Lustgasen?

Postat 2010-11-06 kl 18:02:20

Från start har jag varit helt säker på att jag ska använda mig av lustgas!
Men nu är jag inte lika säker längre.. mår man illa? Kommer man komma ihåg någonting? distraherar det?
Jag är fortfarande helt säker på epiduralen iallafall, men jag måste fundera en gång till om jag verkligen ska använda lustgas.

Tilde ♥
Postat 2010-11-06 kl 18:06:24
Blogg: http://juniiorss.blogg.se/

Fiin blogg !

Anonym
Postat 2010-11-06 kl 18:09:14

Bestäm dig inte för något nu utan ta det när du är där! Du har ingen aning hur lång förlossningen blir, blir det många timmar kan lustgasen vara väldigt skön att använda.

Gå istället in på förlossningen med tankesättet "Jag är beredd att testa det mesta" eftersom du inte har en aning om hur smärtan kommer slå dig!

Alma - One more time
Postat 2010-11-06 kl 18:10:27
Blogg: http://almacedefors.blogg.se/

Sv: Det låter vettigt! :)

Jag kan fortfarande inte förstå hur man kan vara stark nog att ta på sig ansvaret för ett nytt liv! Du måste verkligen ha förberett dig mycket mentalt va?

Enya
Postat 2010-11-06 kl 18:16:15

Lustgas är bra. Du blir väldigt "lullig". Som att ha dryckit några glas vin ungefär. Men ruset går över fort. (Jag fick endast lustgas under min förlossning) Lustgasen tar inte bort smärtan men den får dig att "glömma bort" för ett kort tag. Man kan må lite illa om man andas in för mkt för länge. Annars inte:) Du kommer säkerligen säga en knasiga saker på lustgasen, och du kommer ihåg det. :)

Tänk på att Eupidralen kan försvåra och dra ut på förlossningen. Sen finns det mer risk att du spricker. Men det är något du får se när du är där:) Det går liksom aldrig att planera en förlossning i förväg:) Men du har något alldeles fantastisk att se framemot! Lycka till!

Kramar!

amanda
Postat 2010-11-06 kl 18:17:32
Blogg: http://amandadagsberg.blogg.se/

Shit du är fasen riktig modig!

Jag själv hade aldrig klarat att ta epidural och ens föda barn i min ålder.

Tycker om din blogg o fortstätt som du gör nu, ha det bra:)

Anonym
Postat 2010-11-06 kl 18:17:56

tycker att du åtminstone ska försöka strunta i bedövning, bebisen drogas ju också då

Hanna
Postat 2010-11-06 kl 18:18:34
Blogg: http://myhannas.blogg.se/

Luftgasen gör att du inte är så spänd, utan

slappnar av. Den kan få dig att skratta, eller

att du känner dig som om du flyter eller jätte tung.

Också att man får fjärilar i magen....

FlizanLizan
Postat 2010-11-06 kl 18:21:18
Blogg: http://flizanlizan.blogg.se/

Hejsan



Äru sugen på en design så kostar bara mina designers 75 kr eller 100 :P

Mia
Postat 2010-11-06 kl 18:31:45
Blogg: http://mariadahlgren.blogg.se/

Jag upplevde lustgasen som en väldigt stor hjälp. Illamående blev jag inte, min sambo uttryckte det det dock så när han fick testa. Jag tror att under den smärtan har man inte tid att må illa. Så här i efterhand känns förlossningen som ett rörigt och suddigt minne och det är möhligt att det beror på lustgasen. Låt de ge dig vad de vill när du kommer in, de brukar veta vad som är lämpligt. Jag skulle tagit vad som helst i det ögonblicket ;)

natali
Postat 2010-11-06 kl 18:34:30
Blogg: http://natalinikola.blogg.se/

Starkt gjort att behåla den ! :D



JAg vill också ha barn sååå söta , Men jag väntar :)

Hanna
Postat 2010-11-06 kl 18:36:56
Blogg: http://myhannas.blogg.se/

Btw, kan du hjälpa mig med en sak på min blogg?

Jag ger dig mitt lösen & användarnamn!

Anonym
Postat 2010-11-06 kl 18:37:39
Blogg: http://jsreality.blogg.se/

Jag blev yr av lustgasen men jag älskade den haha, och minns gör jag oxå :) Men de är väl jätte olika. Du kan ju testa, är ju bara att sluta om du känner att du inte vill.

Anonym
Postat 2010-11-06 kl 18:40:26

Strunt i det nu. Du har ingen aning om vad du vill när du väl är där, ta det som det kommer istället

JB fan Madde
Postat 2010-11-06 kl 18:47:05
Blogg: http://twilightfanmadde.blogg.se/

om det är son som man somnar av så kommer man inte i håg nogot. den luktar jätte äckligt men man somnar efter ca 7 sek

=) linnea lindh
Postat 2010-11-06 kl 18:48:25
Blogg: http://linnealiindh.blogg.se/

Hejj!

Det är första gången jag läser din blogg!

Och jag tycker du är väldigt modig och stark som vågar behålla ditt barn. Jag tror även du kommer bli en väldigt bra mamma. Oh jag längtar tills barnet är fött så man kan få se messa bilder på Kelly ♥

Kramar Linnea :D ♥

Miia mamma till My
Postat 2010-11-06 kl 18:50:21
Blogg: http://busfroetochjag.blogg.se/

FÖr mig kände ja bara av lustgasen dom 3 första andetagen, sen va det som bortblåst. Hade den bara för att kontrollera andningen. Och min epidural funka inte, bara dom 10 min från att ja fick den tills vattnet gick. dom fick fylla på 2 gånger men hjälpte inte. Men det gick fort ändå tycker jag. från epiduralen till vattnet gick 10 min efter tills min dotter va ute tog det ca 4 timmar. Det är så olika för alla, man får ta det som det kommer när man kommer in till förlossningen. kram

Anonym
Postat 2010-11-06 kl 19:11:14

Jag får lustgas ungefär en gång i veckan pga jag får tandbehandlingar. Det känns väldigt avslappnande, roligt och man blir verkligen lugn. Det känns som att man drömmer. Efteråt kommer man ihåg allting och man är medveten hela tiden.

Ida
Postat 2010-11-06 kl 19:14:38
Blogg: http://www.familjenspel.se

Hej! Jag tycker du ska pröva lustgas! Det hjälper men jag mådde mycket illa med det är nog för smärtan och gasen.. Men jag tog också ryggmärgsbedövningen och den hjälpte grymt mycket, men mitt tips skulle vara att inte ta ryggmärgsbedövning en det första du jag tyckte det hjälpte när man väntade till det riktiga smärtorna!

Frida
Postat 2010-11-06 kl 19:38:31
Blogg: http://nymamma.blogg.se/

Jag skrattade när jag använde lustgasen. Tills värkarna blev för mycket. Då tog jag ryggmärgs bedövingen. UNDERBAR! Kände knappt något av värkarna och kunde sova och äta. LOVE IT!

Lou Lullaby
Postat 2010-11-06 kl 19:46:39
Blogg: http://loulullaby.blogg.se/

Man skrattar av lustgas! Iaf jag, det kittlas i fötterna. Visserligen har jag aldrig fött barn, så vet inte om det funkar då.. Men det funkar när man ligger i tandläkarstolen!

Anonym
Postat 2010-11-06 kl 20:12:59

Använde bara lustgas nej jag mådde inte illa och ja jag kom ihåg hela förlossningen. Blev bara törstig av den och drack massa cola. Hann inte med annan bedövning skulle precis ta ryggbedövning då kolla dom mig öppen 10 cm bara och köra på med lustgas och vid krystvärkarna behövde jag den inte alls då försvann smärtan nä jag krystade...

Stephanie
Postat 2010-11-06 kl 20:26:05
Blogg: http://steephii.blogg.se/

Rekommenderar lustgas starkt! Du kommer fortfarande känna smärtan men lustgasen tar bort topparna. För mig var det ingen dans på rosor att ha förlossningasvärkar och ville därför ha epidural direkt när jag kom in. Narkosläkaren hade dock fullt upp så jag fick vänta och då hjälpte lustgasen att få bort de där olidliga topparna. Man blir lullig men jag kände fortfarande att jag var väldigt klar i huvudet. Epiduralen tog i princip bort all smärta för mig.

Debora- Mamma till Maximilian 090923
Postat 2010-11-06 kl 21:15:25
Blogg: http://deborapersson.bloggplatsen.se/

Lustgas var det enda jag bestämde mig för att ta, när det väl var dags för lillen att komma ut och jag skulle ta lustgasen så funkade den absolut inte alls för mig. Efter två andetag mådde jag jätteilla och struntade sen i den och klarade mig igenom förlossningen utan bedövning alls:)

Emily
Postat 2010-11-06 kl 22:02:11
Blogg: http://agressia.blogg.se/

Det är olika från person till person.

Vissa mår illa av det, men andra inte.

Men de finns olika styrkor, så börja på den minsta. Du kan testa att andas in en gång för att se om du tycker om det, ruser går över väldigt fort om du skulle tycka det var obehagligt.

Det tar inte bort smärtan, men du kan slappna av mer. Krams

Nej nej nej
Postat 2010-11-06 kl 22:10:32

Hoppas för kellys skull att du väljer bort epiduralen istället för lustgasen, om du inte visste det så är det morfin i epiduralen som går över till barnet under förlossningen!

Människor har fött barn utan smärtstillande i alla år så jag förstår inte varför vi idag ska behöva massa kemiska substanser som skadar våra barn.

Tänk rätt för kellys skull.

Lycka till :)

Anonym
Postat 2010-11-06 kl 22:19:19

nä droga inte barnet i onödan. Nu har du bestämt att ha det här barnet så försök föda utan smärtstillade så hon slipper bli drogad

Liza
Postat 2010-11-06 kl 22:20:23

Hej, när ja fick min dotter använde ja mig av lustgas vilket g

hjälpe mycket vid verkarna. Du minns precis allt och man mår inte illa, det är de bästa för dig och barnet hoppas allt går bra för dig kram

Jenna
Postat 2010-11-06 kl 22:44:52
Blogg: http://gumsalumsa.blogg.se/

Säger som alla andra, ta sånt där när du väl ligger där och har ont. Förlita dig inte helt heller på ryggbedövningen. På mig la dom epidural 2 gånger, men det hjälpte inte ett smack!

Däremot mådde jag huuur bra som helst i lustmasken på mina rosa moln.

Sandra.
Postat 2010-11-06 kl 22:49:31
Blogg: http://motherhood.blogg.se/

Vid min första graviditet räddade lustgasen livet på mig, vid den andra så mådde jag bara illa. Dessutom funkade inte ryggmärgsbed. så det var rätt dåligt ställt ett tag, men... Jag tog mig igenom det. Dock önskar jag att min andra förlossning var mer likt den första då jag var väldigt borta...

Anonym
Postat 2010-11-06 kl 22:59:03

Epidural fungerar inte alltid. Dom stack mig 4 ggr i ryggen och det fungerade inte, jag tror det är 1/10 som det inte fungerar på. Lustgas är toppen för de tidiga värkarna, mot slutet hjälper det inte alls, och under utdrivningen får (iaf inte jag) man inte ens ha lustgas. Nu i efterhand önskar jag att jag skippat epiduralen då den ändå inte tog, och smärtan jag hade i ryggen efteråt är obeskrivlig. Men jag rekomenderar absolut lustgas!

Annika:)
Postat 2010-11-06 kl 23:17:59
Blogg: http://thevampiregirl.webblogg.se/

men asså om du vill ha info om det så kan du ju söka på google . när jag var hon tandläkaren fick jag en broshyr(stavning) om det för jag skulle typ tra ut en tand. så du kan ju fråga dom oxå.



ha det så bra, kram:)

Melanie, mamma till Belle
Postat 2010-11-07 kl 11:21:33
Blogg: http://mammastosabit.blogg.se/

Lustgasen var min bästa vän under min förlossning. Den tog bort det värsta av värkarna och framförallt så tappade jag tidsuppfattningen. Jag krystade i 45 minuter, men själv så trodde jag det tog 3 minuter! Så lustgasen var guld värt för mig. Klarar du dig med lustgasen, så är det bara bra. Jag tyckte det var häftigt att ha fött på naturlig väg, bortsett ifrån lustgasen, och det är jag glad över nu i efterhand att jag gjorde.

Sköt om dig & bebben i magen. Fin blogg du har!

Becca & baby
Postat 2010-11-07 kl 11:24:14
Blogg: http://grrsexymama.blogg.se/

Prova lustgasen, man märker nästan direkt om man mår illa av den :) Men jag hade bara epidural, den var underbar. Känns jobbigt att hålla en mask för munnen också, man vill gärna ha händerna fria till att hålla en hand eller sängkanten ;p

Jessica
Postat 2010-11-07 kl 11:27:47
Blogg: http://aaceton.blogg.se/

Sitter här höggravid och ska föda min andra bebis om ca 3 veckor. Första förlossningen med Nova för 1,5 år sen gick jättebra. Livrädd för sprutor och dylikt, så epidural gick helt bort. Det finns både för och nackdelar med alla smärtlindringar. Men jag använde mig utav lustgasen och jisses va roligt det blev, tycker att du ska testa den. Visst, tar du för mycket kan nog ett illamående kanske komma, men den va guld värd för mig. Epiduralen kan tyvärr förlänga förlossningen och den hjälper dig "bara" under förvärkarna. Jag anser att du ska testa med bara lustgas och massage, blir det för jäkligt och långdraget så kan man ju ta nåt mer, men visst känns det la skönt att få ut en bebis som inte är helt drogad också? Din förlossning kan ju faktiskt gå jättefort och jättebra, trots att det är den första. Det gjorde min iaf. Lycka till och så ser vi om jag hinner föda före dig :))

Kram

Jonna - Ludde mammma
Postat 2010-11-07 kl 11:34:58
Blogg: http://mammanochprinsen.blogg.se/

Jag använde bara lustgasen när min son föddes och är glad över det.

Hade sagt från början att jag inte skulle ha någon epidural, då min mamma höll på att dö av den för att dom la den fel.

testa lustgasen iallafall, den är bättre än man tror :)

jenny
Postat 2010-11-07 kl 12:06:24
Blogg: http://jennynystrom.blogg.se/

hej

Det är första gången jag läser din blogg och jag ser att många redan gett sina kommentarer. Ingen förlossning är den andra lik och därför är det svårt att stå på sidan eller säga redan nu vad man vill ha för smärtlindring. Jag tycker att det är bra att du redan nu funderar på vad du vill ha för det kan vara svårt att börja tänka på det när du ligger på förlossningen med värkar. Själv har jag fått två barn, den ena föddes med epidural och med den andra han jag bara med lustgas (hon kom på 12 min). Om jag tänker tillbaka nu så var det lättare att återhämta sig när jag bara tagit lustgas men å andra sidan var det en mycket snabb förlossning och andra barnet. Med första barnen så fick jag som sagt epidural och det fungerade utmärkt, ett stick som inte kändes och sedan funkade det super. Jag ångrar inte en sekund att jag tog det och barnet mådde bra. Det viktigaste tror jag är att du själv känner dig trygg med den bedövningen du väljer. Lycka till och glöm inte att andas, varje värk för dig närmare ditt fantastiska mirakel.

M
Postat 2010-11-07 kl 12:08:14
Blogg: http://enlitenmamma.blogg.se/

alla reagerar på helt olika sätt. Jag blev däremot väldigt beroende av det. INGEN fick ta den från mig. Det hjälpte under tiden jag fick värkar men när min dotter var påväg ut så hjälpte det inte ett dugg. Jag ville ha epidural just då men då var det försent. Jag är ganska stolt över mig själv att jag klarade av att inte använda något annat än lustgas.



Har två vänner som har fått ryggproblem efter när dom har fått epidural under deras förlossning. Självklart är det positivt i början för att kroppen domnar bort, man känner inte så mycket smärta(det är vad jag har hört). Men att leva med ryggproblem är inte så kul.

Erika - Miliam&Miltons mamma<3
Postat 2010-11-07 kl 12:11:40
Blogg: http://eriikabjoorkman.blogg.se/

Man kan må illa och man kan glömma saker efteråt när man användt lustgas.. Jag tycker heller inte att den tar bort smärtan, MEN den gör så att man slappnar av när man har ont:)

Den var min bästa vän under båda mina förlossningar ;)

Linda - mamma Till Emma
Postat 2010-11-07 kl 12:51:31
Blogg: http://znooki.blogg.se/

Hej, va kul att du ska ha barn nästa månad! Jag använde mig utav enabrt lust & syr gas under min förlossning. Tog inget annat än det bara, Man minns allting, det distharerar dig inte utan lättar op trycket när värkarna är som värst. Min dotter fyller 2år nu på onsdag och minns förlossningen glasklart! Lycka till i framtiden med din lilla tös! Kramar Linda & Emma

Jessica -mamma till tre
Postat 2010-11-07 kl 13:14:34
Blogg: http://yessicaa.blogg.se/

Hej! :)

Först och främst vill jag ge en styrke kram till dig. För att du är stark och står på dig mot folk som inte har en aning hur det känns. Sånt folk som är så missnöjda med sig själva så att dom måste klanka ner på andra.



Ang bedövningar så kan jag bara ge mina upplevelser.

Med mitt första barn så hade jag lustgasen, och sist epidural. Med mitt andra och tredje barn hade jag ingen slags bedövning alls. Det var mest för att jag inte hann. Haha födde nästan nr 2 hemma och nummer 3 kom hemma i badrummet :p Men jag anser att det var mycket skönare att inte ha något alls! Visst det gjorde ont men man får sån adrenalinkick iaf så man hinner inte tänka på det. Och efter jag hade tagit bedövning tycker jag bara att det gjorde hemskt ont efteråt. Eftersom jag var så pass bedövad. Men med dom andra två blev det bara bättre eftersom jag hade haft sån smärta innan. Sen är det svårt att planera men om jag skulle få ett till barn skulle jag nog försöka vara utan bedövning helt och om det verkligen inte skulle gå så skulle jag bara ta lustgasen :)



Lycka till med allt! Kram *Jessica

Fia
Postat 2010-11-07 kl 13:21:03
Blogg: http://familjenskoglund.blogg.se/

Hej!

Jag födde mitt första barn med epidural och lustgas..lustgasen funkade jätte bra men epiduralen däremot hade jag kunnat vara utan...den förlängde bara förlossningen och fick mina värkar att försvinna..

Med andra barnet så fick jag bara lustgas och det funkade jätte bra! Man minns allt och använder man den inte på 1 min så är man helt klar i huvudet igen..Nu väntar jag barn nr 3 och jag ska köra på lustgasen denna gång med. Lycka till med allt! :)

josefine
Postat 2010-11-07 kl 13:24:25

jag var 17 när jag fick min son!: ) nu är jag 18. Nej lustgas är uunderbart. du kommer ihåg allt, det är bara som att värken i typ ryggen försvinner, man mår inte illa eller något. Det är ingen stor dos man får. Men det var underbart! enda bedövningen jag hade ;p

julia
Postat 2010-11-07 kl 13:51:08
Blogg: http://csomicool.blogg.se/

hej!

jag är 11 år och bröt armen den 12 sep. den blev så böjd så att de var tvungna att bryta tillbaks den. då fick jag lustgas. jag var jätterädd att det skulle göra ont men det gick bra:) vissa kan bli illamående och vissa bara glada. jag var glad hela tiden. lustgasen hjälpte värkligen och var jättebra så om du vågar så prova!!! det var coolt ;)

Nathalie, mamma till Nellie
Postat 2010-11-07 kl 14:18:26
Blogg: http://varatlillaunderverk.blogg.se/

Hej! Jag hade endast lustgas under min förlossning och lustgasen var min bästa vän! Innan förlossningen hade jag inga planer alls på att använda lustgas utan hade annat som jag hade tänkt mig. Men lustgasen kan smaka lite illa och man kan höja och sänka hur mycket man vill ha. Men du ska ta de som känns bäst för dig.

Kram

N
Postat 2010-11-07 kl 14:29:26
Blogg: http://yummymummy.blogg.se/

Hej tjejen!

Jag tycker att lustgasen funkar super. Den tar ju inte bort smärtan utan man kommer liksom bort från den. Det känns som om man är berusad. Däremot så försvinner "ruset" snabbt och man blir snart klar i huvudet igen. Du kan ju testa en gång och känna efter? Känns det inte bra så är det bara att lägga bort den. Jag har fött två barn med bara lustgas och det har funkar jättenbra! Låt inte folk skrämma upp dig, det är fantastiskt att föda barn. Jag hoppas att det kommer att gå bra för dig och lilltjejen!

Amanda
Postat 2010-11-07 kl 15:22:15
Blogg: http://amandatillenius.blogg.se/

Du kommer att ändra dig hurvida vilka smärtstillande du kommmer vilja ta sedan under förlossningen.

Jag skulle välja epidural och sedan mycket stimulerande som massage och dusch/bad innan vattenavgång.

(blivande barnmorska om si så där 10 år ;) )

Sofie - Mamma till lilla Vincent
Postat 2010-11-07 kl 15:25:58
Blogg: http://fiiiwiii.blogg.se/

Det är inte lustgasen man blir illamående av. Många tror att det är det men i samma veva som man öppnar sig förflyttas bebisen ner och trycker på nerver. Detta gör att man kan bli illamående och kräks. Kan starkt rekommendera lustgasen då den gör dig avslappnad och dämpar värken. Något annat jag vill tipsa dig om är att tänka och öva på andningen. Den är till sjukt stor hjälp om man andas rätt. Lycka till med förlossningen. Hoppas allt går bra!

MVH Sofie

johanna :))
Postat 2010-11-07 kl 16:16:28
Blogg: http://jbernhardsson.blogg.se/

Jag har använt lustgas när jag har vart hos tandläkaren. Och visst,allt man ser kan se lite konstigt ut, och man hör inte speciellt mycket, nästan ingenting. men å andra sidan känner man absolut ingenting heller! så är du känslig, och har ont, ta lustgas, du kommer vara vid medvetandet, men det kan kännas lite konstigt! :)

Jannika
Postat 2010-11-07 kl 16:28:23
Blogg: http://jannikassmulor.blogg.se/

Grejjen med lustgas är att du måste använda den "rätt" för att det ska funka! De som folk upplever som illamående är att man blir lite flummig helt enkelt:p kontrollen över sin kropp försvinner stort och hela huden känns som när en fot har somnat typ..:p Man ska ta djupa andetag av lustgasen och inte vara rädd för att saker blir lite snurrigt!



Som några sakt innan så försvinner itne smärtan, men man glömmer bort fort att man ens hade ont! Jag klarade mig urbra på BARA lustgas och min förlossning var underbar. Det är ju bäst att ha så lite smårtstillande som möjligt som kan påverka förlossninsskederna eller bebisen.. Lustgas är inget som håller i sig utan när du andas luft igen så försvinner all påverkan från lustgasen på någon minut, vilket är skönt. Orka som med epiduralen att du itne har någon känsel i benen sen istället:S

Sara
Postat 2010-11-07 kl 16:49:03

Använd inte lustgas!! Man mår jätte illa av det! Du kommer bli yr också! Och så kanske du inte kommer ihåg något! Så använd inte det! Det är bara mitt råd <3

Blöta Fötter - Nadja
Postat 2010-11-07 kl 18:25:37
Blogg: http://blotafotter.blogg.se/

Jag mådde inte illa när jag fick lustgas, får det hos tandläkaren när jag måste ta bedövningsspruta. Men sen kan det vara olika från person till person.



När jag skulle få lustgas första gången så fick jag gå till tandläkaren en gång i veckan för att testa hur det var att ha lustgas i mindre mängder och sedan öka lite grann i taget. Lustgasen gr en lugn så att man inte får panik(i alla fall för mig med sprutor).

Carro
Postat 2010-11-07 kl 20:23:39
Blogg: http://carolinebroman.blogg.se/

Fick själv mitt första barn för ca 6veckor sen. Jag gick över tiden 1 vecka, men hade små värkar flera dagar innan. Min förlossning tog 13½ timme, något av det värsta och det bästa som jag gjort. Och jag använde bara lustgas hela tiden, hade jag inte haft den så hade jag troligen aldrig överlevt ;).. Jag mådde aldrig illa av lustgasen, därimot mådde jag illa och spydde av smärtan innan jag fick lustgasen. Alla känner olika och alla förlossningar är olika, ingen ide att planera för mycket innan, bättre att ta det som det kommer - det gjorde jag. Lycka till och grattis till bebisen.

Hanna
Postat 2010-11-07 kl 21:41:59
Blogg: http://untitledomen.blogg.se/

Du blir varken distraherad eller borta av lustgas, och jag garanterar att du kommer komma ihåg allt. Lullig, det kommer du bli men inte mer. Den får dig att koppla bort smärtan lättare.

Ebba
Postat 2010-11-07 kl 22:24:44

Jag är så himla tandläkar-rädd, så jag har fått lustgas där ett flertal ggr. Man kommer ihåg allting efteråt, men det är bara det att man inte tänker på rädslor/smärtor osv. Jag tycker att det är ett bra val om du använder dig av lustgas, fast det är ju såklart upp till dig! :) Lycka till med allt, och grattis! :)Kramar

Anonym
Postat 2010-11-07 kl 23:09:06
Blogg: http://emmskarlsson.blogg.se/

jag mådde väldigt illa av luftgasen men ja spydde inte, men det va väldigt bra för det gjorde inte "ont" alltså man tappade bort tankarna på det. men ja va väldigt borta av den, fast visst ja kommer ihåg men inte allt tyvärr. jag han tyvärr inte få nått annat så men ja rekomenderar den!! Fin blogg du hade. Hoppas att din förlossnoing går bra.

Bara du hör av dig om du har nå frågor elr så. Kram

Theres
Postat 2010-11-07 kl 23:46:38
Blogg: http://theresvardag.blogg.se/

hej hej! Jag var 17 när jag blev gravid, visst är frågorna många.. Ett tips är att känn efter själv avd du vill använda dig av under förlossningen, visst kan de hjälpa att fråga andra men kom ihåg inegn förlossning är den andra lik.. Min tog 5 timmar från första värken och jag använde mig inte av något, eller inte lustgas eller epidral, men känn efter där, be om epidral men avstå sen om du känner att du vill föda helt utan... önskar dig all lycka, det är strongt att vara så ung

Jade
Postat 2010-11-07 kl 23:56:26
Blogg: http://letthegoodtimesroll.blogg.se/

Hej hej! Jag har haft lustgas flertal gånger i mitt liv, från att bli lugn innan operationer till att jag ska laga en tand. Jag tycker det är en bra idé. Det ger en mer lugnande känsla och du kommer absolut minnas allt och det distraherar ingenting, snarare tvärtom, det gör det mycket lättare att fokusera. Tusentals personer har säkert redan sagt kanske samma sak men jag orkar inte läsa andras kommentar och det skadar väl inte att skriva ett litet inlägg här? Om du svarar på detta kommentar, svara helst i ett inlägg där jag skrivit på min blogg så inte mina vänner som jag bloggar tillsammans med blir förvirrade, ja du försår när du gått in på bloggen. <3

Anonym
Postat 2010-11-08 kl 01:10:54

Såg din fråga angående lustgas o epidural.

Med lustgas andas man in en blandning av lustgas och syrgas, i början är det hälften av varje sen kan den ökas (i takt med att värkarna blir intensivare) till max 70% lustgas. Ju mer lustgas, desto mer "lullig" blir man.



Att ta lustgas vid smärta gör att man tar bort "toppen" på smärtan vilket medför att man kan slappna av bättre och då minskar smärtan. Jag upplever inte att lustgas distraherar, när värken kommer kan man inte tänka på så mycket annat än att just andas :)



Den epidural som man får idag gör att man kan vara uppe och gå, man blir alltså inte bortdomnad i benen. När den fungerar som bäst tar den bort all/nästan all smärta av värkarna. Men den tar inte bort den smärta/känsla som kommer att finnas när bebisen ska krystas ut. Däremot kan det vara svårt för vissa att känna krystvärkarna.



Hoppas att detta kan vara till någon hjälp

Mvh Sjuksköterska, nybliven mamma och blivande barnmorska :)



Elin
Postat 2010-11-08 kl 08:28:18
Blogg: http://mammaeliin.blogg.se/

Hejsan! Jag själv är en ung mamma och ja födde min son för lite mer än ett år sen. Min förlossning va jätte bra! jag använde lustgas under hela förlossningen. Jag hatar nämnligen sprutor så ville inte ha epidural, men efter ett tag ändrade jag mig. Epiduralen hade inte börjat värka så de va ju bara onödigt.. Jag rekomenderar att bara använnda lustgas. Jag känner att utan den hade han aldrig kommit ut. Den e underbar och hjälper väldigt mycket! hoppas du packat väskan till BB, du kan föda tidigare. Lycka till!!

ungmamma17
Postat 2010-11-08 kl 17:24:53
Blogg: http://jagalskarmittbarnimagen.blogg.se/

hejsan, Lustgasen hjälpte ingen ting för mig det sägs att det ska ta bort tapparna på värkarna men det gjorde de inte men när jag fick epudralen så försvann värkarna men inte trycket nedår

Eva
Postat 2010-11-08 kl 18:58:23
Blogg: http://mammaevaandersson.blogg.se/

Ville bara säga att din blogg verkligen är bra.. Jag va 20 år när jag blev gravid,,. När jag skulle åka in på förlossningen så valde jag lustgas.. 5 min innan min dotter föddes gjorde dom i ordning epidural sprutan men jag hann aldrig få den.. :)

Lycka till me allt. Va glad att du har dina vänner o familj.. de hade inte ens jag i början :)



emelie melvins morsa.
Postat 2010-11-08 kl 21:04:46
Blogg: http://onlyems.blogg.se/

När jag födde min son, eller innan, jag hade inte tänkt så mycket på smärtstillande, hade väldigt mycket vatten i min kropp med, men det jag visste var att jag skulle prova lustgas, för det vore "kul" och lätt. Väl när jag låg där inne, glömde jag bort att det fanns bedövning, hur man nu kan göra det, hade inte en sköterska frågat mig om ryggmärgsbedövningen hade jag troligtvis fött utan den med, dock hade jag den bara i ungefär tjugo minuter eller något av nio timmar, hah. Inte kunde jag röra mig heller för mina ben bar mig inte pga allt vatten. Lycka till med din förlosing.

Mounia. Mamma till Brandon
Postat 2010-11-08 kl 22:19:59
Blogg: http://mounias.blogg.se/

Jag tog både lustgas och epiduralen när jag födde våran son i januari i år. Hur man reagerar på lustgasen är från person till person. Vissa mår jätte illa och spyr men för mig var det som en fylla utan illamående dvs det snurrade MYCKET och jag mummlade hela tiden. Epiduralen tog jag för att jag är rädd om min rygg, vålle inte känna pressen på den så mycket som folk säger att man känner.... i slutändan visade det sig att jag ändå hade varit tvungen att ha den eftersom det blev akut snitt.



Mitt råd prova lustisen när det varit jobbigt ett tag. Om du inte gillar den .. skit i den. Sen ta det som det kommer, vem vet det kanske går så snabbt att du inte hinner få epiduralen.

Anonym
Postat 2010-11-08 kl 22:27:21
Blogg: http://mammassantos.blogg.se/

att ta lustgas känns nästan som att man är full utan illamående, funkade utmärkt för mig under förlossningen.. lustgas är inte farligt så du kan ju testa själv hemma så du vet innan förlossningen.. lycka till!

Anonym
Postat 2010-11-08 kl 22:28:56
Blogg: http://mojlin.blogg.se/

Min rekommendation, ta förlossningen som den kommer. Barnmorskan kommer att hjälpa dig och hitta rätt smärtlindring, du kanske inte ens behöver någon? Finns inte en förlossning som är den andra lik. Läs på om olika smärtlindringar och lyssna på din barnmorska, hon kommer guida dig genom hela förlossningen som förhoppningsvis blir en fantastisk upplevelse. Lycka till!

m
Postat 2010-11-08 kl 22:32:14
Blogg: http://maryshome.blogg.se/

tittar in för första gången idag. fin blogg! hade själv både lustgas och epidural. epiduralen hade jag inte klarat mig utan. spydde bara en gång av lustgasen, men de var de lätt värt! kan rekomendera båda =)

camilla
Postat 2010-11-09 kl 00:57:35
Blogg: http://hemismamma.blogg.se/

Hej! Grattis och vad kul att du ska ha bebis :) Ska själv har snart, fast mitt 2:a då ^^ (2 dec)

Men påtal om det dära med lustgasen, det är helt olika. Kan man klara sig utan nån medicinisk smärtlindring äre det bästa för både dig och barnet. Du återhämtar dig snabbare efter förlossningen och beibsen behöver inte få i sig någon onödig smärtlindring (för det behöver ju inte bebisen) så jag rekommenderar att helst inte ta någon, i främsta längd så gott det går.



Jag fick däremot andas lustgas eftersom jag kom in och var helt öppen, alltså var någon typ av medicinsik smärtlindring helt onödig eftersom ja endå skulle föda närsomhelst. men lustgasen gjorde så att ja kände mig borta, finns delar av min förlossning som ja inte ens var vid medvetande och det var hemskt! Smärtan blev inte mindre utan kände mig bara så jävla full och drogad. Så det blev inget trevligt alls. Är gld att jag inte hann med att ta någon rygg bedövning för det påverkar ju också hur du känner av krystvärkarna. Det kan ta längre tid om du inte känner av krystarna, vilket oftast en ryggbedövning gör också. Den bedövar så bra att du kanske inte känner nått alls å det kan ju vara skönt men det rekommenderas inte.



Hoppas du får en bra förlossning iaf, men tänkt gärna på det som jag skrev nu, om du inte hört det tidigare :) Kram! Kika gärna in på min blogg, kommer att följa din <3

Nathalie
Postat 2010-11-09 kl 02:56:45
Blogg: http://flugovalpen.blogg.se/

Jag har två barn och har använt lustgasen båda gångerna. Första gången så fick jag en "utanför kroppen" upplevelse som var väldigt läskig så efter det så sa jag aldrig mer! Men sen andra gången när jag var där och inget hjälper så tog jag den där lustgasen iaf! Och den hjälpte mig att överleva de 6 timmar av den oumbärliga smärtan det ändå är att föda barn. Jag höll den så hårt mot näsan att jag var öm i flera dagar efteråt! :P

Men jag tycker helt klart att du ska testa lustgasen, i värsta fall om du inte tycker om den så är det ju bara att lägga ifrån dig den. :) Jag vart inte illamående varken första eller andra gången. Angående att komma ihåg så kommer man visst ihåg men det kan vara lite luddigt. Jag kommer ihåg mer eller mindre allt men jag har inte riktigt rätt tidsperpektiv på allt. Men det vet jag inte om jag skulle ha i vanliga fall heller..



Lycka till med barnet! :) Hur ont det än gör så är det så värt det! Min första förlossning tog ca 17 timmar och då hade jag gått med starka förvärkar i en veckas tid men trots det så sa jag direkt efter att sonen kom ut att jag ville ha en till! :) Nu däremot efter andra förlossningen som bara tog 6 timmar så sa jag; Aldrig igen! Haha! :P Men man vet aldrig.. :P

Dez - ung alternativ mamma
Postat 2010-11-09 kl 03:27:37
Blogg: http://denzohdahlia.blogg.se/

Lustgasen var underbar. Dom satte EDA:n fel på mig tyvärr :) Lycka till med bebisen!! verkligen, du är stark brud.

Många ser ner på Unga mammor och oss "emo" mammor..som folk snällt brukar kalla oss.

Nåja, ha en jätte trevlig dag och kom ihåg att du gör vad som är bäst för DIG och ditt barn :)



/dahlia

mathilda
Postat 2010-11-09 kl 12:50:26
Blogg: http://stylemathilda.blogg.se/

hej :) jag har använt lustgas hos tandläkaren haha för jag har sån tandläkarskräck! och det är underbart! man är sig själv, fast ändå inte. man känner inte smärtan bara och man känner sig glad. jag tänker nog ha det när ja föder barn nån gång i mitt liv :)

Dennis
Postat 2010-11-10 kl 23:59:06

Sjukt /häftigt) Att du är 14 år och ska ha barn:)

Jag använder lustgas när jag ska laga tänder och dylikt. inget farligt alls, man mår inte illamående eller så heller.

man får fjärilar i magen, man känner hur armar o ben domnar bort, o tiden går Sjukt mycket fortare än de känns (iallafall för mig)

Du borde satsa på lustgas!

anonym
Postat 2010-11-18 kl 15:19:18

hur många kilo har du gått upp och hur mycket väger du nu <3 ?



Kommentera inlägget här:

» Namn

» Mail

» Blogg/hemsida

» Kommentar