utan spydde upp mer än hon fick i sig. Klara är i dag 2 år och har varit riktigt sjuk 2 gånger i sitt liv. Väntar nu mitt andra barn, och för min egen skull tänker jag inte ens försöka med amningen denna gång. Det är för jobbigt och sedan så är detta något jag känner mig otroligt obekväm med. Det finns ingen som kan tala om för dig vad som är bäst för DIN dotter, det vet du endast själv.

Mia
Postat 2011-01-16 kl 20:36:10
Blogg: http://miaed.blogg.se/

Hade likadan amningskudde till min lilla tjej.. Måste bara fråga, hur kan det kännas obekvämt att amma? För mig var det det mest naturliga som fanns med båda min skruttisar

Emma & Theo
Postat 2011-01-16 kl 20:37:23
Blogg: http://littletoddler.blogg.se/

Hade samma "problem" jag ville gärna amma min son med efter 1 1/2 mån fick jag ge flaskan efter varje amning, och när han var 2 1/2 mån var den helt slut trots alla försök att "öka på" mängden. Det finns många ska och måsten när det gäller amning. Jag själv tex sa att: Jag ska amma mitt barn i 6 mån minst.. men se så det kan gå. Men min lilla knubbis mår prima och växer och utvecklas precis som han ska.. dagens modersmjölksersättning är så bra att det omöjligt skulle vara dåligt för barnen. Kämpa på och stå för dina åsikter då blir du just den bra mamman som ditt barn behöver såsom jag är för mitt :)

Elsa
Postat 2011-01-16 kl 20:43:05
Blogg: http://yourdownfall.blogg.se/

hennes immunförsvar kommer vara mer nedsatt än andra som fått bröstmjölk så länge de behövde, du har förmodligen det också.

:)
Postat 2011-01-16 kl 20:56:15

skit i alla dumma kommentarer du får du vet vad som är bäst för dig och kelly! ,, du har såp många med dig så skit i dom som är emot dig! :)

Charlotte vi är kompisar på FB
Postat 2011-01-16 kl 21:01:01

jag är också uppväxt på erkättning och jag mår skit bra ;) så det där att erkättning inte är bra för ett barn är bara skit snack.



En fråga bara: Tycker inte du att det är läskigt att ge ut adressen hem till dig så att folk kan presenter till dig? Lixom det kan ju komma folk hem till dig... inte bra kanske..

Krama om Kelly o dig själv från mig ;)

Isabel
Postat 2011-01-16 kl 21:01:51

Döm andra så som du dömer dig själv.

Isabel
Postat 2011-01-16 kl 21:05:06
Blogg: http://angelinyourpoket.blogg.se/

Hej!

Ville bara säga att jag också fått ta mycket skit för att båda mina killar fått ersättning. Jag har alltid kunnat amma, men inte känt mig bekväm inför det av personliga skäl. precis som du säger, barnet får näring och närhet ändå! Dessutom har iaf mina barn blivit mer nöjda och mattiderna mer regelbundna.

Jag är inte lika ung som du, men har ändå fått ta mycket skit just för att jag är ung. Folk ska lägga sig i, helt främmande personer som kan komma fram till en i matbutiken och tycka att jag ska mata när mitt barn är ledset. eller att jag klätt på för lite eller för mycket. Helt sjukt hur det kan vara.



VAR SÅ JÄVLA STOLT ÖVER VAD DU GÅTT IGENOM OCH VAD DU KLARAR AV NU! VI MAMMOR FÅR STÅ UT MED MYCKET, OCH I SYNNERHET DU.

TA HAND OM DIG!! DU ÄR VÄRLD ALL KÄRLEK I VÄRLDEN



Mvh isabel

Emelie
Postat 2011-01-16 kl 21:31:05

Fjantigt. Jag ammade min son tills han var 4 veckor, sen slutade jag. Anledning? INGEN. Jag trivdes bara inte med att amma. Hade mjölk & allting men jag VILLE INTE helt enkelt. Guuuuuuuuuuuud vilken dålig mamma jag var mohahaha, eller inte. Man får göra som man vill med det där & ersättning funkar skitbra!

Diana.
Postat 2011-01-16 kl 21:54:42
Blogg: http://babybabyy.devote.se/

Sen du blev gravid och fick barn så insåg jag att jag också vill ha barn. Du, Kevin och Kelly verkar ha det så bra ihop. Vill ocksåååå :( Längtar som satan efter barn även om jag är lika ung som dig, är också född 1995 :) PUSS

josefin
Postat 2011-01-16 kl 22:11:02

alltså, din blogg är jättebra och du är en jättebra mamma, men har man en så stor blogg får man vara med på en hel del skit men tänk dom som vill ha uppmärksamhet,

du uppmärksammar ALDRIG sånna som skriver något bra, så då kanske endel skirver taskiga saker för då blir det störra chans att då uppmärksamhet!

börja med positiva kommentarer, ta inte åt dig av allting, sttå på dig :)

Perre
Postat 2011-01-16 kl 22:14:11

Haha! Jess här ovan någonstans verkar inte ha på det klara hur man blir gravid. Jisses vilken dum kommentar!

Folk verkar jobba hårt med att tracka ner på dig för att du är mamma och 15 år gammal. Fortsätt i den stil du håller på med, dissa folk som dissar dig och låt dem inte 'bring you down'.

Lina
Postat 2011-01-16 kl 22:38:54

IDIOTS! Varför har vi bröst? :)

Varför har vi bröst?

- jo, för att kunna amma!

om ni inte ammar försämrar det barnets emunförsvar, mjölken som produceras i brösten bygger upp emunförsvaret!! Det finns inte om du ger ditt barn ers'ttning du ska amma med brösten minst i 1 års tid för att ditt barn ska hålla sig frisk hela LIVET!



Jag ammade mitt barn i 1 års tid OCH min dotter är 7 år gammal nu, hon HAR ALDRIG VARIT SJUK! ALDRIG!!

Ett under?

- NEJ, hon blev ammad i över 1 års tid!!



- Tänk på ert barns framtid, och tänk efter vad gud gjorde när han skapade oss människor!!



Dumma & unga mammor fattar ju noll men smarta kanske förstår människan uppbyggnad!!

Lina
Postat 2011-01-16 kl 22:39:24

Ps. JAG ÄLSKAR DIN BLOGG! :D :D GO GIRL!

Jörgen Kruth
Postat 2011-01-16 kl 22:44:25

Varför hade du så bråttom att bli mamma? Kan inte fatta det..

malin
Postat 2011-01-16 kl 22:51:05
Blogg: http://jagemallan.blogg.se/

jag tycker att du är jävligt stark som kan ta hand om ett barn när du bara är tonåring, jag var nära där en gång men slapp och det är jag glad över, jag hade aldrig nånsin kunnat vara mamam nu när jag bara är 14. adda gärna min msn för jag skulle behöva lite tips om vissa saker som jag inte skulle vilja visa inför alla som läser din blogg:) men väldigt starkt och modigt av dig att du vågar berätta sånt här! :)

Tess
Postat 2011-01-16 kl 23:20:11
Blogg: http://highlandertess.blogg.se/

Jag hade bara mjölk i 1 månad och 10 dagar. Folk som trackar en och säger att man är en dålig mamma som inte vill barnets bästa vet inte vad de snackar om! Man kan inte tvinga fram mjölk.

moa
Postat 2011-01-16 kl 23:38:04

Jag har en fråga gör det ont att ammar

Beatrice
Postat 2011-01-16 kl 23:55:24

Alltså jag måste bara fråga..

Oftast så brukar alla unga mammor först säga att de helst skulle ha väntat med att skaffa barn tills de blir äldre. Känner du också så även fast du skriver att Kelly är det bästa som har hänt dig? :)

Tycker att du är jävligt stark! Jag är bara en månad yngre än dig och jag tror nog inte att jag skulle klara av ett barn vid den här åldern.

Lycka till i framtiden! :)

Cissi
Postat 2011-01-17 kl 00:06:25
Blogg: http://festinalente.webblogg.se/

Tvärr behandlas man dåligt och nedlåtande av både vård, vänner och utomstående när man inte kan amma. det är inte samma för alla och många har människor omkring sig som stöttar och inte dömmer en mamma som redan har ångest och dåligt samvete på grund av att det inte går! Det är tyvärr inte respekterat i vårt samhälle när inte kroppen vill det den ska! Men vet man själv hur det känns eller känner människor som har haft problem, då dömmer man ingen! MVH Cissi

Helen
Postat 2011-01-17 kl 07:35:25

Bry dig inte om vad andra säger om att du inte ammar. Jag har 2 tjejer som idag är 5 år och 2 år. Jag försökte amma äldsta men hade inte tillräckligt med mjölk så jag fick ge henne ersättning efter varje amning men mjölken rann aldrig till. Så från hon var 3 veckor så fick hon bara ersättning. Lillan prövade jag amma på bb men då hon bara gick ner i vikt så fick hon ersättning direkt istället. Alla kan inte amma och barnen tar inte skada av det, man har dem ju i famnen fast man ger dem flaska. Lycka till och vad jag läst så gör du ett bra jobb som mamma. Kram

Linda
Postat 2011-01-17 kl 09:26:06
Blogg: http://livetsomlinda.webblogg.se/

Jag ammade i 2 veckor, efter det åkte jag på mjölkstockning och efter mjölkstockningen försvann allt. Jag trodde jag skulle kunna amma i evigheter då jag läckt i 3 månader innan förlossningen men så blev det inte. Vi kör på ersättning vi med.



Du är absolut inte en sämmre mamma bara för att du inte ammar. Kan man inte så kan man inte.

Sanne - Mamma till Lykke
Postat 2011-01-17 kl 10:00:34
Blogg: http://lykkeochjag.blogg.se/

Tycker du gör ett toppenjobb!



Äsch, skit i vad folk säger, dem klagar för att verka bättre och ingen är perfekt.



Jag ammade Lykke i en vecka och hade ångest innan varje gång, det gjorde ju så himla ont och jag hade feber mm. alltså mjölkstockning. Mig klaga ingen på. Tycker inte andra har med det och göra. Var en tjej som kommentera att Lykke inte dricker vatten till maten. Hon vägrar och har alltid gjort.. "det var inte bra" nej, men vad är bra då? AAh håll käft till alla som klagar. Amma om du kan, skit i det om du inte vill, pumpa eller ge ersättning. Och strumpor? Har inte jag på min dotter hemma heller :)

Ellen
Postat 2011-01-17 kl 10:24:30
Blogg: http://eeklund.blogspot.com

folk som inte har varit i samma sits ska inte säga någonting alls! försök att inte ta åt dig. :) du borde inte ge svar på tal till alla iq-befriande idioter. :)

Elin
Postat 2011-01-17 kl 11:07:50
Blogg: http://sweetelicus.blogspot.com

Amma är absolut inget måste för fem öre , jag kunde inte ens amma för mina bröst producerade inte ens mjölk , visst är de väll bra men också väldigt mycket smidigare att kunna ge nappflaska så även någon mer kan hjälpa till och mata om nätterna och ect

Tarja
Postat 2011-01-17 kl 11:57:31
Blogg: http://lillamammabitchen.blogg.se/

Jag ammade inte någon av mina länge. Med den första tog mjölken slut och med den andra orkade jag inte amma, han skulle en gång i timmen...

a cup of emilia
Postat 2011-01-17 kl 14:11:48
Blogg: http://www.acupofemilia.blogspot.com

Har läst din blogg och har även läst dessa elaka kommentarerna du pratar om. Jag vill bara säga att skit i dem!! Du ska inte behöva förklara dig (tex. varför du inte ammar osv.) Gillar inte folk de dem läser så kan de skita i att läsa! Stå på dig Micha! Jag vet att du klarar det :)

♥ Angelina
Postat 2011-01-17 kl 14:36:17
Blogg: http://aslanx.blogg.se/

Min mammas mjölk tog slut efter ca 2-3 veckor när hon ammade mig! Det är väldigt vanligt, och ingenting farligt med det. Jag har inte lidit av det! :) kram!

x Angelina, http://aslanx.blogg.se/

Malin
Postat 2011-01-17 kl 14:43:30
Blogg: http://malluskan.blogg.se/

Hej! Grejen med amning, är att det inte passar alla!

De passade inte mig, men de passade min kompisar. Ska man verkligen behöva känna sig obekväm i en situation bara för att andra tycker att det är det rätta att amma sitt barn? Äldre verkar tycka att man ska amma tills barnet är 25 eller nått! Nej skit i de, jag ammade inte länge och mitt barn är bäst i världen :D

Milla
Postat 2011-01-17 kl 18:57:00
Blogg: http://aliceab.blogg.se/

Tycker inte du gjorde fel i att sluta amma. Själv hade jag oxå problem med att fåmjölk till min dotter som inte gick upp i vikt. Efter 3 veckor fick jag börja med ersättning och hon har inte tagit det minsta skada av det. Tror bara folk är aviga på att du har barn och folk omkring dig som tar hand om henne. Lycka till i framtiden o skit i alla människor som vill dig illa.

joline
Postat 2011-01-17 kl 20:29:30
Blogg: http://joolineelindgren.blogspot.com

hej vilken söt bebis!:)

kolla gärna in min blogg!

och följ mitt tonårsliv!:I

kram

Linnea
Postat 2011-01-17 kl 20:37:43

Du är grym som vågar blogga trots alla onödiga kommmentarer !

Du är bäst kram

Filippa - mamma till Liam
Postat 2011-01-17 kl 20:56:54
Blogg: http://liamochvi.blogspot.com

Skit i att försvara dig! Du är bra som du är! Amning är skit svårt och det lär folk lära sig när det är deras tur att skaffa barn!!



kram på dig!

Sandra
Postat 2011-01-17 kl 21:02:04
Blogg: http://sandramariewahlbom.blogg.se/

Känner igen mig i det du skrivet :) Jag trivdes inte alls med att amma och även fast jag hade mjölk så ville jag inte fortsätta. Man ska göra det som fungerar bäst för en :) Lycka till!

Emelie
Postat 2011-01-18 kl 13:17:27

Säger som vissa andra; Skit i vad folk säger!

Du gjorde det du kunde!

Hon fick i sig råmjölken (den första, viktiga mjölken) det är huvudsaken..

Det finns ju dem som inte vill amma sina barn, är de då dåliga föräldrar?

Barn som blir adopterade får ju inte heller amma, inte dör de av det..

Du gör det bra!!

Nemo
Postat 2011-01-18 kl 13:41:07

Jag fick min son då jag var 17, idag är han 1½ år och ammas fortfarande.



Det var svårt i början, ja - men efter ett tag så anpassade sig mjölken perfekt till min sons behov och vi båda tycker att det är super mysigt att gosa på kvällen med amning. Alla studier visar att barn som ammats har högre genomsnitts IQ, bättre hälsa och mindre risk att drabbas av PSD, diabetes och fetma.



(Kevin blev säkert uppfödd på ersättning?)



Du kanske lämnade bort Kelly så mycket så att mjölken aldrig fick en chans att komma till?

Annika - familjebloggen - nu är fjärde pojken här! <3
Postat 2011-01-18 kl 15:26:01
Blogg: http://nilssonpettersson.blogg.se/

Bry dig inte om dom som skriver så om det...! Mina två äldsta pojkar fick bröstmjölk i EN vecka, men båda är mycket, mycket välmående. Inga problem eller fel alls på dom. Den äldsta är idag 7 år, den andra är 13 månader.

Igår fick vi en pojk till, vi får se om amningen funkar denna gång. Jag har inga större förhoppningar om detta, funkar det så funkar det liksom. Om inte, så är det bara att ta till ersättning - det är inte hela världen ;)



Jag litar fullt på det med ersättning med tanke på min erfarenhet av det. Lita på dig själv, det är Du som bestämmer, det är Du som vet bäst i detta läget. Det är ju DU och Kelly som ska må bra, inte nån annan...! Eller ja, det är väl bra om dom mår bra - men inte på eran bekostnad :)



Kram

goggo
Postat 2011-01-18 kl 17:18:14

bry dej inte ens om vad folk säger kring din ammning... folk har fortfarande inte med ditt o kellys liv o göra. stå på dej:)

Mohammed
Postat 2011-01-18 kl 17:41:46

HHAHAHAHAHAHAHHAHAHAHAHAHAHHAHAHAHAHAHAHHAHAHAHAHAHAHHAHAHAHAHAHAHHAHAHAHAHAHAHHAHAHAHAHAHAHHAHAHAHAHAHAHHAHAHAHAHAHAHHAHAHAHAHAHAHHAHAHAHAHAHAHHAHAHAHAHAHAHHAHAHAHAHAHAHHAHAHAHAHAHAHHAHAHAHAHAHAHHAHAHAHAHAHAHHAHAHAHAHAHAHHAHAHAHAHAHAHHAHAHAHAHAHAHHAHAHAHAHAHAHHAHAHAHAHAHAHHAHAHAHAHAHAHHAHAHAHAHAHAHHAHAHAHAHAHAHHAHAHAHAHAHAHHAHAHAHAHAHAHHAHAHAHAHAHA

Maria - mamma till Neo 1 år
Postat 2011-01-18 kl 19:45:19

Jag ammade min pojk i 2 månader sen började jag med ersättning lite smått. Mjölken tog slut när han var 3 månader och gav honom bara ersättning efter de. Dom klarar sig så bra med de, de gör ingen skillnad. De enda är att dom inte får antikroppar av ersättning som dom får av bröstmjölk. Så länge man klarar av att amma är bra, de finns inget som säger att man måste amma till en viss ålder. Vi som mammor vet bäst om vad som ÄR bäst för våra barn, vi vet t.ex hur mycket barnen får i sig när man ger dom ersättning!

M
Postat 2011-01-18 kl 20:31:00

Jag pumpade varannan timme varje dag i över 2 veckor innan jag fick någon mjölk + att min dotter sög hela tiden. Sen fick jag pumpa varje dag i 8 månader för att mjölken inte skulle försvinna trots att hon ammades! Handlar om prioriteringar!

Cecilia
Postat 2011-01-18 kl 20:46:17
Blogg: http://calatalo.blogg.se/

Klart det är bäst att amma bebisen, men kan man inte så kan man inte. Du har ju försökt och det gick inte, då finns det ju inte så mycket att göra.

Emelie
Postat 2011-01-19 kl 17:28:14
Blogg: http://ehallin.blogg.se/

De som skriver att det handlar om proritering.. BULLSHIT! Man sätter ju alltid sitt barn i första hand och skulle aldrig göra något som skadar det.. Samma sak hände mig efter tre veckor... Jag köpte till och med en bröstpump och försökte men till och med den visade vad vi redan visste, mjölken tog slut... Jag försökte pumpa o pumpa men den ville inte komma tillbaka och helt ärligt så mår min dotter lika bra om inte bättre nu med ersättning.. Nu ser man ju hur mycke hon får i sig dessutom vilket man aldrig vet när man ammar.. =) Stå på dig och skit i de som dömmer, "vi tro vi är bättre än andra-morsor" är det värsta som finns och de är säkerligen bara arga för att andra hittat "genvägar" och de är de bittra över att de aldrig så... Tungt men sant =)

Louise
Postat 2011-01-19 kl 22:28:00
Blogg: http://pajalamamma.blogg.se/

Hej.

Det är första gången jag läser din blogg , och när jag såg detta inlägg blev jag ARG.

Jag har en son på snart 6 månader han kom nästan 5veckor för tidigt, när han kom var jag väldigt stressad och mådde väldigt dåligt pga olika familje förhållanden, jag kunde amma min son Simo i inte ens 1 månade för mjölken tog slut.

Vi jag och min man började då ge han flaska och han har ätit NAN sen han var 1 månad nu är han snart 6 månader som sakt och väger snart 8kg och är 66cm lång. Det är inte fel att inte kunna amma,bara för någon dag sedan sa jag till min bästa vän att jag hade aldrig kunna tänka mig att amma nu det skulle kännas så fel, för mig är han en egen person som inte längre ska äta från mig så att säga. Jag tycker att du ska stå på dig det är inge fel med att inte kunna amma.

Du vet vad som är bäst för din dotter du och ingen annan.

Styrke kramar

Mimmi - Mamma till Liam
Postat 2011-01-21 kl 22:16:47
Blogg: http://jagochmittbarn.blogg.se/

Jag ammar inte min son längre heller. Jag tyckte inte att det var speciellt kul helt enkelt, gillade det inte alls så då slutade jag :) Massor med folk som lade sig i, men det är ju ens eget val, ingen annans! Keep up the good work! :)

Viktoria M
Postat 2011-01-24 kl 18:54:55
Blogg: http://imtoooldforthisshit.blogg.se/

Jag kommer antagligen inte heller ha mjölk i mina bröst. Då min mamma hade precis som din mamma och dig... Den tog slut helt enkelt.



Kram på dig! <3

angelicka
Postat 2011-02-20 kl 14:24:19
Blogg: http://angelmoon.blogg.se/

hej jag såg först din video på youtube..det enda jag kan säga e : att jag veeeerkligen beundrar dig och ditt mod som mamma......<3 jag e 22 år och har blivit mamma ....

Elize
Postat 2011-02-28 kl 22:41:47
Blogg: http://mrsgargamel.blogg.se/

Så var det för mig också! ville verkligen amma och det var frustrerande när mjölken bara tog slut! Folk dömde mig också, men de visste ingenting! Har läst lite i din blogg och tycker du är en superkvinna! jag tycker jag själv var ung när jag fick min dotter (precis fyllt 20) men det är verkligen strongt av dig! Skit i allas skitsnack, de är bara avundsjuka! ;)

Linda
Postat 2011-03-02 kl 23:35:00
Blogg: http://liindawestiin.blogg.se/

Min amning fungerade inte heller. Men visst var det mysigt. Även om det bara varade i ca 1 månad.

Victoria Jansen
Postat 2011-04-30 kl 09:38:16
Blogg: http://torija.pixbox.se/

Äh skit i de jävla kärringarna ;) Bara för att vi är unga så är allt vi göra fel. Bara att se glad ut och be dom dra åt helvete :) Hade dock ingen som sa något till mig när jag fick min son som 16 åring, men min attityd har inte varit att jävlas med :D Haha! Har nu ammat min dotter i 3 månader och mjölken börjar sina massa redan, kan ju bli så ibland. Med sonen ammade jag 13 månader :O Men gick ner så mycket i vikt att jag såg sjuk ut. Stå på dig! Ursäkta dig inte för dina val!



Kommentera inlägget här:

» Namn

» Mail

» Blogg/hemsida

» Kommentar